«مطهری و الگوی اسلامی ــ ايرانی پيشرفت» در صدر برنامه‌های هفته معلم
کد خبر: 2306711
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵

«مطهری و الگوی اسلامی ــ ايرانی پيشرفت» در صدر برنامه‌های هفته معلم

گروه اجتماعی: قائم‌مقام بنياد علمی ــ فرهنگی علامه مرتضی مطهری عنوان در نظر گرفته شده برای سی و سومين سالگرد بزرگداشت استاد شهيد مطهری را «مطهری و الگوی اسلامی ايرانی ــ پيشرفت» معرفی كرد و گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سال جاری در حول همين عنوان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشست خبری تشريح برنامه‌های سی و سومين سالگرد شهادت استاد مطهری امروز 29 فروردين‌ماه، با حضور جعفری‌جلوه، قائم مقام بنياد علمی ــ فرهنگی علامه مرتضی مطهری برگزار شد.
وی با اشاره به اينكه بيداری اسلامی مهمترين رخداد منطقه و جهان طی سه دهه گذشته بوده است، اظهار كرد: سلسله جنبان اين بيداری اسلامی امام خمينی(ره) و انديشمندانی همچون استاد شهيد مطهری بوده‌اند. مبانی نظری و بن‌مايه اين بيداری اسلامی با آرای ناب چنين انديشمندانی در ارتباط است و به طور حتم انديشه‌های اين معلم بزرگ در تحولات منطقه بسيار محسوس بوده است.
جعفری‌جلوه با اشاره به اينكه عنوان در نظر گرفته شده برای بزرگداشت شخصيت استاد مطهری در سال گذشته «مطهری و بيداری اسلامی» بوده است، تصريح كرد: اگر بگوييم در اين عرصه نسبت انديشه‌ها و آرای استاد مطهری با اين تحولات نسبتی بی‌سابقه و بی‌نظير است سخنی گزاف نيست.
وی ادامه داد: بيداری فراگيری كه منطقه را فرا گرفته، نيازمند دريافت نمونه، الگو و برنامه برای حركت به سوی مقصد نهايی كه همان تمدن اسلامی است، می‌باشد و چنين نمونه و الگويی بايد از خاستگاه بيداری اسلامی محقق شود.
جعفری‌جلوه به تأكيدات مقام معظم رهبری در خصوص الگوی اسلامی ــ ايرانی پيشرفت اشاره و اظهار كرد: اين الگو مهمترين و بنيادی‌ترين برنامه است كه در بطن آن در حال حركت هستيم. بن‌مايه عملی الگوی اسلامی ــ ايرانی پيشرفت آرای ناب انديشمندانی همچون استاد مطهری است.
وی عنوان در نظر گرفته شده برای سی و سومين سالگرد بزرگداشت استاد شهيد مطهری را «مطهری و الگوی اسلامی ايرانی ــ پيشرفت» معرفی كرد و گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سال جاری در حول همين عنوان است. درك انديشه‌های استاد مطهری با چنين الگويی رخ خواهد داد.
وی از تشكيل اتاق فكری در ستاد استاد شهيد مطهری خبر داد و گفت: اين اتاق فكر برای نخستين بار با حضور جمعی از انديشمندان، فعالان، طراحان و برنامه‌ريزان شكل گرفته است تا بتواند برنامه‌های كاربردی را با توجه به نياز روز برگزار كند. جهت‌گيری از رويكرد تبليغی ــ احساسی به سوی برنامه‌های كيفی، علمی، تخصصی و برنامه‌هايی كه تأثير روز انديشه‌های استاد شهيد مطهری را كه جهان امروز نيازمند به آن است به نمايش گذارد، در دستور كار قرار گرفته است.
وی به تشريح برنامه‌های در نظر گرفته شده پرداخت و اظهار كرد: در سال گذشته اولين جشنواره ادبی و هنری «گل‌واژه‌های شعر مطهر» در معاونت فرهنگی بنياد و ستاد بزرگداشت شهيد مطهری برگزار شد كه نقطه آغاز بروز انديشه‌های استاد مطهری در حيطه ادب و هنر بود. در تكميل اين راه امسال نخستين جشنواره تجسمی «آئين مطهر» در دو عرصه خط و گرافيك برگزار می‌شود. اختتاميه اين جشنواره در هفته بزرگداشت اين معلم شهيد برگزار می‌شود.
جعفری‌جلوه از ديگر برنامه‌های در نظر گرفته شده را توليد و پوشش برای سمفونی ويژه استاد مطهری عنوان كرد و گفت: توليد آثار داستانی و مستند از زندگی، شخصيت و انديشه‌های اين استاد شهيد در عرصه هنرهای داستانی و فيلم نيز مد نظر است تا بتوانيم حلاوت انديشه‌های ايشان را برای جهانيان به نمايش بگذاريم.
وی با اشاره به اينكه در راستای رويكرد علمی ــ تخصصی، برنامه‌های مختلفی در قالب همايش‌های كاربردی از سوی سازمان بسيج دانشجويی، وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و حوزه‌های علميه در سراسر كشور برگزار می‌شود، گفت: وزارت علوم محور برگزاری پنج همايش‌ علمی ــ تخصصی با عناوين «مطهری و تحول در علوم انسانی» در دانشگاه تهران، «مطهری و ديدگاه‌های قرآن پژوهی» در دانشگاه امام صادق، «مطهری و تمدن نوين اسلامی» در دانشگاه الزهرا(س)، «مطهری و بصيرت و بيداری اسلامی» در دانشگاه تهران و «مطهری و نظريه‌پردازی اسلامی» در دانشگاه تربيت مدرس شده است.
وی ادامه داد: مبنای تربيت در جوامع بايد تربيت اسلامی باشد، برگزاری اين همايش‌ها ديدگاه‌های استاد شهيد و مزيت و برتری آن نسبت به انديشه‌های غربی را به نمايش می‌گذارد. انديشه‌های استاد مطهری حاوی ديدگاه‌های كار‌آمد در گرايش‌های مختلف علوم انسانی است كه در اين همايش‌ها بروز و نمود پيدا می‌كند.
جعفری‌جلوه به برگزاری 30 همايش توسط بسيج دانشجويی اشاره كرد و گفت: يكی از مهمترين موضوعاتی كه در اين همايش‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرد عنوان اتخاذ شده برای سی و سومين سالگرد بزرگداشت شهيد استاد مطهری يعنی «مطهری، الگوی ايرانی ــ اسلامی پيشرفت» است.
جعفری‌جلوه از برگزاری مراسم سالگرد استاد مطهری در مسجد اعظم قم و شهر نجف اشرف خبر داد و بيان كرد: به منظور بين‌المللی كردن انديشه‌های شهيد مطهری و پاسداشت شخصيت ايشان در حوزه بين‌الملل برنامه‌های متعددی طراحی شده است.
وی به برگزاری دو همايش در كشورهای اندونزی و هند در دانشگاه جاكارتا و كشمير در حوزه مطهری‌شناسی اشاره كرد و گفت: همايش حكمت مطهر امسال با توافقی كه بين بنياد و امور بين‌الملل ستاد رخ داده است، در سطح جهانی برگزار می‌شود و انديشمندانی از شش كشور اندونزی، هند، فليپين، تركيه، مصر، تونس و فرانسه در آن شركت كرده و به ايراد سخنرانی می‌پردازند.
جعفری‌جلوه از ديگر دستاوردهای اتاق فكر ستاد را برای آئين سی و سومين سالگرد بزرگداشت شهيد استاد مطهری حضور مؤثر در فضای مجازی دانست و گفت: جشنواره حكمت مطهر در سال‌های گذشته توسط دانشگاه پيام نور و نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد. امسال اين جشنواره با عنوان «مسابقات وبلاگ‌نويسی استاد مطهری» برگزار می‌شود.
وی از بهره‌برداری آزمايشی از پايگاه اطلاع‌رسانی شهيد مطهری توسط اين بنياد خبر داد و گفت: مسابقات كتاب‌خوانی و مقاله‌نويسی اينترنتی توسط كميته دانش‌آموزی و فرهنگيان و كميته دانشجويی برگزار می‌شود.
به گفته جعفری‌جلوه نقادی آرای شهيد مطهری رويكردی ضروری بوده، كه طی سال‌های گذشته احساس می‌شده است. در اين راستا جلسات متعددی در آئين بزرگداشت سی و سومين سالگرد شهادت استاد مطهری در 30 استان توسط 750 كانون دانش‌آموزی و 50 كرسی آزادانديشی در محور انديشه‌های وی برگزار می‌شود.
captcha