70 طلبه حافظ كل قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه تحصيل می‌كنند
کد خبر: 2326176
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲

70 طلبه حافظ كل قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه تحصيل می‌كنند

گروه حوزه‌های علميه: مدير اداره قرآن و حديث مجتمع آموزش عالی فقه با تشريح برنامه‌های قرآنی اين مجتمع تصريح كرد: 70 طلبه حافظ كل قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه تحصيل می‌كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی معتمدی، مدير اداره قرآن و حديث مجتمع آموزش عالی فقه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با معرفی كلاس‌های قرآنی مجتمع آموزش عالی فقه(مدرسه حجتيه)، اظهار كرد: در ترم دوم تحصيلی، 207 طلبه در 22 كلاس قرآنی مانند حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، تجويد و صوت و لحن شركت كردند كه اين موضوع حاكی از علاقه و همت طلاب مجتمع آموزش عالی فقه در موضوعات قرآنی دارد. حاصل اين همه تلاش قرآنی، حضور هفتاد حافظ كل قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه جامعه‌المصطفی(ص) است.
وی افزود: در پايان هر ماه، بين طلاب هر كلاس مسابقات قرآنی برگزار می‌شود و در پايان هر ترم نيز طلاب در قالب برگزاری مسابقه قرآنی بين رشته‌های مختلف به رقابت با يكديگر می‌پردازند.
مدير اداره قرآن و حديث مجتمع آموزش عالی فقه اذعان كرد: يكی از مشكلات برخی از مراكز آموزشی، بی‌نظمی بعضی از استادان است، اين موضوع تأثير مستقيمی بر روند تحصيلی دانش‌پژوه دارد. برای برطرف‌سازی اين مشكل در برگزاری كلاس‌های قرآنی، هر تأخير و غيبت استاد را سه برابر در نظر گرفته می‌شود كه در عمل تأثير به سزايی در حضور به موقع استادان و به تبع شاگردان در كلاس داشته است.
اين مدرس قرآن، با اشاره به برنامه‌ريزی اردوهای مشهد، شيراز و دهكده وسف قم ويژه طلاب ممتاز كلاس‌های قرآنی مجتمع، اظهار كرد: در فصل تابستان نيز در نظر داريم تا علاوه بر كلاس‌های كنونی، كلاس‌های جديد، برنامه‌های تفريحی و اردوهای متنوعی را برگزار كنيم.
حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدی عنوان كرد: بيشتر شركت‌كنندگان در كلاس‌های قرآنی مجتمع آموزش عالی فقه، از كشورهای افغانستان، پاكستان و هندوستان هستند، هرچند كه انتظار داريم تا ميزان شركت‌كنندگان و تنوع مليتی آنها بيشتر از شمار كنونی باشد.
مدير اداره قرآن و حديث مجتمع، با اظهار اين كه در پايان هر ترم هدايای نقدی به شركت‌كنندگان تعلق می‌گيرد، عنوان كرد: در ميان طلاب جامعة‌المصطفی(ص) استعدادهای قرآنی زيادی وجود دارد و به مسئولان جامعة‌المصطفی پيشنهاد می‌كنم تسهيلات بيشتری را برای طلاب قرآنی جامعة‌المصطفی در نظر بگيرند؛ برای نمونه می‌توان واحدهای درسی آنها را به گونه‌ای برنامه‌ريزی كرد تا طلبه فرصت بيشتری برای پرداختن به مباحث قرآنی پيدا كنند.
وی، با اشاره به ضرورت آشنايی طلاب غيرايرانی با مباحث قرآنی، افزود: از طرف جامعه‌المصطفی(ص)، چندين سفر قرآنی به كشورهايی مانند نيجريه، سوريه و سريلانكا برای تدريس و برگزاری دوره‌های تربيت مدرس داشتم. در اين سفرها به اين نتيجه رسيدم كه ضرورت مباحثی مانند زيباخوانی، تجويد، تفسير و تاريخ اسلام در بين اين كشورها كه اهل سنت بسياری را در خود جای داده‌اند، بسيار است.
اين مدرس قرآن با بيان اين كه بهتر است جامعه‌المصطفی(ص) به صورت طرح‌های بلند مدت اساتيد خود را به خارج از كشور اعزام كند، ابراز كرد: در مسافرتی كه در چند ماه گذشته به كشور سريلانكا داشتم، به علت كمبود استادان قرآنی، در برخی از شهرها، مدارس و مراكز قرآنی مجبور بودم كه تنها يك جلسه برنامه داشته باشم، واضح است كه با يك جلسه نمی‌توان اهداف آموزشی مورد نظر را محقق ساخت و كلاس بيشتر به يك جلسه معارفه شباهت داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمين معتمدی با ابراز اين كه در ايران به طلاب غيرايرانی فرصت كافی برای برنامه‌های قرآنی داده نمی‌شود و در خارج از كشور نيز استادان زمان كافی برای تبليغ موضوعات قرآنی ندارند، تأكيد كرد: بايد امتيازات خاصی برای استادان قرآنی فراهم كرد تا رغبت كنند به شكل بلندمدت در خارج از كشور حضور داشته يابند.
captcha