به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام والمسلمين كاظم صديقی امروز، 18 آذرماه، در خطبه اول نماز جمعه تهران، تقوا را خير دنيا و آخرت و كليد درهای رحمت و بركت دانست و ضمن دعوت نمازگزاران به تقوی و خداترسی و درك حضور حق به ذكر نكاتی درباره اسرار و رموز نماز پرداخت.
وی با بيان اينكه توجه به اين اسرار مايه سرفرازی انسان در كلاس نماز به عنوان نردبان قرب الهی است، اظهار كرد: يكی از مسائل حائز اهميت درباره نماز «وقت» نماز است و آيه شريفه «إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتاً؛ نماز بر مؤمنان در اوقات معين مقرر شده است»(نساء/103) بر اين نكته دلالت دارد.
صديقی خاطرنشان كرد: رياضت بشر را از هوای نفس و تمايلات نفسانی جدا میكند. وابستگیهای بشر به تمايلات نفسانی باعث اسارت او شده و موجب ذلت و ضياع عمر او میشود. انسانهای بلندهمت در پی آزادی و گسستن زنجيرها و تعلقات هستند و از امور مهم در اين مسير تقيد به نظم است.
خطيب جمعه تهران نظم و برنامهريزی را زمينهساز رهايی از قيود و وابستگیها برشمرد و افزود: نظم صرفهجويی و هماهنگی با كائنات است و خداوند در آيات سوره مباركه آل عمران و در معرفی «اولی الالباب» به اين امر مهم تصريح كرده است: الَّذِينَ یَذْكُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ؛ همانان كه خدا را [در همه احوال] ايستاده و نشسته و به پهلو آرميده ياد مىكنند و در آفرينش آسمانها و زمين مىانديشند [كه] پروردگارا اينها را بيهوده نيافريدهاى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار(آل عمران/191)».
وی در ادامه افزود: خداوند وجود اهل حقيقت و دلشدگان را فانی در خود كرده و آنان نمیتوانند خدا را از ياد ببند؛ آنان دوام ذكر دارند و روحشان در جای ديگر است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به تعابير پايانی خطبه قاصعه حضرت اميرالمؤمنين(ع) اضافه كرد: ايشان در آن خطبه خود را جزء كسانی میداند كه سيمايش سيمای صديقين و سخنش سخن ابرار و نيكان است؛ كسانی كه سخن زائد و غيرمفيد و گناهآلود ندارند.
صديقی با اشاره به حضور امام علی(ع) در سنگرهای مختلف فردی و اجتماعی خاطرنشان كرد: اگر علی(ع) نخل میكارد، قنات جاری میكند، در كرسی قضاوت مینشيند، با تازيانه بازار را به انضباط میخواند، جهاد در جبهه میكند، به خانه يتيمان رفت و آمد میكند،... در همه كارهايش خداوند حاضر است.
وی بيان كرد: عملكرد ما نشانه حركت ما در مسيری است كه ما را به نتيجه متناسب میرساند و بنا به فرموده قرآن(آلعمران/191) انسانهای دارای حقيقت تمام كارها و حالاتشان برای خداست و رنگ خدايی دارد و ديگر اينكه آنان اهل تظاهر نبوده و ژرفنگر و متفكر هستند.
خطيب امروز نماز جمعه تهران اظهار كرد: عالم بر اساس طرح و برنامه منظمی آفريده شده و اين برنامه منظم و نظام شگرف مقدمه هدف است. انسان هدف و گل سرسبد آفرينش است و بايد از نظم موجودات الگو بگيرد و انسانی كه در زندگی برنامه ندارد مآل كار او سقوط و افتادن در دوزخ است.
وی نماز را نظم طبيعی و رياضت مشروع انسان خواند و گفت: نماز، «موقوت» به معنای نظاممند كردن و فرمول عبادت است. همانگونه كه همه مكانها حاصلخيز نيستند، همه زمانها نيز حاصلخيز نيستند و ارزش آنها با يكديگر متفاوت است. مرحوم سيدبنطاووس در مراقبات شهور و ايام، ماهها را منزلگاههايی میداند كه ما در هر كدام از آنها، هزينه منزل بعدی را برمیداريم.
صديقی در پايان با اشاره به پيام معنوی آخرين نماز حضرت سيدالشهداء در روز عاشورا افزود: همه ائمه(ع) برای امام حسين(ع) گريه كردهاند و چند امام درباره ايشان «لا يوم كيومك يا اباعبدالله» گفتهاند. علت فاجعه كربلا نخست زهرچشم گرفتن از كسی بود كه در مقابل طغيان آنان ايستاده بود و ديگر عناد ديرين آنان با علی(ع) و اولاد ايشان بوده است.