تواضع، يكی از آثار مهم نماز در آدمی است
کد خبر: 2323932
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵

تواضع، يكی از آثار مهم نماز در آدمی است

گروه سياسی و اجتماعی:‌ قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس تأکید کرد: يكی از آثار نماز تواضع است كه خود نيز انواعی دارد، اگر كسی اهل نماز باشد متواضع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، حجت‌الاسلام علی سقاچی، قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس، امروز، شنبه، 23 ارديبهشت‌ماه، در اولين اجلاس هماهنگی رابطيان اقامه نماز دستگاه‌های اجرايی فارس در سال 91 با بيان اينكه يكی از آثار نماز تواضع است كه خود نيز انواعی دارد، گفت: اگر كسی اهل نماز باشد متواضع می‌شود.
وی با بيان اينكه متأسفانه جامعه امروز ما دچار بداخلاقی شده است، گفت: آمار طلاق در جامعه اسلامی ما سير صعودی را دنبال می‌كند كه اين آمار بسيار نگران‌كننده است به‌گونه‌ای كه در سال 88، از 5 ازدواج به ثبت رسيده در فارس يكی از آنان منجر به طلاق شده يعنی آمار طلاق 20 درصد در فارس بوده و در تهران نيز در سال 88 از هر 3 ازدواج يكی منجر به طلاق می‌شود يعنی 33 درصد نرخ رشد طلاق بوده است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس ادامه داد: بداخلاقی در جامعه تنها به اين آمار ختم نمی‌شود بلكه بداخلاقی يعنی خلاف قانون و شرع و هرجا كه خلاف قانون و مقررات جمهوری اسلامی عمل شود خلاف شرع است.
وی تصريح كرد: مقام معظم رهبری فرمودند من نسبت به آينده جوانان خوشبين هستم؛ زيرا كه با اين همه هجمه اخلاقی جوانان ما اينگونه جانفشانی می‌كنند اما توقع ما بيشتر از اينهاست.
قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس با اشاره به آيه 45 سوره عنكبوت «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ» گفت:‌ اين بدان معنی نيست كه وقتی نماز می‌خوانيم ديگر مرتكب گناه نمی‌شويم، بلكه بدين معنی است كه نماز بازدارنده از ارتكاب گناه است.
حجت‌الاسلام سقاچی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به انواع تواضع، گفت: اولين نوع تواضع،‌ تواضع در برابر خداوند است و آنان كه كه متواضع و در مقابل حق تسليمند، جز اصحاب يمين هستند.
وی با اشاره به آيه 54 سوره مائده «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِيهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيم، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به‌زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‏آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏ترسند اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى‏دهد و خدا گشايشگر داناست»، گفت: در مقابل مؤمنين متواضع اما در مقابل كفار سخت گيرند كه اين معنای آيه است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز با تأكيد بر تواضع در مقابل حق، مؤمنان، مستمندان و بيچارگان گفت: تواضع است كه انسان را نسبت به مسائل كاری و خانوادگی به مسير می‌اندازد.
حجت‌الاسلام سقاچی تواضع در برابر والدين را نوع ديگری از تواضع برشمرد و تصريح كرد: خداوند در قرآن می‌فرمايد در مقابل پدر و مادر خويش متواضع باش.
وی با بيان اينكه تواضع در مقابل استاد نيز از پيامدهای نماز است، ادامه داد: بالاترين مقامی كه خداوند برای انسان در قرآن قرار داده، بندگی است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس با انتقاد از اينكه تواضع مسئولان نسبت به مردم در ادارات بسيار كم است، گفت:‌ متأسفانه در ادارات بداخلاقی زياد است به‌گونه‌ای كه مردم حتی برای يك امضا پيگيری زيادی انجام دهند در صورتی كه در جامعه اسلامی بايد صف‌شكنی كرد و اين صف‌شكنی از نماز نشأت می‌گيرد چرا كه اگر اين صف شكنی‌ها وجود نداشت امام اصلاً به عرصه نمی‌آمد.
وی با اشاره به آيه 159 سوره آل عمران «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» تصريح كرد: پيامبر اسلام(ص) اگر تواضع به خرج نمی‌داد هرگز مردم به دعوت او پاسخ نمی‌دادند و به اسلام نمی‌گرويدند.
حجت‌الاسلام سقاچی اظهار كرد: 3 چيز عامل پيروزی اسلام شد يكی قرآن كريم است و عجز در مقابل كلام الهی زيرا كه هيچ‌كس نمی‌توانند مانند آن را بياورد، دوم شمشير بود و منظور همان شمشير حضرت علی(ع) است كه باعث پيروزی‌های زيادی درصدر اسلام شد و سوم اخلاق خوش پيامبر(ص) و برخورد خوش ايشان بود.
قائم مقام ستاد اقامه نماز با بيان اينكه تواضع در سخن گفتن نيز بايد وجود داشته باشد، گفت:‌ هنگام سخن گفتن و بيان مطلب باید آرام و با طمأنينه سخن گفت تا سخن ما تأثيرپذير باشد.
وی با اشاره به انتظارات ستاد اقامه نماز، گفت: انتظار ما از دستگاه‌های اجرايی، تشكيل منظم و مؤثر به موقع جلسات ستاد اقامه نماز است كه در برخی ادارات خيلی خوب جلسات اقامه نماز برگزار می‌شود، برخی ديگر رابط اعزام نمی‌كنند و متأسفانه برخی ادارات مؤثر هنوز شورای نماز تشكيل نداده‌اند.
حجت الاسلام سقاچی پخش اذان در سطح شهر را توسط شهرداری شيراز خوب ارزيابی كرد و گفت: ستاد اقامه نماز فارس در سطح شهر شيراز تابلوهايی كه دارد اين تابلوها را در اختيار ادارات و نهادها قرار می‌دهيم تا در آن به تبليغ دين و فرائض دينی بپردازند.
قائم مقام ستاد اقامه نماز با تأكيد بر اينكه اولين وظيفه حاكمان دينی اقامه نماز است، گفت: برخی از نمازخانه‌های ادارات ما در شأن نمازخانه نيست.
بنا بر اين گزارش، حجت‌الاسلام سقاچی در بخش ديگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران به بيان رتبه‌های ادارات و سازمان‌های فارس در كشور و استان در اقامه نماز پرداخت و گفت: شايد اداره‌ای در استان اول شده باشد اما در مقياس كشور رتبه پايين‌تری كسب كرده باشد و برعكس نيز همين‌طور صادق است.
وی ادامه داد:‌ در بخش فعاليت‌های خصوصی و عمومی دستگاه‌ها كه از سوی وزارت كشور ابلاغ شده، در مقايسه با كشور و يا در مقايسه با استان اين رتبه‌ بندی‌ها انجام گرفته است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس خاطرنشان كرد: ستاد اقامه نماز فارس در فعاليت‌های خصوصی و عمومی حائز رتبه‌های بين اول تا سوم هستيم مثل ارسال مقالات به كشور رتبه اول، در بحث آموزش پرستاران بيمارستان رتبه اول كشور و در بحث پرورش مؤذن بيشترين آموزش مؤذن در بين استان‌های كشور را با آماری حدود 11 هزار و 364 نفر مؤذن را دارا هستیم.
حجت‌الاسلام سقاچی تصريح كرد: در بعضی كارها رتبه دوم و سوم را دارا هستيم، مثلاً در بحث رابطان نماز دستگاه‌های اجرايی بين شهرهای اصفهان، تهران و مشهد، دوم و سوم هستيم.
وی با بيان اينكه جلسات رابطان اقامه نماز هر 3 ماه يكبار به ميزبانی يكی از ادارات برگزار می‌شود، گفت: در هر اداره‌ای رابطی داريم كه باید دستورالعمل‌هايی كه از تهران می‌آيد را در آن ادارات اجرايی كند و در استان فارس نيز 92 رابط اقامه نماز در سطح ادارات داريم.
captcha