وظيفه خطير هدايت‌گری و هويت‌سازی برای معلمان بازتعريف شود
کد خبر: 2316864
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰

وظيفه خطير هدايت‌گری و هويت‌سازی برای معلمان بازتعريف شود

گروه اجتماعی: دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره دانشگاهی حكمت مطهر بر بازنگری بر وظايف معلمان تأكيد كرد و گفت: اگر اين وظيفه خطير هدايت‌گری و هويت‌سازی برای معلمان بازتعريف و به كار گرفته‌ شود بسياری از مشكلات اجتماعی و فرهنگی مرتفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره دانشگاهی حكمت مطهر صبح امروز چهارشنبه 13 ارديبهشت‌ماه، با تلاوت آياتی از كلام‌الله مجيد و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالرحمان كمالی، دبير هفتمين جشنواره دانشگاهی حكمت مطهر آغاز شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالرحمان كمالی در ابتدای اين مراسم طی سخنانی اظهار كرد: شهيد مطهری نه فقط در ژرفای انديشه سرآمد بود بلكه با استقامت فكر، تقوای عمل و شيوايی بيان و ولايت‌مداری در بين شاگردان امام خمينی(ره) ممتاز بود. جمع اين ويژگی‌ها از وی الگويی ماندگار برای انديشه‌های معمار و بنيانگذار انقلاب اسلامی ساخت.
وی ادامه داد: استاد مطهری به حق فرزند امام خمينی(ره) بود و امام با شهادتش، فرزندی را از دست داد كه ثمره عمرش بود. اكنون با گذشت سی سال از شهادت اين فرزانه بزرگ، استقبال از انديشه‌های وی روزافزون می‌شود.
وی با اشاره به محول شدن وظيفه برگزاری هفتمين جشنواره حكمت مطهر بر عهده دانشگاه پيام نور اظهار كرد: دفتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پيام نور با تجربه‌ای كه از جشنواره ششم داشت در گام نخست آئين‌نامه اين جشنواره را تنظيم و بخش‌های مختلف آن را اعلام كرد.
دبير هفتمين جشنواره دانشگاهی حكمت مطهر به ضرورت انتخاب رويكرد وبلاگ‌نويسی برای اين جشنواره با توجه به موقعيت جهانی پرداخت و اظهار كرد: موقعيت خاص كشورهای به پا خواسته و ديكتاتورستيز متأثر از انقلاب اسلامی ايران، ما را بر آن داشت تا بخش ويژه‌ای را به نام بيداری اسلامی تعريف كنيم.
وی به راه‌اندازی دو بخش راه مطهر و زندگی مطهر اشاره كرد و افزود: پايگاه اطلاع‌رسانی جشنواره نيز از روزهای اول آغاز به كار جشنواره به سه زبان فارسی، عربی و انگليسی راه‌اندازی شد و به سبب فعاليت در زمينه بيداری اسلامی بارها توسط معاندان وهابی حاشيه خليج فارس مورد حمله و هك قرار گرفت ولی با پشتكار اعضای جشنواره اين پايگاه توانست همچنان به ارتباط خود با مراجعان ادامه دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمين كمالی از ايجاد هزار و 21 وبلاگ خبر داد و گفت: به علت حجم بالای وبلاگ‌های ايجاد شده گروهی مأمور انتخاب و داوری اوليه شدند و 101 وبلاگ را انتخاب و سپس به تيم‌های داوری جهت انتخاب نهايی معرفی شدند.
در ادامه مراسم پس از پخش تيزر و كليپ بيداری اسلامی مخبر دزفولی، دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی نيز به ايراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به توأمان بيان شدن علم و تزكيه در قرآن كريم اظهار كرد: در جای جای قرآن كريم به علم با نگاهی معنوی نگريسته شده است، اگر طهارت در كنار علم كه وجه ديگری از تزكيه است نباشد، می‌تواند آن را آلوده كند.
وی به طرح مسأله عدم ارتباط علم با مابعدالطبيعه از سوی غربيان اشاره كرد و گفت: جنگ‌های جهانی كه رخ داد و افراد زيادی را به كام مرگ كشاند حاصل همين تفكر انفكاك جريان علم از مبانی وحی بود. علمی كه در خدمت اين جريان قرار داشت علمی آلوده بود كه از مبدأ خود رها و از جريان هستی فاصله گرفته بود.
مخبر دزفولی به اشاعه علم در دوران تمدن اسلامی با نگاه قدسی اشاره كرد و گفت: در آن زمان هيچ ابايی از گسترش اين علم در جهان وجود نداشت ولی با رخ دادن رنسانس قدسيت علم كنار گذاشته و حاصل آن بربريت حاكم بر جهان شد.
دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود جنايات اتفاق افتاده در بوسنی و هرزگوين و دفاع از اين نسل كشی را در مجامع بين‌المللی حاصل اين علم غيرمطهر خواند.
وی معلمی را در نگاه امام خمينی(ره) شغل انبياء برشمرد و گفت: انبياء برای هدايت بشر آمده‌اند، پس وظيفه معلم نيز در كنار علم آموزی، هدايت‌گری است. اين جايگاه بابد به معلمان بازگردانده شود و در كنار علم‌آموزی به هويت‌سازی نيز بپردازند، چرا كه بيشترين زمانی كه هويت افراد در آن شكل می‌گيرد در دوران كودكی و نوجوانی است كه معلمان می‌توانند در اين دوران با محبت بی پايان خود نقشی اساسی را ايفا كنند.
مخبر دزفولی بر بازنگری بر وظايف معلمان تأكيد كرد و گفت: اگر اين وظيفه خطير هدايت‌گری و هويت‌سازی برای معلمان بازتعريف و به كار گرفته‌ شود بسياری از مشكلات اجتماعی و فرهنگی مرتفع خواهد شد.
وی بر ارتباط تنگاتنگ استاد شهيد مرتضی مطهری با جوانان اشاره كرد و گفت: استاد اشتياق فراوانی به پاسخگويی به سؤالات جوانان داشتند. مسئولان امروز جامعه بايد به اين وظيفه خطير توجه كافی داشته باشند چرا كه جوانان ما سؤالات زيادی در سر دارند كه بايد به صورت متقن به آنان پاسخ داده شود.
از ديگر بخش های اين مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بود. وی با اشاره به ايجاد شورای عالی مجازی در بالاتر سطح ممكن با حضور رؤسای سه قوه و مسئولان كشوری اظهار كرد: جهان جديدی به روی بشريت گشوده شده است كه ظاهرا اسم مجازی بر آن نهاده اما در واقع حقيقت از اين است كه ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها را تحت تاثير قرار داده است.
وی فضای مجازی را فرصتی مغتنم برای آزادی‌خواهان جهان دانست و گفت: در گذشته برای رساندن پيام توحيد و خداپرستی بايد به سرزمين‌های دور سفر می‌شد اما امروزه با استفاده از ظرفيت‌های فضای مجازی می‌توان ندای آزادی‌خواهی و خداپرستی را به گوش مردمان هر گوشه از جهان رساند.
وی با اشاره به بهره‌مندی از آثار شهيد مطهری طی سی و سه سال گذشته اظهار كرد: بايد اذعان كنيم هنوز بخش‌های زيادی از گنجينه‌ آثار استاد مطهری به گوش علاقه‌مندان نرسيده است بايد با باز آفرينی مجدد آثار اين معلم شهيد به پاسخگويی به سوالات نسل جديد بپردازيم چرا كه آثار استاد شهيد مطهری گنجينه‌ از پاسخ به سوالات گوناگون نسل جوان است.
وی با تأكيد بر ضرورت بهره‌گيری از شخصيت استاد شهيد مرتضی مطهری گفت: برای ايجاد الگوی قابل دسترس برای جوانان نياز به پرورش شخصيت ايشان در ميان نسل جديد داريم. استاد مطهری، ديدی جامع به ابعاد دين و زندگی داشته‌اند.
حجت‌الاسلام محمديان در پايان بيداری اسلامی محقق شده در ميان جوامع اسلامی را از آرزوهای استاد شهيد مطهری دانست و ياد آور شد: استاد شهيد مطهری به دنبال گسترش انديشه‌های اسلام در ميان جوامع بشری بودند كه امروزه اين امر در حال تحقق است و بايد درصدد گسترش آن باشيم.
يادآوری می‌شود، مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره دانشگاهی حكمت مطهر ساعت 13 با تقدير از برگزيدگان جشنواره و اهدای تنديس و لوح يادبود پايان يافت.
captcha