بررسی عملكرد پژوهشی دستگاه‌های اجرايی و حوزه‌های علميه در سال جاری
کد خبر: 2300741
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶

بررسی عملكرد پژوهشی دستگاه‌های اجرايی و حوزه‌های علميه در سال جاری

گروه اجتماعی: معاون پژوهش و فناوری وزير علوم، تحقيقات و فناوری از دريافت اطلاعات عملكرد پژوهشی كليه دستگاه‌های اجرايی كشور و حوزه‌های علميه برای تحقق نظارت يك پارچه طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهش و فناوری وزير علوم، تحقيقات و فناوری امروز، 21 فروردين‌ماه، در نشست خبری تشريح برنامه‌های سال 91 اين معاونت اظهار كرد: با توجه به عنوان در نظر گرفته شده برای سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «توليد ملی، حمايت از كار و سرمايه ايرانی» وظيفه اين معاونت در تحقق اين شعار بسيار سنگين است و بايد در اين راستا با برنامه‌ريزی‌های منسجم تدابير لازم را بيانديشيم.
وی در ادامه توليد علم و فناوری را دارای دو وجه دانست و اظهار كرد: علم و فناوری به خودی خود ارزشمند و دارای اهميت ذاتی است و استفاده از آن سبب ارتقای توانمندی‌های زيرساختی جامعه می‌شود. در راستای توليد علم در سال 2011 با انتشار مقالات ارزشمند از نظر كمی و كيفی به مدارج خوبی دست پيدا كرديم.
مهدی‌نژاد در ادامه به پشتيبانی از ساير توليدات ملی اشاره كرد و گفت: گلايه مصرف‌كنندگان همواره عدم تنوع و كيفيت در مقايسه با توليدات خارجی است. در اين زمينه ما نيز می‌توانيم با فعاليت‌های پژوهشی اين تنوع را پوشش بخشيم و نه تنها به توليد علم بلكه در راستای حمايت از ساير توليدات نيز گام برداريم.
وی از جمله برنامه‌های كلان معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری را در سال 91 فعال‌سازی حمايت از شركت‌های دانش‌بنيان دانست و گفت: اگر اين اتفاق به درستی محقق شود در بحث كارآفرينی علمی ــ فناورانه و نيز اشتغال نقش عمده‌ای خواهد داشت.
مهدی‌نژاد اجرايی كردن 40 طرح كلان ملی كه در شورای عالی عطف تصويب شده است را از ديگر برنامه‌های مد نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم دانست و اظهار كرد: از مصاديق بارز توليد ملی بحث علوم انسانی است كه در سال جاری بايد به اين امر شتاب بيشتری دهيم كه چند پروژه از مجموعه 40 پروژه ياد شده مربوط به علوم انسانی است.
معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت، تقويت انتشارات علمی داخلی از لحاظ كمی و كيفی به منزله توليد علم ملی، توسعه زير ساختارهای پژوهش‌های فناورانه و تقويت دوره‌های تحصيلات تكميلی را از ديگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سال 91 برشمرد.
مهدی‌نژاد به راه‌اندازی انتشارات جهان اسلام اشاره و تصريح كرد: مجلات علمی و پژوهشی مختلفی در جهان اسلام منتشر می‌شود، در اين راستا ما به دنبال اين هستيم كه با همكاری ساير كشورهای اسلامی علاوه بر ارائه مقالات به صورت نمايه در پايگاه انتشاراتی برای چاپ و فروش مقالات علمی پژوهشی كه در كشورهای اسلامی منتشر می‌شود يك مركز تخصصی ايجاد كنيم.
وی تصريح كرد: دريافت اطلاعات عملكرد پژوهشی كليه دستگاه‌های اجرايی كشور و حوزه‌های علميه برای تحقق نظارت يك پارچه، حمايت جدی از توليد علوم انسانی به منظور جايگزين متون موجود در دانشگاه‌ها و افزايش تعداد پژوهشگاه‌های دانشگاهی و ايجاد انسجام و اثربخشی در فعاليت‌های آنان جزو عملكرد معاونت پژوهشی وزارت علوم در سال 91 خواهد بود.
وی به فعال‌تر كردن قطب‌های علمی كشور در توليد دانش ناب و حركت در مرزهای دانش اشاره كرد و گفت: برگزاری مؤثرتر هفته‌ پژوهش و فناوری با مشاركت تمامی دستگاه‌های اجرايی در سراسر كشور در سال جاری محقق می‌شود.
معاون پژوهش وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در پايان سخنان خود از افزايش دانشجويان دكترای پژوهش‌محور در سال جاری خبر داد و يادآور شد: سامان‌دهی همايش‌ها و جشنواره‌ها برای كمك به رشد شاخص‌های علمی و سامان‌دهی مراكز تحقيقاتی دستگاهی در دستور كار قرار گرفته است.
captcha