جشنواره سرودهای بومی خراسان رضوی پایان یافت
کد خبر: 2365401
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳

جشنواره سرودهای بومی خراسان رضوی پایان یافت

گروه فرهنگ و هنر: جشنواره سرودهای بومی شهرستان‌های خراسان رضوی با معرفی برگزيدگان در مشهد به کار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، جشنواره سرودهای بومی خراسان رضوی، 20 تيرماه با حضور سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی، استاندار خراسان رضوی، عفت شريعتی، مشاور امور بانوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی فداكار، معاون اداری مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد جعفری، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رياحی، رئيس هيئت داوران، شمقدری، معاون سينمايی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساير مسئولان و فرمانداران شهرستان‌های خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.
اين جشنواره ابتكاری است كه پيشنهاد آن سال 1389 از سوی استاندار خراسان رضوی به اداره كل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی داده شد و طی جلسات و برنامه‌ريزی‌های متعدد به مرحله اجرا درآمد چون هر شهرستان خرسان رضوی دارای نماهنگ بومی خاص خود هستند.
اين نماهنگ‌‎ها حاوی سابقه شهرستان، فرهنگ رضوی، ايثار و شهادت و وطن پرستی هستند که با اعتبار اختصاص يافته از بودجه فرهنگی استان خراسان رضوی بنا به دستور استاندار خراسان رضوی ساخته شده‌اند.
جشنواره جشنواره سرودهای بومی شهرستان های خراسان رضوی ظهر امروز با قرائت قرآن كريم توسط مسعود پنجه، قاری ممتاز و بين‌المللی كشور آغاز و با خيرمقدم سيد جواد جعفری، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه يافت.
وی برگزاری جشنواره سرودهای بومی را يكی از اقدامات به منظور بهره‌برداری از اعتبارات فرهنگی استان عنوان كرد و ادامه داد: برگزاری جشنواره سرودهای بومی باعث رشد شاخص‎‌های فرهنگی در جامعه شده است چرا كه جمعی از شعرای شهرستان را به بهانه ساخت شعر و نماهنگ بومی شهرستان گردهم آورد.
جعفری خاطرنشان كرد: اين جشنواره با ساخت 23 نماهنگ بومی رسالت خويش را در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم انجام داده چرا كه امروز در هر شهرستان پس از پخش سرود ملی سرود بومی آن شهرستان پخش می‌شود.
در ادامه محمود صلاحی، استاندار خراسان رضوی اذعان كرد: جشنواره سرودهای بومی به منظور شناخت شعرای شهرستان نسبت به محل سکونت خويش، هم‌افزايی شعرا و مقابله با تهاجم فرهنگی برگزار شده است.
وی با بيان اينكه هزاران سايت و شبكه ماهواره‌ای برای سرگرم كردن جوانان توليد شده است، افزود: توليد آثار هنری و توجه به فرهنگ و آداب و رسوم سنت‌ها اقدامی در برابر تهاجم فرهنگی است كه بايد روز به روز افزون یابد.
سپس در ادامه برنامه سيد محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: ابتكار توليد سرودهای بومی شهرستان‌های خراسان رضوی از سوی استاندار اين استان مايه شور، شعف، نشاط شادابی و خود باوری افراد جامعه است.
وی توجه به فرهنگ بومی و آداب و سنت‌های ايرانی را معيارهای مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و افزود: با توجه به مناسبت‌های ملی ـ مذهبی فراوان می‌توان توليدات بسياری را با كمك هنرمندان در قالب هنر ايجاد كرد.
حسينی با بيان اينكه آثار هنری دارای ماندگاری بسيار است، گفت: سرودن شعر برای هر شهرستان در قالب 7 تا 14 بيت و توجه به شاخص‌های برتر هر شهرستان، اشاره به نام ايران، شهيدان و ميراث فرهنگی اثری ماندگار و به نوعی معرف آن شهرستان است.
بزرگداشت حسين سمندری، استاد دوتار جنوب خراسان و عبدالله سرور احمدی، نوازنده نامدار دو تار منطقه تربت جام، نكوداشت ابراهيم شريف زاده، خواننده محلی اهل شهر باخرز از توابع استان خراسان رضوی، پخش كليپ نماهنگ‌های توليد شده بومی هر شهرستان، رونمايی از كتاب «به وسعت آسمان» حاوی 23 شعر بومی 23 شهرستان خراسان رضوی به همراه تصاويری از آن، از ديگر بخش‌های اين مراسم بود.
برگزيدگان با حضور سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمود صلاحي استاندار خراسان رضوي، عفت شريعتي مشاور امور بانوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، فداكار معاون اداري مالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جواد جعفري مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، رياحي رئيس هيئت داوران، شمقدري معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تجليل شدند.
بر اساس این گزارش؛ در بخش شعر جواد اسلامی از چناران، حسين شنوايی از سبزوار به طور مشترك حائز رتبه اول، جواد گنجعلی از مشهد، خدابخش صفادل از نيشابور به طور مشترك حائز رتبه دوم و سيد مجتبی نبوی‌ثالث از كاشمر حائز رتبه سوم شد.
احمد بيان از مه‌ولات و حميد اكبرزاده از قوچان تعداد اول، كيوان اعلايی از تايباد نفر دوم؛ محمد حق‌گو از خواف نفر سوم در بخش سرود و موسيقی هستند.
حجت بابايی از قوچان، فرح بخشيان از فيروزه، محسن طيبی از بجستان، جواد جعفری از تربت حيدريه و نماينده تربت جام در بخش نماهنگ به طور مشترك برگزيده شدند.
یادآور می‌شود، به پاس تلاش و زحمات استاندار خراسان رضوی به عنوان مبتکر این طرح، لوح تقديری از طرف وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.
captcha