نرم‌افزار «نمايه انقلاب مشروطه» برای بصيرت‌افزايی در جامعه توليد شده است
کد خبر: 2384964
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶

نرم‌افزار «نمايه انقلاب مشروطه» برای بصيرت‌افزايی در جامعه توليد شده است

گروه فضای مجازی: دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور گفت: مشروطيت نقطه تاريخی مهمی محسوب می‌شود؛ تجارب اين انقلاب می‌تواند در بصيرت‌افزايی جامعه طبق فرمايشات مقام معظم رهبری مهم و مؤثر باشد و نرم‌افزار «نمايه انقلاب مشروطه » در اين راستا توليد شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نرم‌افزار نمايه انقلاب مشروطه، پيش از ظهر امروز شنبه 14 مردادماه به مناسبت سالروز انقلاب مشروطه با حضور غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری، منصور واعظی، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور و محمدرضا اخضری كاشانی، مديرعامل مؤسسه «نمايه» در سالن اجتماعات دبيرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمايی شد.
منصور واعظی، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با اشاره به نرم‌افزار نمايه انقلاب مشروطه اظهار كرد: انقلاب مشروطه بخشی از تاريخ است و بايد بدانيم كه موضوع تاريخ ايران همواره مهم بوده، زيرا ايران تنها يك كشور ميان ساير كشورها نيست، بلكه تاريخ ايران به نوعی تاريخ هويت اصلی تمدن بشری است؛ بنابراين توجه به تاريخ ايران توجه به تاريخ تمدن يك كشور نيست، پس بايد بيش از گذشته روی تاريخ كار شود.
وی افزود: تاريخ ايران به دو مقطع پيش از اسلام و پس از اسلام تقسيم‌بندی می‌شود، اما اين تقسيم‌بندی صحيح نيست، زيرا بحثی در شورای فرهنگ عمومی كشور مطرح شد و تاريخ ايران، به پيش از اسلام، پس از اسلام تا صفويه، صفويه تا انقلاب اسلامی و دوره مقطع انقلاب تقسيم‌بندی شد.
وی بيان كرد: تاريخ دوره اسلامی، دوره شگفت‌انگيزی است، با اينكه اسلام از سرزمين حجاز به كشور ما آمده، اما آنچه اسلام را عالم‌گير كرد، اين بود كه در آن نقش ايران و ايرانيان بی‌بديل بوده است.
دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی سراسر كشور تصريح كرد: رويكرد ايرانيان، رويكرد ائمه بوده و همواره در مسير وحدت اسلامی عمل می‌كنند. نقش ايرانيان در مقاطع و تمدن جديد قابل تأمل است، گرچه معتقديم اين تمدن از صراط اصلی خود منحرف شده است.
وی يادآور شد: دوره صفويه مقطع جالب و ويژه‌ای است، زيرا نزديك رنسانس است، در زمان اسلام خلافتی، ايران اسلام امامتی را انتخاب كرد و در آن مقطع شاهد جنگ‌های عثمانی هستيم كه نمايندگی اسلام خلافتی را داشته و مقابل ايران ايستاده است و هنوز هم معتقدم تركيه پس از انقلاب رويكرد عثمانی را پی می‌گيرد و در رويكرد راهبردی آنها تفاوتی نيست، اما اگر اتفاقات آن زمان در ايران رخ نمی‌داد شايد چيزی از اسلام باقی نمی‌ماند و در مقابل تندباد رنسانس از بين می‌رفت.
واعظی اظهار كرد: انقلاب اسلامی نه تنها نقطه عطفی در تاريخ بشريت است، بلكه دوره تمدن جديدی را بنا نهاد، از اين رو تاريخ مشروطيت نقطه تاريخی مهمی محسوب می‌شود. تجارب اين انقلاب می‌تواند در بصيرت‌افزايی جامعه طبق فرمايشات مقام معظم رهبری مهم و مؤثر باشد، از اين رو نيازمند توليد اين نرم‌افزار بوديم.
وی در خطاب به حدادعادل درباره سند هويت ملی ايرانيان اظهار داشت: 5 سال از ارائه سند هويت ملی ايرانيان با كار كارشناسی سپری می‌شود كه پيش‌نويس آن سه بار نوشته و اصلاح شده است، درنهايت مصوب شد، اما 5 سالی است اين سند پشت درهای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد كه در اينجا زمان را مغتنم شمرده و خواستار همكاری در اين راستا هستم، چرا كه بايد دانست تدوين چشم‌انداز دستگاه‌های فرهنگی بدون اين سند ممكن نيست.
در ادامه محمدرضا اخضری كاشانی، مديرعامل مؤسسه «نمايه» با اشاره به رويكرد مؤسسه اظهار كرد: فعاليت‌های مؤسسه نمايه بر سه اصل استوار است كه می‌توان به تسهيل پژوهش برای پژوهشگران، رفع نياز فرهنگی مخاطبان كتابخانه‌ها و پاسخ هر چند كوچك به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه‌های فرهنگی اشاره كرد.
وی افزود: نرم‌افزار نمايه انقلاب مشروطه در 15 لوح فشرده تهيه و تدوين شده است كه انقلاب مشروطه از آغاز تا پيروزی، علما و مشروطه، رهبران مشروطه، استعمار و مشروطه، تهران در انقلاب مشروطه، اماكن متبركه و مساجد در مشروطه، مطبوعات و انقلاب، مردم و انقلاب، ادبيات هنر، تصويرنگاری، گروه‌ها و انجمن‌ها، زنان و انقلاب مشروطه، مشروطه در نگاه ديگران، مدارس و محصلان در انقلاب مشروطه و نقش روحانيت در حوزه‌های عملياتی مشروطيت از سرفصل‌های اين نرم‌افزار به شمار می‌رود.
مديرعامل مؤسسه «نمايه» تصريح كرد: اين نرم‌افزار شامل بيش از 570 مقاله تخصصی، يك هزار و پانصد صفحه مقاله تاريخی، بيش از 14 هزار صفحه سند تاريخی، معرفی سه هزار عنوان كتاب، دوهزار و دويست عكس و تصوير و سه هزار دقيقه تصوير، فيلم و مستند با موضوع انقلاب مشروطه است.
captcha