به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، كنگره ملی حكمت مطهر، از دقايقی پيش با حضور مربيان نخبه تربيت و آموزش عقيدتی سياسی سازمان بسيج مستضعفين، رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و كدخدايی نماينده ولی فقيه در سازمان بسيج مستضعفين آغاز شده است.
در مراسم افتتاحيه اين كنگره غلامعلی حداد عادل، رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سخنانی به نقش استاد مطهری در پيروزی انقلاب اشاره كرد و افزود: 14 سال پس از پيروزی مشروطيت در ايران كودتايی در سال 1299 صورت گرفت كه به انقراض قاجاريه و روی كار آمدن رضاخان و تاسيس سلسله پهلوی منجر شد.
وی به دلايل آغاز سخنان خود از اين دوره اشاره كرد و گفت: شهيد مطهری، در يكی از سخنان خود میفرمايد، از آغاز اسلام تا به امروز هيچ دورانی خطيرتر از فاصله مشروطيت تا 1320 نبوده است و جزء مشكلترين دورانهای اسلام در ايران است.
حداد عادل با بيان اينكه در تمام دوران بيست ساله حاكميت رضاخان در ايران، اسلام ستيزی در آن حاكم بود ادامه داد: رضاخان در ابتدای كار با تظاهر به دين مردم را فريب داد اما بلافاصله پس از اينكه جای پای خود را محكم كرد اسلام ستيزی را با مبارزه با علما، مخالفت با عزاداری امام حسين(ع)، كشف حجاب و فشار بر حوزههای علميه آغاز كرد.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: بستر تمامی اين مباحث غرب گرايی، ستايش غرب و سوق دادن افكار نخبگان به سمت و سوی ارزشهای غربی بود كه اين عوامل در كنار خفقان تعجب برانگيز، ظلم و فشار بر مردم، اختلاف طبقاتی و بیعدالتی بیشمار به چشم میخورد.
وی به فاصله تاريخی بين شهريور 1320 تا كودتای سال 32 اشاره كرد و گفت: در اين برهه از تاريخ سه عرصه فكری: ملیگرايی، ماركسيسم، و فعاليتهای سياسی در حال فعاليت بودند.
حداد عادل افزود: در زمان فعاليت اين سه جريان در داخل كشور استاد مطهری، در دهه بيست تا سی به عنوان طلبه جوان زندگی فكری، اجتماعی و سياسی خود را آغاز كرد.
وی در ادامه سخنان خود ياد آور شد: استاد مطهری با ايمان، طهارت روح، استعداد فوق العاده، پشتكاری عجيب و استفاده از محضر اساتيدی همچون امام راحل(ره) و علامه طباطبايی، تصويری درست از اسلام ارائه میكند و سعی میكند اسلام حقيقی را به جامعه و جوانان تحصيل كرده معرفی كند.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه استاد مطهری، اسلام را يك مكتب جامع در جهت سعادت فرد و جامعه میدانند، اظهار كرد: ايشان اسلام را از قرآن و نهج البلاغه به مردم و جوانان معرفی كرد و با توجه به فهمهای بوجود آمده بود به مبارزات خود ادامه داد.
حداد عادل با اشاره به اينكه، هر يك از آثار شهيد مطهری برای خود دارای تاريخی است، افزود: ايشان يكی از آثار فلسفی خود را به نام اصول فلسفه و روش رئاليسم در كنار علامه طباطبايی عرضه میكند. اهميت اين كتاب به طوری بود كه در دهه سی تكيهگاه مبارزان مسلمان با گروههای انتقادی بود و حتی در زندانها خواندن اين كتاب را تعليم میكردند.
وی با بيان اينكه شهيد مطهری در دهه سی تا اوايل سال پنجاه بخشی عظيمی از همت خود صرف مبارزه با افكار غربی كرده است، تصريح كرد: در آن دوره با توجه به طيف گستردی از ابهامات با طرح مسائلی همچون تبيين مبانی فقهی و حقوقی زن در اسلام و علل گرايش به مادی گرايی در غرب را تاليف میكند.
وی در ادامه سخنان خود مرحله سوم زندگی استاد مطهری را از اواخر دهه پنجاه تا پايان عمر وی ارزيابی كرد و گفت: در اين دوران پديدهای در ايران رايج شد كه شامل درآميخته شدن افكار اسلامی و غير اسلامی بود اين دوران سخترين مقطع زندگی شهيد مطهری بود.
حداد عادل افزود: شهيد مطهری، در اين دوره هم بايست با علمدار اين تفكر مبارزه میكرد و همچنين جوانانی را كه تحت تاثير اين مسائل قرار گرفته بودند روشنگری میكرد.
وی ياد آور شد: در اين دوران حتی خود شهيد مطهری، متهم میشود و با هوشياری زودتر از ديگران متوجه انحراف در سازمان مجاهدين خلق میشود.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به جريان فرقان نيز اشاره كرد و گفت: شهيد مطهری در برابر اين گروه در خصوص اسلام و انحرافات آنها بسيار مقابله میكرد و همين جريان ايشان به شهادت میرساند.
وی شهيد مطهری را پل ميان حوزه و دانشگاه عنوان كرد و افزود: استاد مطهری در تمام دوران قبل از انقلاب در تلاش بود ميان روحانيت و دانشگاه را پيوند بزند و اين دو قشر را با يكديگر آشنا كند.
حداد عادل ادامه داد: اين پيوند كه از شعارهای انقلاب است از آغاز تا پايان عمر شهيد مطهری مد نظر وی بود و دانشجويان و حوزويان در آن سالها از ايشان بعنوان مرجعی فكری برای شناخت درست از نادرست استفاده میكردند.