نماز جمعه رسانه‌ای پويا و سازنده است
کد خبر: 2310125
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵

نماز جمعه رسانه‌ای پويا و سازنده است

حجت‌الاسلام سيدمحمد موسوی در خصوص نماز دشمن‌شكن جمعه، گفت: نماز جمعه، يك رسانه پويا و سازنده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد موسوی، امام‌جمعه شهرستان آران و بيدگل، شنبه، دوم ارديبهشت‌ماه در خصوص اهميت نماز دشمن‌شكن جمعه، گفت: نماز جمعه، پايگاه اقتدار جامعه اسلامی و به دليل تأثيرگذاری فوق‌العاده در بُعد ملی و بين‌المللی است. در حقيقت نماز جمعه يك رسانه پويا و سازنده است. اقامه نماز برای هر مسلمان نشانه رابطه وی با خدای متعال و نوعی شكرگزاری از نعمت‌های الهی است.
وی ادامه داد: نمازگزار روح و جان خود را با اين ارتباط معنوی و روحانی جلا می‌دهد و دوستی خود را نسبت به محبوب اظهار می‌دارد، پس از شناخت خدای متعال نماز برترين اعمال است؛ چه اينكه امام صادق(ع) فرمودند، «ما اعلم شيئاً بعد المعرفه افضل من هـذه الـصـلاة»، چيزی بعد از معرفت برتر از اين نماز نمی‌شناسم.
امام‌جمعه آران و بيدگل بيان كرد: از سوی ديگر بر طبق روايات متعدد، نماز ستون خيمه دين معرفی شده است. از پيامبر اكرم(ص) روايت شده كه همانا ستون دين نماز است و آن نخستين چيزی است كه در روز قيامت از عمل فرزند آدم ملاحظه می‌شود كه اگر صحيح باشد در ساير اعمال او نظر خواهد شد و اگر صحيح نباشد در باقی اعمالش نظر نمی‌شود. همچنين به غير از نمازهای يوميه كه واجب دانسته شده، نمازهای ديگری نيز برای انسان واجب شمرده شده كه از جمله آنها نماز آيات و نماز میّت است. علاوه‌ بر اين نمازهای بسياری هم به عنوان نمازهای مستحب، مورد تأكيد قرار گرفته است مانند نافله‌ها، نماز شب، نماز جعفر طیّار و نمازهای ديگر.
حجت‌الاسلام موسوی گفت: از جمله نمازهايی كه بسيار مورد تأكيد قرار گرفته و موجب اجتماع و اتحاد بيشتر مؤمنين می‌شود و در زمان حضرت ولی عصر(عج) واجب عينی است و در غير آن زمان بيشتر فقها فتوا به وجوب تخييری آن داده‌اند، نماز جمعه است. در روايتی از پيامبر اكرم(ص) وارد شده همانا خدا بر شما جمعه را نوشته و آن را تا روز قيامت واجب كرده است. آن حضرت در روايت ديگری فرموده‌اند، نماز جمعه بر هر مسلمانی واجب است كه به جماعت برگزار شود همچنين روايات زيادی در وجوب و فضيلت نماز جمعه وارد شده است. آنچه در اين بين مسلّم است اين است كه اقامه آن آثار جمعی زيادی را برای مسلمانان دارد. همين كه مسلمين اجتماع كنند و از مسائل مربوط به مسلمانان و وظايفشان با خبر باشند اين مهم‌ترين نتيجه و بازتاب اقامه نماز جمعه است.
وی عنوان كرد: در مورد احكام نماز جمعه بايد گفت، دو خطبه نماز جمعه كه پيش از اقامه نماز خوانده می‌شود به منزله دو ركعت نماز محسوب می‌شود و واجب است امام و خطيب جمعه پس از حمد الهی و درود و صلوات بر پيامبر و آلش در هر دو خطبه مردم را به تقوای الهی سفارش كند و مصالح دين و دنيای مسلمين را تذكر دهد و يادآوری كند. مؤمنان هم كه رو به قبله نشسته‌اند شايسته است آداب حالت نماز را حفظ كنند و خطبه‌های امام را گوش دهند و ساكت باشند و از حرف زدن بپرهيزند و در وقت خطبه‌ها سخن نگويند.
خطيب جمعه آران و بيدگل افزود: از امام صادق(ع) روايت شده كه رسول خدا(ص) از سخن گفتن مأموم به هنگام خطبه امام جمعه نهی فرموده‌اند. قطعاً اگر كسی چنين كند كلامی لغو و باطل گفته و نماز جمعه‌اش به دور از فضيلت است. از امام صادق(ع) روايت است كه فرمودند، نماز جمعه با توجه به آثار فردی و اجتماعی‌اش آنقدر سفارش شده و مورد تأكيد قرار گرفته كه مسافرت در آن روز مكروه دانسته شده است و به همين جهت حضرت اميرالمؤمنين(ع) می‌فرمايد، در روز جمعه مسافرت مكن تا آنكه در نماز حاضر شوی مگر اينكه برای جهاد در راه خدا يا امر ضروری، ناگزير به سفر كردن شوی.
وی با اشاره به برخی از آثار نماز جمعه، گفت: اين آثار می‌تواند برای يك مسلمان انگيزه‌ای برای شركت در نماز جمعه باشد. از جمله آثار نماز جمعه كفاره گناهان، آمرزش گناهان، تقرب الی‌الله، تأمين آرامش روانی، جلب رحمت و پاداش حج و عمره است. توجه به نماز جمعه به عنوان يك آئين الهی در هر هفته می‌تواند نشاط، انگيزه و حسّ مسئوليت‌پذيری را در نمازگزاران به وجود آورد.
يادآور می‌شود، اين مصاحبه امروز، يكشنبه سوم ارديبهشت‌ماه ساعت 17 از راديو اصفهان پخش خواهد شد.
captcha