اخلاق پزشكی اسلامی با فرهنگ و مبانی اخلاق سكولار بسيار متفاوت است
کد خبر: 2373849
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳

اخلاق پزشكی اسلامی با فرهنگ و مبانی اخلاق سكولار بسيار متفاوت است

گروه سلامت: رئيس دانشگاه علوم پزشكی تهران با بيان اينكه اخلاق پزشكی اسلامی با فرهنگ و مبانی اخلاق سكولار بسيار تفاوت دارد، بيان كرد: يكی از تفاوت‌های اساسی اسلام با ديدگاه سكولار در غرب اعتقاد به احيای پس از مرگ و جاودانگی است.

محمد باقر لاريجانی، رئيس دانشگاه علوم پزشكی تهران در مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه اين دانشگاه با بيان اينكه اخلاق پزشكی از مباحث اين حرفه و دارای قدمت بسياری طولانی است اظهار كرد: مباحث اخلاق پزشكی از زمان اسلام نيز دارای تاكيدات بسياری است و امروزه نيز نگاهی جديدی به آن وجود دارد و دارای معارف بنيان‌های اخلاقی بسيار وسيعی است.
وی با اشاره به اينكه امروزه با چالش‌های ديگری در اين حوزه روبه‌رو هستيم و بسياری از فناوری نوين مسائل اخلاقی جديدی را به وجود آورده است، بيان كرد: امروز با پيشرفت دانش و فناوری‌های نوين پزشكی و در پی آن ايجاد سوالات مباحث اخلاقی جديد و همچنين افزايش آگاهی‌های عمومی مردم، تحول در رابطه بين پزشك و بيمار و گذر از دوره پدر سالاری پزشك به دوره احترام به اختيار فرد رويكردهای نوينی را در اخلاق پزشكی گشوده است.
لاريجانی با بيان اينكه مباحث آكادميك چندين دهه است كه آغاز شده و در اخلاق سنتی ما نيز بيشتر به دنبال توصيه‌های اخلاقی هستيم اضافه كرد: البته پايه‌های بسيار محكمی در معارف اسلامی ما نيز در اين زمينه وجود دارد اما بحث‌های حوزه اخلاق تنها توصيه‌های اخلاقی نيست بلكه تصميم‌گيری حوزه پزشكی را نيز شامل می‌شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكی تهران در بخش ديگری از سخنان خود درك عميق و درست از مسائل اخلاق و از دستاوردهای بيوتكنولوژی مدرن، طرح سوالات عميق‌تر فلسفی و پرداختن به جوانب و لايه‌های زيرين‌تر اخلاقی در موضوعاتی همچون ارزش حيات، مفهوم انسان و همچنين سياست‌گذاری عمومی و كنترل جهت‌دهی در اين حوزه را از اهداف اخلاق پزشكی نوين ارزيابی كرد.
رئيس شورای سياست‌گذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بيان اينكه اخلاق پزشكی اسلامی با فرهنگ و مبانی اخلاق سكولار بسيار تفاوت دارد، بيان كرد: يكی از تفاوت‌های اساسی اسلام با ديدگاه سكولار در غرب اعتقاد به احيای پس از مرگ و جاودانگی است.
براساس گزارش ايكنا، همچنين در بخش ديگری از اين برنامه ناطق‌پور، دبير هم‌انديشی استادان، ضمن تبريك به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان گفت: در سال گذشته 277 عضو هيئت علمی در اين دوره شركت كردند كه بر حسب رتبه علمی 33 نفر از آنها كارشناس ارشد، 6 نفر فوق تخصص و 238 نفر دارای دكتری تخصصی بودند.
وی افزود: امسال نيز تا كنون 370 نفر برای شركت در دومين دوره ثبت نام كرده‌اند و دوره‎‌ها به دو بخش 10 ساعته و 30 ساعته تقسيم شده و تعداد كلاس‌ها افزايش يافته است تا همگان بتوانند حضور فعال‌تری در آن داشته باشند.
براساس گزارش ايكنا، محمد جليلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران نيز در اين مراسم طی سخنانی به دستورالعمل و آئين‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره كرد و گفت: بر اساس آئين‌نامه دانش‌افزايی و توانمندسازی، دانشگاه‌ها بايد به بحث ارتقای مستمر فرهنگی و افزايش مهارت‌های اعضای هيئت علمی خود توجه داشته باشند كه اين در قالب برنامه‌های آموزشی و معرفتی قابل اجراست.
وی يادآور شد: اين دستورالعمل‌ها و آئين نامه‌ها تنها بهانه‌ای است برای آنكه همانند ديگر مباحث به توانمندسازی اعضای هيئت علمی از لحاظ فرهنگی نيز بپردازيم.
سپس حجت‌الاسلام و المسلمين عيسی‌زاده، مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی تهران، به بيان روايتی از امام باقر(ع) پرداخت و گفت: از امام باقر در كتاب تحف‌العقول نقل شده كه شيعه ما نيست مگر آن كسی كه تقوی خدا را پيشه كند، حضور خدا را در حيات خود دائمی نمايد، در مقام اطاعت خدا باشد، متواضع و اهل ادای امانت باشد.
وی اولين امانتی كه در اختيار انسان قرار دارد خود انسان دانست و تصريح كرد: از علائم ديگری كه شيعيان با آن شناخته می‌شوند می‌توان از احسان به پدر و مادر، ياد فقرا، توجه به بی‌سرپرستان جامعه، راستگويی و تلاوت قرآن ياد كرد.
عيسی‌زاده ابراز اميدواری كرد جلسات دانش‌افزايی بتواند نقش بارزتر و به روزتری را برای اساتيد در سازندگی دانشجويان رقم بزند.
captcha