مراسم جشن عيد غدير در كشورهای مختلف برگزار شد
کد خبر: 2223403
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱

مراسم جشن عيد غدير در كشورهای مختلف برگزار شد

گروه فرهنگ و هنر: مراسم جشن عيد سعيد غديرخم، عيد امامت و ولايت به همت رايزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در خارج از كشور با حضور مسلمان‌، شيعيان، دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) و ايرانيان مقيم در كشورهای مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گزارش برگزاری مراسم عيد غدير در خارج از كشور به شرح ذيل است:
قزاقستان
به مناسبت عيد سعيد غدير خم، مراسم جشن با شكوهی از سوی رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در قزاقستان، در شهر آلماتی برگزار شد.
در ابتدای اين مراسم يكی از دانش‌آموزان ايرانی در وصف حضرت علی‌(ع) به اجرای دكلمه پرداخت و پس از آن گروه سرود «مدرسه ايرانی ثامن الائمه» سرود خود را اجرا كردند.
در ادامه «نوين»، استاد دانشگاه زبان و ادبيات فارسی دانشگاه‌های قزاقستان، سخنانی با موضوع ولايت از ديدگاه قرآن و احاديث ايراد كرد.
غزل‌خوانی يكی از معلمان مدرسه، مداحی، اجرای مسابقه جذاب و ديدنی برای كودكان و بزرگسالان و اهدای جوايز، بخش پايانی اين مراسم بود.
همچنين به منظور آشنايی با سيره امام علی‌(ع)، كتاب، نرم افزار و اقلام فرهنگی مناسب به كودكان و همچنين بزرگسالان ايرانی و افراد محلی اهدا گرديد.
تركمنستان
مراسم گراميداشت عيد غدير، عيد بزرگ ولايت و امامت در قالب دو برنامه از طرف رايزنی فرهنگی سفارت ايران در عشق آباد و با حضور ايرانيان، شيعيان و محبان اهل بيت(ع) ساكن اين شهر برگزار شد.
اولين مراسم كه در شب عيد غدير در مسجد «فاطمه زهرا‌(س)» مجتمع مسكونی سفارت و با حضور خانواده‌های ايرانی برگزار شد، «سيدرضا ميرمحمدی» سرپرست رايزنی فرهنگی به سخنرانی پرداخت و عظمت و بزرگی واقعه غدير و مأموريت بزرگ پيامبر در اين روز مهم و سرنوشت‌ساز تاريخی را با استناد به دو آيه از سوره مائده (آيات 3 و 67) كه اختصاص به چرايی و فلسفه غدير دارد، تبيين كرد.
وی در اين بخش از صحبت‌های خود مفهوم اكمال دين در آيه 3 و ابلاغ رسالت در آيه 67 را با استفاده از نظرات علامه طباطبائی در تفسير الميزان توضيح داد.
ميرمحمدی در بخش دوم سخنان خود به متن خطبه غدير پيامبر اسلام‌(ص) در اجتماع ده‌ها هزار نفری حجاج در محل غدير خم در 18 ذی‌الحجه اشاره و فراز‌هايی از آن را نقل كرد.
وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود نسخه اكمل و اتم اسلام را كه با نصب علی‌(ع) به ولايت و امامت از سوی پيامبر‌(س) و با فرمان خدا معرفی شد، همان معنی و مفهوم صراط مستقيم عنوان كرد و اين فراز از خطبه غديريه امام هادی‌(ع) را كه می‌فرمايد: اشهد انك المعنی بقول العزيز الرحيم و ان هذا صراطی مستقيما فاتبعوه، مستند بيان خود نمود.
در ادامه اين برنامه، يكی از دانش‌آموزان مجتمع آموزشی ايران به قرائت مقاله كوتاهی در باره غدير پرداخت و پس از آن گروه همخوانی اين مجتمع سرودی را برای حاضران اجرا و قرائت كرد.
در بخش پايانی اين برنامه به برندگان مسابقه كتبی غدير كه قبلاً با توزيع جزوه‌ای به همين مناسبت از طرف رايزنی فرهنگی اجرا شده بود جوايزی اهداء شد.
برنامه دوم گراميداشت مناسبت عيد غدير روز سه‌شنبه 18 ذی‌الحجه، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا با حضور ده‌ها تن از شيعيان عشق‌آباد و نيز تعدادی از ايرانيان مقيم در مسجد امام رضا‌(ع) عشق آباد برگزار شد.
«سيدرضا ميرمحمدی» سرپرست رايزنی فرهنگی به بيان تاريخچه واقعه مهم و سرنوشت‌ساز غدير پرداخت و با استناد به منابع تاريخی، آنچه را در اين روز تاريخی برای اسلام و امت اسلامی رقم خورده بود، توضيح داد.
وی پس از شرح تاريخی ماوقع، در اين برنامه نيز معنی و مفهوم اكمال دين و ابلاغ رسالت را به زبان ساده برای حاضران تشريح كرد.
در ادامه اين برنامه اعضای گروه سرود مسجد شيعيان «قصبه باقر» كه ميهمان مراسم بودند به اجرای برنامه سرود‌خوانی پرداختند و پس از آن به سادات حاضر در مجلس به رسم تجليل و تكريم هديه‌ای از طرف رايزنی فرهنگی اعطا گرديد.
غنا
مراسم عيد سعيد غدير خم، عيد ولايت وامامت در سالن كتابخانه «امام خمينی‌(ره)» شهر «كماسی» مركز استان «آشانتی» با حضور «افسری»، رايزن فرهنگی ايران، رئيس و معاونين دانشگاه اسلامی غنا، اساتيد دانشگاه كماسی، شخصيت‌های فرهنگی، اجتماعی از جامعه مسلمانان شيعه، اهل سنت و تيجانی‌ها با هدف تبيين فلسفه غدير خم به منظور آشنا كردن آحاد مختلف مذاهب اسلامی با جايگاه ولايت و امامت در دين مبين اسلام برگزار شد.
در اين مراسم، افسری، رايزن فرهنگی كشورمان، در سخنانی با عرض تبريك عيد سعيد غدير خم به مسلمانان و جمع حاضر و گراميداشت اين ايام مبارك به اعياد مسلمانان از جمله عيد قربان و غدير اشاره داشت و گفت: فاصله اين دو عيد بزرگ اسلام، 10 روز است كه به دهه ولايت موسوم می‌باشد از اين رو رايزنی فرهنگی با همكاری ديگر نهادهای ايرانی و كميته‌های اسلامی غنا اين ده روز را برای معرفی جايگاه ولايت وامامت وايجاد شناخت بيشتر مسلمانان مذاهب اسلامی از دين مبين اسلام مراسم‌های مختلفی در قالب سخنرانی، مسابقه، مولودی، جشن و انتشار ويژه‌نامه در مناطق مختلف ازجمله شهر كماسی با همكاری كميته‌های مردم‌نهاد مسلمانان، مخصوصاً جوانان و نوجوانان برگزار می‌كند.
وی ضمن پرداختن به بيان فلسفه غدير، مطالبی نيز پيرامون فعاليت‌های مشترك نمايندگی فرهنگی با سازمان‌های دولتی وغير دولتی غنا بيان كرد و اظهار داشت: وزارت علوم كشورمان آمادگی پذيرش بيشتر دانشجوی بورسيه را دارد.
افسری، توجه جدی جامعه مسلمانان به امر تعليم و تربيت را ضروری دانست و به آغاز اولين دوره آموزش يك ساله مديريت فرهنگی برای چيف (رئيس)های كشور غنا توسط مديريت «جامعةالمصطفی» اشاره كرد و گفت: اين دوره برای ليدرهای قبايل اسلامی توسط دانشگاه اسلامی غنا برای ارتقای دانش مديريت جامعه برگزار می‌شود.
سپس «معصومی» رئيس دانشگاه اسلامی غنا با عرض تبريك عيد سعيد غدير خم در سخنانی پيرامون فلسفه و حكمت غدير و نزول وحی الهی بر رسول خدا‌(ص) در بين مكه و مدينه در محل غدير خم در مورد ابلاغ جانشينی امير‌المؤمنين علی‌(ع) به شرح و تفسير خطبه غدير پرداخت.
در اين مراسم، مؤسسه آموزشی قرآن كريم با نام «علی ابن موسی الرضا(ع)» با حمايت و پشتيبانی رايزنی فرهنگی ايران و به همت جامعه شيعيان كماسی فعاليت خود را در مدرسه دينی آغاز كرد.
روسيه
به مناسبت عيد غديرخم، مراسم جشن با شكوهی با حضور جمع زيادی از هم‌ميهنان ايرانی، مسلمانان، ايران‌شناسان و علاقه‌مندان در سالن «دم خودژنيكی» شهر مسكو، از سوی رايزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در فدراسيون روسيه برگزار شد.
در ابتدای اين مراسم نماهنگی پيرامون غدير خم پخش شد و در ادامه «حيدريان»، كاردار سفارت جمهوری اسلامی ايران در روسيه ضمن تبريك اين عيد ولايت و امامت گفت: روز غدير، روز ولايت، امامت و ديانت است و ملت ايران پيوسته با پيروی هميشگی از حضرت علی(ع) دين خود را مستحكم كرده‌اند.
وی از حضرت علی(ع) به عنوان صراط مستقيمی كه در قرآن مجيد آمده است، ياد كرد و افزود: اگر می‌خواهيم به صراط مستقيم هدايت شويم بايد دوستدار حضرت علی(ع) باشيم.
در اين جشن كه با همكاری اداره كل امور فرهنگی ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به همت رايزنی فرهنگی كشورمان در روسيه برگزار شد، گروه موسيقی سنتی «ناسوت» به هنرنمايی و اجرای قطعاتی از موسيقی سنتی فاخر ايرانی پرداختند.
در ادامه «كريمی» از مجريان صدا و سيمای ايران، ضمن بيان جملاتی در مدح حضرت علی‌(ع)، با اجرای برنامه‌های متنوعی، همچون مسابقه برای كودكان و نمايش تردستی، اوقات خوش و مفرحی را برای ميهمانان رقم زد.
صربستان
مراسم با شكوه عيد غدير خم در حسينيه اقامتگاه سفير جمهوری اسلامی ايران در بلگراد با حضور پرشور ايرانيان مقيم صربستان برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور كاركنان سفارت و ديگر نهاد‌های ايران اسلامی به همراه خانواده‌های آنان، و جمع كثيری از دانشجويان، تجار و پزشكان ايرانی مقيم صربستان برگزار شد، اشعاری در بزرگداشت بزرگ‌ترين عيد شيعيان قرائت شد و سپس فيلمی در ارتباط با واقعه عظيم غدير برای حضار پخش شد.
«فريد افتخاری» وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در بلگراد طی سخنانی ضمن تأكيد بر جنبه اثباتی مسئله ولايت، لزوم توجه به جنبه ثبوتی آن را يادآور شد و احاديثی را در فضيلت وصی بر حق خاتم پيامبران حضرت علی‌(ع) برای حضار قرائت كرد و سپس به شرح وتبيين آن پرداخت.
جشن عيد سعيد غدير خم با دكلمه، سرود، و مداحی از سوی كادر آموزشی و دانش‌آموزان مدرسه سفارت جمهوری اسلامی در بلگراد ادامه يافت.
سپس مسابقه‌ای با عنوان «دانستنی‌های غدير» برگزار و جوايزی از طرف سفير و وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران به برندگان تقديم شد.
نخجوان
مراسم باشكوه عيد سعيد غديرخم عيد امامت و ولايت در سالن اجتماعات سركنسولگری برگزار شد.
در اين مراسم باشكوه و معنوی كه با حضور مسلمان و شيعيان اهل بيت(ع)، خانواده ديپلمات‌های ايرانی، رؤسای دانشگاه‌های پيام نور مرند و زنوز و رئيس دانشگاه آزاد اسلامی مرند برگزار شد، حجت‌الاسلام «قارداش زاده» در سخنانی ضمن تبريك اين عيد عظيم و با فضيلت گفت: غدير يعنی اكمال رسالت، يعنی هيچ فردی از امت پيامبر‌(ص) نمی‌تواند مدعی شود كه بدون داشتن ولايت توانسته است به موضوع رسالت و وسعت آن دست پيدا كرده است و تبعيت واقعی از وجود نازنين پيغمبر داشته است.
وی افزود: پيامبر‌(ص) در روز غدير فرمود: «من از جانب خدا مأمورم كه ابلاغ كنم هر كس كه ولايت من را پذيرفته، بايد ولايت علی‌(ع) را هم بپذيرد» از اين رو در همانجا پيامبر‌(ص) به مسلمانان دستور داد كه با علی(ع) بيعت كنند. چرا كه بدون ولايت اميرالمؤمنين(ع)، اسلام كاربردی ندارد و روح اسلام زمانی تجلی پيدا می‌كند كه ولايت اميرالمؤمنين(ع) وجود داشته باشد.
قارداش‌زاده تصريح كرد: پايه‌ اساسی اسلام و احكام دين، ولايت است كه درعصرغيبت، اين ولايت در ولايت فقيه تجلی يافته است.
در ادامه، مولودی‌خوانی در وصف فضائل و مناقب مولای متقيان انجام گرفت و سپس گروه موسيقی، قطعاتی را به ياد فضائل آن امام همام نواختند.
captcha