زمینه شناخت سلمان‌ فارسی به‌عنوان يك شخصيت تأثيرگذار فراهم شود
کد خبر: 2305920
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۴

زمینه شناخت سلمان‌ فارسی به‌عنوان يك شخصيت تأثيرگذار فراهم شود

گروه سیاسی و اجتماعی: رئيس دانشكده علوم قرآنی با تأکید بر لزوم ايجاد زمينه مناسب برای شناخت كامل سلمان‌ فارسی به‌عنوان يك شخصيت تأثيرگذار، گفت: برپايی بزرگداشت سلمان فارسی می‌تواند يكی از اقدامات مهم و مؤثر در كشور و جهان اسلام باشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، محمدجواد سلمان‌پور، رئيس دانشكده علوم قرآنی شيراز، دوشنبه، 28 فروردين‌ماه، در جمع خبرنگاران، درخصوص كنگره سلمان‌ فارسی، گفت: سلمان يكی از سرمايه‌های بسيار مهم است و به‌عنوان افتخار دينی و ملی اسلام تلقی می‌شود.
وی با بيان اينكه سلمان‌ فارسی هنوز در ايران ناشناخته مانده و اينكه بسياری از مردم با نام سلمان در تاريخ اسلام آشنا هستند و می‌دانند كه سلمان يك مسلمان ايرانی و فارسی بوده كفايت نمی‌كند،‌ گفت: مردم ايران به‌ويژه فارس‌ها بايد به طرق مختلف اين شخصيت را بازشناسی كنند، متأسفانه مردم ما نتوانسته‌اند از اين سرمايه آن گونه كه بايد بهره لازم را ببرند.
رئيس دانشكده علوم قرآنی شيراز با بيان اينكه سلمان اولين محدث و حديث نگار در تاريخ اسلام است، تصريح كرد: سلمان از زمان پيامبر اكرم(ص) راوی‌گری حديث و علم حديث را در تاريخ اسلام پايه‌گذاری کرد و اين مسئله دقيقا نقطه مقابل افرادی است كه به جمع‌آوری احاديث اعتنا نمی‌كردند و مخالفت نيز می‌ورزيدند.
وی ادامه داد: سلمان نماد حقيقت‌جويی و حقيقت‌گرايی است، اگر بخواهيم شخصيتی به‌عنوان الگو در قرن ششم ميلادی يا در قرن اول هجری جست‌وجو كنيم شخصيت سلمان بی شك جزو افرادی است كه در صدر اسامی قرار می‌گيرد.
رئيس دانشكده علوم قرآنی شيراز اظهار كرد: جست‌وجوی سلمان درخصوص حقيقت‌يابی و رسيدن وی به حقيقت، ایشان را به يك شخصيت مركزی در اسلام تبديل کرده است؛ چرا كه حقيقت‌جويی سلمان، ايمانی راسخ و استوار برای او می‌سازد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ايمان راسخ سلمان نسبت به پيامبر(ص) و اسلام اظهار كرد: سلمان برای پيامبر گرامی اسلام(ص) يك ستون و عمود بوده است و حضرت، او را از خودش و اهل بيت می‌دانست. در واقع سلمان نشان می‌دهد اگر كسی به معنای واقعی پيامبر(ص) را دريافته باشد و راه را به سوی رسول(ص) پيدا كرده باشد در درجه اهل بيت(ع) قرار می‌گيرد و همين خصوصيت سلمان سبب می‌شود كه بين صحابه پيامبر(ص) يك ويژگی خاصی پيدا كند و در رأس صحابه قرار گيرد.
وی خاطرنشان كرد: روايات متعددی در تاريخ نقل شده است كه اگر ابوذر آنچه كه سلمان می‌دانست بداند كافر می‌شود يا كشته می‌شود. پس نوع حقيقت‌جويی سلمان تا آنجايی پيش می‌رود كه اطلاعات و آموزه‌هايی از طرف خداوند دريافت می‌كند و توسط پيامبر(ص) آموزش می‌بيند، اين در حالی است كه ساير صحابه ظرفيت و توان تحمل آن اطلاعات و آگاهی را ندارند.
سلمان‌پور در بخش ديگر اظهارات خود گفت: به هر حال تاريخ اين طور بيان می‌كند كه سلمان يك بازوی پر توان برای پيشبرد اهداف اسلام و پيامبر(ص) است. چنانچه بعد از رحلت رسول اكرم(ص)، سلمان يكی از شاخص‌ها و معيارها برای امت اسلامی است.
دانشيار دانشگاه شيراز بيان كرد: خاندان پيامبر(ص) بر سلمان حساب جداگانه‌ای می‌كردند؛ به قدری كه سلمان برای آن‌ها يك تكيه‌گاه محسوب می‌شده است. تا آن جا كه حضرت فاطمه(س) بعد از علی بن ابی طالب(ع)، سلمان را به‌عنوان تكيه گاه خود قرار می‌دهند و به ايشان اعتنا می‌كردند. می‌توان به جرئت گفت سلمان بعد از پيامبر(ص) نور چشم خاندان پيامبر(ص) محسوب می‌شده است.
وی تصريح كرد: سلمان بعد از پيامبر گرامی اسلام(ص) شاخصی است كه می‌تواند ما را به حق و حقييقت راهنمايی كند به همين جهت چون مليت و قوميت سلمان، ايرانی است. بر ما ايرانيان به‌ويژه فارسيان واجب است كه ايشان را بزرگ بداريم، و در معرفی اين شخصيت بزرگ به دنيای اسلام و مردم بكوشيم.
رئيس دانشكده علوم قرآنی شيراز افزود: اعتقاد من اين است كه حضرت سلمان می‌تواند يكی از محورهای وحدت در جهان امروز میان مسلمانان باشد چراكه همه مسلمانان از همه طرق و مذاهب، سلمان را يكی از صحابه بزرگ پيامبر(ص) می‌دانند و همه قبول دارند كه پيامبر درباره سلمان فرمود: «السلمان منا اهل بيت» در واقع اهل تسنن همه كشورها برای سلمان احترام و ارزش بسياری قائل هستند، پس چنين شخصيتی با داشتن چنين جايگاهی می‌تواند بین مذاهب تبديل به يك محور وحدت شود.
سلمان‌پور ادامه داد: اگرچه در اسلام محورهای مهمی از وحدت همچون قرآن، پيامبر(ص)، آموزه‌های مشترك پيامبر(ص) و حج و ... را داريم اما شخصيت سلمان يك مطلب و گويايی ديگری دارد و بعد از اينكه به اصطلاح محور وحدت قرار گرفت می‌تواند برای دريافت اسلام ناب محمدی، شاخص قرار بگيرد.
اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: در همين راستا رواياتی است كه اگر يكی از اين شخصيت‌های ربانی بازشناسی شوند آن شخصيت‌ها بار ديگر زنده و احيا می‌شوند. وظيفه داريم تا شخصيت سلمان را به مردم معرفی كنيم و اين شخصيت را بار ديگر زنده و احيا كنيم.
وی با تأکيد بر معرفی شخصيت سلمان در جامعه امروز ادامه داد: در درجه اول برای معرفی سلمان بايد از مقاطع كودكی و نوجوانانی فرزندان شروع كرد. نگارش كتاب‌های مختلف برای سنين گوناگون، برگزاری ميزگردهايی در نشريات تخصصی و دانشجويی، ساخت فيلم‌های مستند درخصوص زندگی‌نامه سلمان، نشر احاديثی كه درخصوص سلمان نگاشته شده است، بازگو كردن روايات متعدد درخصوص سلمان و توزيع مطالب و سخنان حضرت سلمان در جشنواره‌ها و رشته‌های مختلف علوم انسانی نيز می‌تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد.
سلمان‌پور بر ضرورت بزرگداشت سلمان فارسی تأكيد كرد و گفت: متأسفانه ما برای شخصيت‌هايی كه فرسنگ‌ها با شخصيت سلمان تفاوت دارند كنگره‌های بزرگی برگزار می‌كنيم و شخصيت آن‌ها را در اذهان مردم و محافل علمی بازسازی می‌كنيم اما هنوز مراسم بزرگداشتی درخور شأن و شخصيت حضرت سلمان كه از افتخارات دينی و ملی ماست برگزار نشده است. درحالی كه برگزاری مراسم و كنگره‌هايی درخصوص بزرگداشت سلمان می‌تواند يكی از اقدامات مهم و مؤثر در كشور و جهان اسلام تلقی شود.
رئيس دانشكده علوم قرآنی شيراز در پايان همكاری نخبگان و وحدت نهادها و سازمان‌های مختلف كشور در اين امر مهم را خواستار شد و بيان كرد: اين موضوع مسئله مهمی است كه همت‌های عالی و بلندی را می‌طلبد و اميدواريم كنگره بزرگداشت سلمان بتواند در سطح بين‌امللی انعكاس يابد و شخصيت‌های مختلفی از كشورهای اسلامی و غير اسلامی دعوت شوند و چهره سلمان در خور شخصيت وی آشكار شود.
captcha