مطالعه جامع بر روی روش‌های آموزش قرآن گامی جهت تخصصی شدن مربيان است
کد خبر: 2229926
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵
بررسی روش‌هلای آموزشی مؤسسات قرآنی/36

مطالعه جامع بر روی روش‌های آموزش قرآن گامی جهت تخصصی شدن مربيان است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدير كانون آموزش قرآن تهران نياز امروز مؤسسات قرآنی را توجه بيش از پيش به تخصصی كردن مربيان قرآن عنوان كرد و گفت: مطالعه جامع بر روی روش‌های آموزش قرآن گامی جهت تخصصی شدن مربيان است.

مجتبی وزيری، مدير مسئول كانون آموزش قرآن تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در مورد بهترين سن برای آغاز آموزش قرآن گفت: بهترين سن فراگيری برای دختران سن 10 سالگی و پسران سن 15 سالگی يعنی سن بلوغ است و قبل از بلوغ هم كودكان مطالب را دريافت می‌كنند اما به آن صورت كه بتوانند تدريس كنند نيست و اين فراگيری تنها در سطح خودشان است.
اين مسئول در ادامه تصريح كرد: زمانی كه فرد به سن بلوغ می‌رسد چون مسائل قرآن توأم با احكام است آموزش كامل‌تر می‌شود و از لحاظ تدريس بانوان و آقايان بهترين سن برای آموزش قرآن را می‌توان سن بلوغ عنوان كرد، زيرا در سنين 6 سالگی كودك قرآن را همراه با حركات و به روش اشاره آموزش می‌بيند به عنوان مثال سوره والعصر را حفظ است اما حتی‌ نمی‌تواند خود كلمه والعصر را بنويسد چون به مدرسه نرفته است و با حروف آشنا نيست و آموزش بيشتر شكل سمعی دارد.
اين مسئول در مورد روش آموزش در مؤسسات قرآنی اذعان كرد: آموزش بيش از 30 ساله كانون بيشتر بر حسب روشی بوده كه دفتر فرهنگ نشر اسلامی با عنوان خودآموز قرآن در اختيار كانون قرار داده است انجام می‌شود اما اين يك چارچوب است و هر يك از مربيان می‌توانند براساس روشی كه دارای نتيجه بهتری است به آموزش بپردازند.
اين مسئول آشنايی با مبانی و روش‌های آموزشی قرآن را برای مؤسسات قرآنی ضروری دانست و افزود: در رابطه با آموزش قرآن بايد گفت اين امر در حال حاضر متولی پيدا كرده و مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی به عنوان متولی اين كار در حال نظام‌مند شدن است و با دادن مجوز به افراد فرد را دعوت كرده و از آن سؤال می‌كند كه به عنوان مثال شما می‌خواهيد چه كاری انجام دهيد، اساس‌نامه شما چيست و چه كسی هيئت مديره اين مؤسسه است.
اين مسئول در ادامه افزود: چون اين برنامه‌ها در حال سازماندهی شدن هستند افرادی كه مصدر كار شده‌اند شكلشان بهتر از سابق است زيرا در قديم هر كس قرآن می‌دانست اين كار را انجام می‌داد اما در حال حاضر اينگونه نيست.
وزيری با تأكيد بر اين موضوع كه كسانی كه به آموزش قرآن می‌پردازند خود بايد عامل به قرآن باشند گفت: در درجه اول كسانی كه می‌خواهند به مردم قرآن آموزش ‌دهند خود بايد عامل به قرآن و دستورات و فرامين الهی باشند تا باعث جذب جوانان و نوجوانان به امر فراگيری قرآن شوند.
وی در ادامه اذعان كرد: ما در كانون آموزش قرآن و شعب اين كانون اجازه سلقه‌ای عمل كردن به مربيان و ساير كادر را نمی‌دهيم اما در سطح كشور بايد مسئولان و متوليان اين امر به اين مورد بپردازند تا از ضعف در اين امر هم رها شويم.
اين مسئول برای پيشبرد اهداف قرآنی در مراكز و مؤسسات به 3 مورد اشاره كرد و گفت: آماده كردن كلاس‌های آموزشی در سطوح فراگيران يكی از راه‌های پيشرفت اهداف قرآنی در مؤسسات است زيرا بزرگسالان مطالب آموزشی ديرتر ياد می‌گيرند و استاد بايد با اين گروه سنی بيشتر كار كند اما خردسالان مطالب را زودتر دريافت می‌كنند و شيوه‌های آموزشی اين افراد با بزرگسالان فرق دارد پس بايد فراگيران را نظر سنی تفكيك كنيم.
وی در مورد راه حل دوم و سوم افزود: تأمين مايحتاج كلاس مانند تخته، كامپيوتر، ويدئو كنفرانس و ... از ديگر نيازهای مؤسسات و فراگيران برای پيشرفت در امر آموزش قرآن است و مؤسسات بايد از نظر تجهيزات خود را به روز كنند و قرآن‌آموزانی را كه در اين راه پيشرفت داشته‌اند مورد تشويق قرار دهند.
ادامه دارد ...
captcha