ارائه نظام جامع روانشناسی اسلامی؛ اولويت اصلی انجمن روانشناسی حوزه
کد خبر: 2361667
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۵

ارائه نظام جامع روانشناسی اسلامی؛ اولويت اصلی انجمن روانشناسی حوزه

گروه حوزه‌های علميه: مدير انجمن روانشناسی اسلامی حوزه ضمن تشريح عملكرد انجمن روانشناسی در دو سال گذشته بيان كرد: ارائه نظام جامع روانشناسی اسلامی اولويت اصلی انجمن روانشناسی حوزه است.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمد ناصر سقای بی‌ريا، مدير انجمن روانشناسی اسلامی حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در مورد عملكرد دو سال گذشته اين انجمن گفت: اين انجمن به منظور جبران كاستی‌های روانشناسی موجود، اخذ روانشناسی از متون دينی، نقد و بررسی مكاتب روانشناسی و در صدر اين اهداف ارائه نظام جامع روانشناسی اسلامی در اواخر سال 1382 با مجوز شورای عالی حوزه علميه فعاليت خود را آغاز كرد.
وی با اشاره به فعاليت‌های مستمر و رو به صعود اين انجمن تصريح كرد: انجمن روانشناسی اسلامی حوزه در سال 1389 برای اولين بار بين انجمن‌های علمی حوزه رتبه نخست را به خود اختصاص داد.
عضو هيئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) اضافه كرد: يكی از مهم‌ترين فعاليت‌های انجمن در دو سال گذشته، برگزاری نشست‌های علمی توسط اساتيد و انديشمندان سطح چهار حوزه بوده است كه چشم‌اندازی بر فلسفه روانشناسی و نقد آن، سبك زندگی اسلامی، ارزيابی دانش روانشناسی، راهكارهای اجرايی و انتظارات، مميزی دانش روانشناسی در كشورهای پيشرو و بررسی راهبردهای آموزش مشاوره به طلاب در سطوح مختلف از جمله نشست‌های علمی سال 1389 بوده است.
سقای بی‌ريا افزود: نشست‌های درمانگری مذهبی، شادكامی از ديدگاه اسلام، رمزگشايی از راز حيات، معيارهای انتخاب همسر از ديدگاه اسلام، سنجش دينداری در سطح بين‌الملل و خودمهارگری بر اساس منابع اسلامی و ساخت مقياس آن عناوين نشست‌هايی است كه در سال 90 و 91 برگزار شد.
وی برگزاری ميزگردهای علمی را از ديگر فعاليت‌های اين انجمن عنوان كرد و گفت: ميز گردهای راهكارها در مميزی و توسعه علم روانشناسی، روانشناسی و مميزی آن در جهان، راهبردهای نياز سنجی پژوهشی و مناسبات دين و روانشناسی، فلسفه روانشناسی و بررسی مدل مفهومی و عملياتی ميزگردهای علمی اين انجمن بوده است و همچنين ميزگرد راهكارها در مميزی و توسعه علم روانشناسی در صد جلسه با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمين هاشم‌‎پور، فاضلی و مهدی‌زاده برگزار شده است.
مدير انجمن علمی روانشناسی اسلامی با بيان اينكه طی فعاليت‌های دو سال اخير انجمن، 34 كارگاه آموزشی برگزار شده است تصريح كرد: كارگاه همسرگزينی و كارگاه روش اجتهادی فهم قرآن هر كدام يك جلسه و كارگاه‌های مديريت رفتار و خويشتنداری، سلسله كارگاه‌های هنر ارتباط مؤثر و سلسله كارگاه‌های اصول و راهبرد راهنمايی و مشاوره در 34 جلسه با تدريس جمعی از مدرسان برگزار شد.
عضو هيئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با اشاره به تأليفات مقاله علمی پژوهشی اعضای انجمن روانشناسی اسلامی بيان كرد: مقاله بررسی علل و ويژگی‌های روان‌شناختی بزهكاری در نوجوانان به قلم حجت‌الاسلام و المسلمين مبين صالحی و مقاله نقش التزام خانواده‌ها به آموزه‌های اخلاقی و معنوی در جلوگيری از آسيب‌های اجتماعی تاليف حجت‌الاسلام و المسلمين پناهی از مقالات ارائه شده در اين دو سال بوده است.
وی ادامه داد: مقاله‌های حديث و امكان استخراج روش‌های تغيير رفتار به قلم حجت‌الاسلام و المسلمين عبدی، مفهوم‌شناسی شخصيت در قرآن به قلم حجت‌الاسلام و المسلمين سالاری‌فر، پيشروندگی در روايات تاليف حجت‌الاسلام و المسلمين پسنديده و مقاله زيربناهای قرآنی و روان‌شناختی امر به معروف و نهی از منكر به قلم اينجانب طی دو سال اخير در دو شماره 5 و 6 از نشريه دين و روان انجمن روانشناسی اسلامی به چاپ رسيده است.
سقای بی‌ريا با اشاره به اينكه اين انجمن طرح‌های پژوهشی مختلفی توسط متخصصان و فعالان انجمن برای نهادهای گوناگون طراحی و برگزار كرده است گفت: طرح «مميزی دانش و روانشناسی» برای معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری و طرح «فنون و مهارتهای روان‌شناختی» برای بيش از هزار روحانی كاروان حج در سازمان حج و زيارت برگزار شد.
عضو هيئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) اضافه كرد: طرح نياز سنجی پژوهشی مناسبات دين و روانشناسی كه با تشكيل بيش از 200 جلسه با حضور شورای علمی و متخصصان برای معاونت پژوهش حوزه علميه در حال برگزاری است، از ديگر طرح‌های انجمن روانشناسی حوزه است.
وی ادامه داد: طرح «آموزش مشاوره و روانشناسی به طلاب» برای دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم از طرح‎های مصوب آماده اجرا در سال 91 است.
مدير مسئول انجمن روانشناسی اسلامی در پايان با اشاره به كسب افتخارات و رتبه‌های ممتاز اين انجمن در دو سال اخير تصريح كرد: انجمن علمی روانشناسی اسلامی در سال 89 رتبه اول را از ميان انجمن‌های علمی حوزه كسب، و نيز با ارائه طرح «مميزی دانش روانشناسی» از بين 123 انجمن علمی كشور به عنوان انجمن برگزيده انتخاب و نهايتا رتبه اول گروه مميزی علوم ارزشی و معرفتی معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری را كسب كرده است.
captcha