احمد نصيری، كارشناس قرآن واحد آقايان جامعةالقرآن كشور در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، ضمن ارائه راهكارهايی برای تربيت حافظان قرآن گفت: تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم كه از منويات مقام معظم رهبری بهشمار میرود و امروزه به عنوان مهمترين الگوی برنامهريزی مراكز قرآنی محسوب میشود، بدون حضور و مشاركت فعال مؤسسات قرآنی به سرانجام نمیرسد و ناگفته پيداست نقش مؤسسات قرآنی به ويژه مؤسسات قرآنی مردمنهاد در ترويج و پيشبرد الگوی تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم نقشی اساسی و راهبردی است كه نمیتوان نسبت به آن بیاعتنا بود.
وی در ادامه با ذكر مثالی اظهار كرد: به عنوان مثال در ميان مؤسسات قرآنی مردمنهاد، مؤسسه جامعةالقرآن الكريم و اهل البيت(ع) يكی از نمونههای موفق در اين عرصه است كه در فعاليت 10 ساله خود موفق به تربيت هزاران حافظ كل قرآن كريم شده است و به نظر میرسد مؤسسات قرآنی علیرغم حمايتهای بسيار اندكی كه از آنان شده است تاكنون توانستهاند برنامهريزی و عملكرد قابل قبولی از خود ارائه دهند و اكنون وظيفه مسئولان ايجاب میكند بهجای دولتی كردن فعاليتهای قرآنی، بر اساس اصل 44 قانون اساسی اين مهم را به مؤسسات مردمی موفق واگذار كنند.
اين فعال قرآنی تربيت حافظان قرآن را از عوامل مؤثر در زمينه توسعه فرهنگسازی انس با قرآن در جامعه عنوان كرد و افزود: حفظ قرآن كريم به عنوان يكی از مهمترين ابزارهای ايجاد و استمرار انس با قرآن كريم بهشمار میرود و حافظ قرآن، همواره معلم اخلاقی همراه دارد كه وی را از بدیها نهی كرده و به نيكیها تشويق میكند، بديهی است وقتی تك تك افراد زمينه حفظ قرآن كريم را در خود ايجاد كرده و به اين كار همت گمارند به تبع آن جامعه نيز رفته رفته اخلاق قرآنی يافته و صورت و سيرت آن دستخوش تغيير و تحول میشود.
كارشناس قرآن واحد آقايان جامعةالقرآن كشور تصريح كرد: حفظ قرآن كريم به لحاظ اينكه فرد را ملزم به مرور مداوم محفوظات كرده و پيوند مستمر بين قرآن و افراد ايجاد میكند، میتواند زمينهساز رشد فرهنگ انس با قرآن كريم در جامعه شود.
وی با اشاره به اين كه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن به زيرساختهايی نياز دارد، در رابطه با اين كه آيا میتوان به دورههای كنونی حفظ و كارآمدی آنها به عنوان يكی از اين زيرساختها اتكا داشت، بيان كرد: مهمترين زيرساخت تحقق تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم، مؤسسات قرآنی به ويژه مؤسسات مردمنهاد و نيز نيروی انسانی خبره و كارآزموده است، البته روش آموزش نيز بسيار مهم و تأثيرگذار است.
نصيری عنوان كرد: روشهای منسوخ و زمانبر بايد كنار گذاشته شده و كوتاهترين و در عين حال مؤثرترين روشها بايد به كار گرفته شود تا اين آرمان سريعتر محقق شود و از اين رو بازنگری در روشهای حفظ قرآن كريم و تلاش در جهت استانداردسازی و ايدهآل كردن آنها يكی از مسائل مهم در اين حوزه است.
وی همچنين با اشاره به نقش مؤسسات در ايجاد جذابيت دورههای حفظ برای تحقق منويات رهبری در تربيت 10 ميليون حافظ قرآن، درباره اين كه مؤسسات قرآنی چه ساز و كار انگيزشی برای جلب مشاركت عمومی جهت شركت در اين طرح در نظر گرفتهاند، گفت: موفقيت در حفظ قرآن كريم منوط به برخورداری از انگيزه قوی و هدفمند است و بدون برخورداری از انگيزه نمیتوان انتظار استقبال عمومی از حفظ قرآن را داشت، هم مؤسسات قرآنی و هم مسئولان مراكز دولتی بايد تمام تلاش خود را جهت ايجاد انگيزه در مردم به ويژه در جوانان انجام دهند.
نصيری در پايان خاطرنشان كرد: توجه به انگيزههای مادی و معنوی میتواند مخاطب گريزپا را به موضوع حفظ قرآن كريم علاقهمند كند و دورههای حفظ قرآن كريم اگر با تشويقها و جوايز مناسب اجرا شود درصد مشاركتهای مردمی را به صورت چشمگيری افزايش میدهد و در اين ميان دولت میتواند با ايجاد ابزارهای انگيزشی مانند «طرح تحصيل رايگان حافظان قرآن در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی» و يا «معافيت از خدمت سربازی» كمك شايان توجهی به پيشبرد اهداف مؤسسات قرآنی كند.
ادامه دارد...