جهاد اقتصادی؛ جهت‌دهی معنوی به برنامه‏‌ريزی‏‌های اقتصادی
کد خبر: 2277842
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۰

جهاد اقتصادی؛ جهت‌دهی معنوی به برنامه‏‌ريزی‏‌های اقتصادی

گروه اقتصاد: رئيس مركز فرهنگی ــ دانشجويی امام و انقلاب اسلامی با اشاره به اينكه اقتصاد بدون هدف در مكتب اسلام غيرمطلوب است، گفت: مقام معظم رهبری با انتخاب لفظ جهاد اقتصادی مردم را به سوی برنامه‌ريزی‌های اقتصادی با محوريت معنوی و تلاش در راه خدا فراخواندند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره ملی بهار يكم اسفندماه، از ساعت 16 تا 18 در تالار ابن‌سينای دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار ‌شد.
اين مراسم با حضور محمدحسين يادگاری، رئيس جهاددانشگاهی، زجاجی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، بختو، رئيس جهاددانشگاهی علوم پزشكی تهران و مبشری، رئيس مركز فرهنگی ــ دانشجويی امام و انقلاب اسلامی برگزار شد.
مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره ملی بهار پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ايران با تلاوت آياتی از كلام‌الله مجيد همراه با نمايش اسلايدی ترجمان كلام وحی آغاز شد، سپس محمدحسين يادگاری، رئيس جهاددانشگاهی ضمن خوشامدگويی به حضار به ارائه گزارشی از فعاليت‌های اين مركز پرداخت.
وی به زمينه‏‌های تأسيس جهاددانشگاهی اشاره و عنوان كرد: در اوايل انقلاب اسلامی كه بحث فعاليت‏‌های دانشگاه‏‌ها مطرح بود و اين مراكز هنوز شكل اصلی خود را پيدا نكرده و مركز ستاد جنگ گروهك‏‌ها و منافقان بودند، نيروهای معتقد به نظام ايجاد انقلابی را در بحث دانشگاه‏‌ها ضروری ارزيابی كردند.
يادگاری ادامه داد: در اين راستا ستاد انقلاب فرهنگی شرايطی را برای دانشگاهيان فراهم كرد كه كارهای تحقيقاتی، پژوهشی و انقلاب فرهنگی را در دانشگاه‏‌ها پيگيری و به مرحله عمل برسانند و اين امر با تأسيس جهاددانشگاهی ميسر شد و آخرين مأموريت شورای عالی انقلاب فرهنگی به جهاد دانشگاهی واسطه بودن بين صنعت و دانشگاه‏‌ها بود.
وی به 43 واحد فعال در دانشگاه‏‌های سراسر كشور اشاره كرد و گفت: به غير از استان بوشهر جهاددانشگاهی در دانشگاه‏‌های تمام استان‏ها حضور دارد. همچنين سه پژوهشگاه معتبر نيز زير مجموعه جهاددانشگاهی به فعاليت‏‌های علمی مشغول هستند.
در ادامه مراسم، بختو، رئيس جهاددانشگاهی علوم پزشكی تهران نيز به ارائه گزارشی از عملكرد پنجمين جشنواره ملی بهار پرداخت و گفت: جشنواره بهار مطابق عنوانی كه هر ساله از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود از فرودين‌ماه تا اسفندماه به فعاليت می‌پردازد. اين جشنواره در بخش‌های مقاله‌نويسی، كتاب‌خوانی ، روايت تصويری و نشست‌های هم‌انديشی برگزار می‌شود.
وی جامعه هدف اين جشنواره را استادان، دانشجويان و طلاب حوزه علميه معرفی كرد و گفت: برای بخش كتاب‌خوانی با عنوان جهاد اقتصادی در تيراژ 10 هزار جلد كتابی تدوين و منبع مسابقه قرار گفت. مسابقه حضوری كتابخوانی 22 آذرماه، به صورت سراسری برگزار و مسابقه اينترنتی كتابخوانی نيز به صورت جدگانه برگزار شد.
بختو از جمله فعاليت‌های كميته اجرايی جشنواره بهار را چاپ و اتشار پنج هزار نسخه پوستر و 20هزار بروشور، پخش زيرنويس از صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، تبليغات و ثبت‌نام حضوری در خوابگاه‌های بزرگ، ارسال پيام كوتاه به دانشجويان شركت‌كننده در جشنوار‌ه‌های پيشين برشمرد.
وی تعداد مقالات ارسال شده به جشنواره را 180 عدد عنوان كرد و گفت: در اين راستا سه هزار نفر ساعت نشست برگزار و 10 هزار نفر در مسابقه كتابخوانی و هزار نفر در مسابقه كتابخوانی اينترنتی شركت كردند.
وی ميزان بهره‌مندی افراد در چهار مورد اشاره شده را در اولين سال برپايی اين جشنواره پنج هزار نفر و در پنجمين سال 14 هزار نفر برشمرد و گفت: در مسابقه كتابخوانی سال اول پنج هزار نفر و در سال پنجم 10 هزار نفر بهره‌مند وجود داشته است. در بخش مقاله‌نويسی نيز در سال اول 88 مقاله، سال دوم 96 مقاله، سال سوم مقالات قابل قبولی نداشتيم، سال جهارم 110مقاله و سال پنجم 180 مقاله ارسال شد.
بختو با اشاره به اينكه مسابقه اينترنتی در سال اول برگزار نشده است، گفت: در سال دوم هزار نفر، سال سوم 215 نفر، سال چهارم 160 نفر و سال پنجم هزار نفر شركت‌كننده وجود داشته است.
وی جوايز اين دوره از مسابقات را كمك هزينه سفر به مكه مكرمه، كمك هزينه سفر به عتبات عاليات و كمك هزينه سفر به سوريه و كارت‌های هديه الكترونيك معرفی كرد.
بنابر اين گزارش، از ديگر بخش‌های اين مراسم پخش فيلمی با موضوع جهاد اقتصادی بود كه به روايت زندگی پيرمرد نابينای مازندرانی پرداخت كه با وجود نابينايی به فعاليت‌های گسترده كشاورزی مشغول بود.
از ديگر برنامه‌های اين مراسم برگزاری مسابقه ضرب‌المثل‌های اقتصادی برای حاضران در سالن بود كه به صورت تصويری برگزار و پاسخ نامه‌ها جمع‌آوری شد تا به پنج نفر به قيد قرعه هدايايی اهدا شود.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين مبشری، رئيس مركز فرهنگی ــ دانشجويی امام و انقلاب اسلامی نيز به ايراد سخنرانی پرداخت و روايتی از رسول اكرم(ص) نقل كرد و گفت: پيامبر اعظم(ص) فرمودند قدر و منزلت پنچ چيز را قبل از پنج چيز ديگر بدانيد؛ «قدر حيات را قبل از مرگ، قدر جوانی پيش از آنكه پيری برسد، صحت و سلامتی پيش از آنكه بيماری عارض شود، قدر توانگری قبل از آنكه فقير شويد و قدر فراغت پيش از آنكه مشغول شويد.
مبشری تصريح كرد: جوانان بايد از نيروی جوانی و سرزندگی خود برای كسب علم و دانش بهره‌گيرند. قران كريم هيچ محدوديتی را برای عدم تحصيل علم جايز نمی‌داند و امام علی(ع) نيز در اين زمينه می‌فرمايند: «حمكت را بياموزيد، حتی از انسان منافق»
وی در بخش ديگری از سخنان خود به نام‌گذاری سال‌های مختلف از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و بيان كرد: نام‌گذاری سال‌های مختلف در واقع ترسيم خط مشی و هدف‌گذاری برای سال پيش رو است. در گذشته اسامی كه برای سال‌های مختلف انتخاب می‌شد بيشتر زمينه خرافه‌گری را به وجود می‌آورد ولی با ابتكار مقام معظم رهبری يك گفتمان و هدف بر جامعه در طول سال حاكم می‌شود.
مبشری به نام‌گذاری سال عدالت اجتماعی در زمانی كه مسئولان به سوی رفاه‌طلبی تمايل پيدا كرده بودند و سال عزت و افتخار حسينی در شرايطی كه دشمنان سعی داشتند با تهديدات خود ملت ايران را نااميد كنند اشاره و تصريح كرد: در سالی كه از سوی دشمنان اسلام به پيامبر اعظم(ص) توهين روا شد، مقام عظمای ولايت با انتخاب عنوان پيامبر اعظم(ص) راه را برای معرفی آئين اسلام و شخصيت بزرگوار پيامبر اسلام(ص) گشودند.
وی در ادامه افزود: پس از فتنه سال 88 اكثريت افراد گمان می‌كردند كه عنوان بصيرت انتخاب می‌شود اما مقام معظم رهبری مردم را دعوت به همت مضاعف و تلاش مضاعف كردند تا نشان دهندكه فتنه پايان يافته است و لازم است كه با همت و كار مضاعف برای آبادانی كشور تلاش كنيم.
رئيس مركز فرهنگی ــ دانشجويی امام و انقلاب اسلامی به علت نام‌گذاری سال 90 به عنوان سال جهاد اقتصادی پرداخت و گفت: رهبر انقلاب به كوشش و تلاش اقتصادی و يا جهش اقتصادی اشاره نكردند چرا كه واژه جهاد در دورن خود علاوه بر القای معنای كوشش همراه با رنج و زحمت به انگيزه الهی نيز توجه دارد.
وی اقتصاد بدون هدف را در مكتب اسلام غيرمطلوب خواند و افزود: نگاه صرفا اقتصادی يعنی رسيدن به چيزی كه در غرب اتفاق افتاده است و فقط نگاه مادی‌گرايانه وجود دارد. به همين منظور ايشان لفظ جهاد را انتخاب كردند تا جهت‌دهی معنوی به برنامه‌ريزی‌های اقتصادی داده شود.
در ادامه مراسم برگزيدگان پنجمين جشنواره ملی بهار معرفی و تجليل شدند و سهراب مروتی، استاديار دانشگاه در بخش مقاله‌نويسی به مقام نخست دست پيدا كرد و برنده كمك هزينه سفر زيارتی مكه مكرمه و تنديس جشنواره شد.
مهران ابراهيم، سعيد گلستانی، نرگس جان فدا، طاهره عسگری، فاطمه رضائيان نجف‌آبادی و طاهره جويا قهرودی نيز در بخش كتابخوانی برنده كمك هزينه سفر به عتبات عاليات و تنديس جشنواره شدند. همچنين در بخش مقاله‌نويسی نيز سعيد مسعودی‌پور، هانی محمودی، ايوب پژوهان و علی بابايی نيز موفق به كسب كمك هزينه سفر به عتبات عاليات و تنديس جشنوراه شدند.
زينب عبدالهی، مريم سعادتی‌فر، عليرضا كرامتی و نقی اكبری بلوك‌آباد نيز در بخش كتابخوانی حائز رتبه شده و كمك هزينه سفر به سوريه و لوح تقدير را دريافت كردند. همچنين فريبا حنيفی، الهه حاتمی و فاطمه خادم شيرازی نيز در بخش مقاله‌نويسی نيز برنده كمك هزينه سفر به سوريه و لوح تقدير شدند.
captcha