شهيد مطهری برخوردی شجاعانه با انحرافات فكری داشت
کد خبر: 2311413
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵

شهيد مطهری برخوردی شجاعانه با انحرافات فكری داشت

گروه سياسی: رئيس مجلس شورای اسلامی تفاوت شهيد مطهری را با برخی از متفكران در برخورد شجاعانه وی با انحرافات فكری دانست و گفت: وی در برابر انحرافات فكری با شجاعت و غيرت دينی وارد صحنه می‌شد و ملاحظه شئونات كسی را نمی‌كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از خانه ملت، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی در ديدار با اعضای بزرگداشت ستاد حكمت مطهر ويژه گراميداشت سی‌وسومين سالروز شهادت آيت‌الله مطهری، با تشكر از زحمات و تلاش‌های انجام شده در اين بنياد برای نكوداشت اين شهيد والامقام، تصريح كرد: شما وظيفه داريد يك فكر بی‌بديل را در جمهوری اسلامی پايه‌گذاری كنيد؛ شهيد مطهری در بين متفكران يك‌صد سال اخير در بنيانگذاری فكر نو برای نسل جوان از نظر آشنايی با اسلام ناب شخصيت بی‌بديلی بودند.
رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع سعه فكری ايشان در ابعاد مختلف فقهی، فلسفی، قرآنی، تاريخی، اجتماعی و سياسی باعث بی‌بديل شدن اين شخصيت شده است.
وی در ادامه به تعبير مقام معظم رهبری از شهيد مطهری اشاره كرد و افزود: معظم‌له فرموده بودند تفكرات وی ايدئولوگ نظام جمهوری اسلامی است، حال با اين وجود بايد از خود بپرسيم تفكرات اين فرد تا چه ميزان در جامعه فعلی ما محقق شده است، يا اينكه چقدر تا تحقق اين افكار فاصله وجود دارد و چه نقاط ضعفی بايد از بين برود تا از اين تفكر در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی استفاده شود.
منتخب مردم قم در مجلس ادامه داد: معتقدم در بسياری از موارد برداشت‌های ناقصی از اين تفكرات شهيد مطهری وجود دارد و هيچگاه نگاه همه‌جانبه‌ای به اين تفكر نشده است.
لاريجانی گفت: در مسائل و زمينه‌های اقتصادی شهيد مطهری مجموعه‌ای از نظريات را در بُعد اسلامی مطرح كردند اما چون در برهه‌ای كه مشغول تنظيم نظام اقتصادی- اسلامی بودند، به شهادت رسيدند، اين نظريه در همان مقطع مسكوت ماند.
رئيس قوئه مقننه اظهار كرد: تأملاتی كه شهيد مطهری در زمينه مسائل اقتصادی داشتند بسياری از مشكلات فعلی اقتصاد كشور را مرتفع می‌كند، محققان و صاحب‌نظران به ويژه در حوزه سياست و اقتصاد بايد به اين موارد توجه ويژه‌ای داشته باشند، به طور مثال در بحث عدالت ايشان نيز نظريه‌های بسيار دقيق و درستی را مطرح كردند، همانطور كه از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی عدالت موضوعی محوری و كانونی در شكل‌گيری پايه‌های نظام جمهوری اسلامی ايران شد.
وی با تأكيد بر اينكه در هر زمانی برداشت‌های متفاوتی از بحث عدالت وجود داشته كه برداشت درستی نيز نبوده است، يادآور شد: از ابتدای انقلاب نگاه نيمه‌سوسياليستی به عدالت وجود داشت كه البته به شرايط آن زمان نيز بازمی‌گردد، اما زيربنای آن برداشتی از يك تفكر اسلامی بود كه به آن صورت در جامعه ساری و جاری شده بود؛ اين نگاه، نگاه درستی به عدالت نبود و شهيد مطهری به همين موضوع انتقاد داشتند.
رئيس مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: اگر كسی آثار شهيد مطهری را دقيق مطالعه كرده باشد، متوجه اين نقد زيربنايی می‌شود، زيرا تئوری ايشان در باب عدالت تئوری فراگيری است، حتی می‌توانم بگويم ميان متفكرانی كه در زمينه فلسفه اقتصادی و فلسفه سياست كار كرده‌اند، كسی را نديدم كه چنين مبانی‌ای را مطرح كرده باشد.
لاريجانی تأكيد كرد: آيا ما تاكنون توانسته‌ايم اين نگاه را به عرصه اجرايی‌شدن برسانيم؟ آيا درست است از موضوعی كه جنبه كانونی برای تفكر اسلامی و تشكيل مدينه اسلامی دارد، به اين راحتی بگذريم؟
وی در ادامه به نامگذاری سال ۹۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «توليد ملی و حمايت از كار و سرمايه ايرانی» اشاره كرد و گفت: در همين ارتباط هم شهيد مطهری نظريات روشن و دقيقی دارد كه در سخنرانی خود در نماز جمعه هفته گذشته به چند مورد آن اشاره و اعلام كردم كه برخی از كارهايی كه اخيراً انجام شده با تفكری كه اين شهيد والامقام داشت، بسيار فاصله دارد.
رئيس مجلس شورای اسلامی درباره نظريات شهيد مطهری در بُعد سياست گفت: بعضی از بداخلاقی‌های رايجی كه در جامعه ما از نظر سياسی وجود دارد با منش و فكر شهيد مطهری هيچ تناسبی ندارد؛ افتراها، دروغ‌ها و تهمت‌هايی كه در ادبيات سياسيون ديده می‌شود و گاهی در برخی از رسانه‌ها به اين موارد پرداخته می‌شود با سلوك شهيد مطهری بسيار فاصله دارد، به نوعی كه می‌توان از روند فعلی در بداخلاقی‌های سياسی به‌عنوان كج‌راهه ياد كرد.
منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش ديگر سخنان خود به برخورد جدی شهيد مطهری در برابر جريانات انحرافی اشاره و اضافه كرد: گاهی افكار انحرافی در جامعه ما مطرح می‌شود كه برخی‌ها به راحتی از كنار آن می‌گذرند. آيا شهيد مطهری هم اينگونه عمل می‌كرد؟ يا در برابر جريانات انحرافی فكری با شجاعت و غيرت دينی وارد صحنه می‌شد و ملاحظه كسی را نمی‌كرد؟
لاريجانی تفاوت شهيد مطهری را با برخی ديگر از متفكرين در برخورد شجاعانه وی با جريانات انحرافی فكری دانست و تأكيد كرد: ايشان در برابر جريانات انحرافی با همه وجود ايستادگی می‌كرد و مراعات شئونات و مسائلی كه اكنون باب شده است را نمی‌كرد.
وی درباره آثار مرحوم شريعتی كه در زمان شهيد مطهری منتشر شده بود، بيان كرد: اين آثار در آن زمان تقريباً شكل غالب تفكر دانشگاه‌ها بود كه اين مسئله مورد انتقاد جدی شهيد مطهری قرار داشت. ايشان معتقد بود اين آثار می‌تواند سنگ‌بنای نادرستی را در جامعه ايجاد كند و به همين دليل وظيفه خود می‌دانست كه جلوی برخی انحرافات را كه بعدها باعث شكل‌گيری آرمان مستضعفين و گروه‌های فرقان شد، بگيرد.
رئيس قوه مقننه به ابعاد فكری شهيد مطهری در بحث امر به معروف و نهی از منكر اشاره و تأكيد كرد: در اين سال‌ها به اين موضوع توجهی نشده و در اين‌باره دچار غفلت بزرگی شده‌ايم و همين مسئله موجب به وجود آمدن برخی از آسيب‌ها در جامعه شده است اما به اين موضوع در تفكرات شهيد مطهری بارها اشاره شده است و به همين دليل است كه می‌توان گفت تقريباً فرهنگ امر به معروف و نهی از منكر در كشور نداريم.
لاريجانی همچنين درباره نظريات آيت‌الله مطهری در بحث آزادی تصريح كرد: نگاه و تفكر ايشان به بحث آزادی با آن شكل و شيوه مرسوم در كشورهای غربی بسيار متفاوت است. شهيد مطهری آزادی را در حدی می‌داند كه به تعالی ساير ارزش‌های انسانی لطمه وارد نكند، كه اين مسئله تفكر بسيار درستی است؛ در زمان دوم خرداد به اقتباس از شرايطی كه در ديگر كشورها بود برای آزادی در كشور حالت افراطی مطرح می‌شد، در حالی كه آنها نمی‌دانستند در كشور اسلامی بايد برای آزادی در كنار انديشه اسلامی ارزش قائل شد.
لاريجانی در ادامه خواستار نهادينه شدن تفكرات شهيد مطهری در پايه‌های نظام و همچنين افكار جوانان شد و بيان كرد: بايد متن افكار و حركت جامعه بر حاشيه افكار غلبه كند، زيرا اين تفكرات شهيد مطهری است كه همانا از آن به‌عنوان ايدئولوگ نظام ياد می‌شود، در عين حال بايد نگاه واقع‌بينانه‌ای به نظريات اين شهيد داشته باشيم و اينگونه نباشد كه بخواهيم با افكار خودمان اين نظريه‌ها را شكل دهيم.
منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به اعضا و نمايندگان بنياد حكمت توصيه كرد كه از نظريات شهيد مطهری در بحث جمهوری اسلامی و اهميت تكوين نظام اسلامی و برگزاری انتخابات در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نهم در رسانه‌ها اهتمام ويژه شود، زيرا اين اهتمام در نهايت به مشاركت بيشتر مردم منجر خواهد شد.
وی به تحولات كشورهای عربی و افزايش موج بيداری اسلامی اشاره و اضافه كرد: آشنايی مردمی كه به ديكتاتورها پشت كردند با نظريات شهيد مطهری نكته ويژه‌ای است كه نبايد از آن غافل شد، زيرا بيداری اسلامی نقطه برجسته آثار اين شهيد محسوب می‌شود؛ البته اين مسئله به برگزاری ميزگردهايی با حضور كارشناسان داخلی و خارجی نيازمند است.
رئيس مجلس شورای اسلامی در بخش پايانی سخنان خود گفت: تلاش كنيد در برنامه‌هايی كه به منظور بررسی تفكرات شهيد مطهری برگزار می‌شود، به سطح ارتقای فكری جامعه كمك كند و در انتخاب افرادی كه صاحب‌نظرند دقت كافی شود تا هزينه‌ها به ثمر بنشيند.
captcha