تلاوت يا استماع قرآن و دعا؛ از عوامل موثر تسكين درد
کد خبر: 2409046
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰

تلاوت يا استماع قرآن و دعا؛ از عوامل موثر تسكين درد

گروه سلامت: رئيس بيمارستان اكبر آبادی گفت: تلاوت و يا استماع قرآن و دعا توسط بيمار، تاثيراتی شبيه مورفين بر روی فيزيولوژيك مغز می‌گذارند و از عوامل كمك‌كننده موثر برای تسكين درد در مراحل زايمان هستند.

مريم كاشانيان، رئيس بيمارستان اكبرآبادی در گفت‌وگو با خبرگزای قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به اين مطلب، گفت: بی‌حسی نخاعی، استفاده از داروهای بيهوشی، استفاده از گازهای استنشاقی‌ تركيبی همانند گاز NO2 و اكسيژن، طب سوزنی، هيپنوتيزم، طب فشاری، زايمان در آب و تلاوت و يا استماع قرآن و دعا توسط بيمار از جمله روش‌هايی هستند كه برای تسكين درد مورد استفاده قرار می‌گيرند.
رئيس بيمارستان اكبرآبادی تصريح كرد: استفاده از روش‌های دارويی، استفاده از انواع مسكن‌ها و بی‌حسی نخاعی برای زايمان طبيعی از ديگر روش‌هايی است كه امروزه به مادر كمك می‌كند تا زايمانی راحت‌تری داشته باشد.
وی با اشاره به اينكه تاثير هر يك از روش‌های كمكی برای تسكين درد بستگی به اعتقادات هر بيمار دارد، افزود: تاثيراتی كه تلاوت يا استماع قرآن و دعا برای تسكين درد بر فيزيولوژيك بدن ايجاد می‌كند به اثبات رسيده است به طوری‌كه با انتخاب اين روش توسط بيمار، شاهد ترشح موادی به نام دورفين‌های مغزی هستيم كه دارای تاثيراتی مشابه مورفين‌ در بدن هستند.
كاشانيان با اشاره به اينكه ترشح دورفين‌های مغزی نقش مواد مخدر و آرامش‌بخش را برای بدن ايفا می‌كنند، افزود: تسكين درد و آرامش‌بخشی به بيماران با استفاده از عوامل معنوی همچون تلاوت قرآن و ادعيه، واقعياتی علمی هستند كه بدون هزينه، با استفاده از روش‌های غير تهاجمی و بدون مداخله‌ای در زايمان امكان تسكين درد را فراهم می‌كنند و نبايد از آنها غفلت شود.
وی با اشاره به اينكه هر يك از روش‌های كمك كننده با توجه به اعتقادات فرد می‌توانند در تسكين دردها و ايجاد آرامش تاثيرگذار باشند، افزود: قرآن و دعا يكی از عوامل كمك كننده هستند كه استفاده از آنها مورد اقبال عموم افراد قرار می‌گيرند و تاثيرات آن نيز به روشنی برای كاركنان و عوامل زايمان در بيمارستان‌ها و همراهان بيمار محرز شده است.
كاشانيان با اشاره به انجام مطالعات علمی و پايان‌نامه‌های متعدد در زمينه اثر بخشی و تاثيرات قرآن و دعا در ايجاد آرامش بر افراد، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اثر دعا بر ايجاد آرامش و همراهی و پشتيبانی معنوی بيماران در حال زايمان و پيش از آن ثابت شده است و می‌توان آن را برای تمام بيماران توصيه كرد زيرا بدون هيچ هزينه يا مداخله‌ای قابل انجام است و عوارضی نيز برای بيمار به همراه ندارد.
وی با اشاره به روش‌های مختلف بهره‌مندی از دعا و قرآن برای ايجاد آرامش، تأكيد كرد: قرائت و زمزمه قرآن و دعا توسط خود بيمار و همراه او و يا شنيدن صوت دلنشين و آوای قرآن و دعا هر يك می‌توانند بر ايجاد آرامش و ترشح دورفين‌های مغزی موثر باشند و به كارگيری هر يك از اين روش‌ها به دلخواه بيماران توصيه می‌شود.
كاشانيان با اشاره به ارتباط دو سويه جسم و روح و روان در انسان، گفت: اين دو جدای از همديگر نيستند بلكه علل و عوارض موجود در هر كدام از آنها بر ديگری موثر است زيرا همه اعضا و جوارح بدن در ارتباط با مغز و تحت تاثير مغز و به فرمان آن هستند به طوری كه وقتی دچار ترس و وحشت می‌شويم هورمون‌ها و موادی در مغز ترشح می‌شود كه حتی سلامت جسم را به چالش می‌كشاند و از سوی ديگر آرامش روح و روان سلامت جسم را به همراه دارد.
وی به افراد و بيماران توصيه كرد كه استفاده از عوامل كمك كننده در ايجاد آرامش و تسكين درد به ويژه بهره‌مندی از قرآن و دعا كه تاثيرات آن در ايجاد آرامش و تسكين درد بر اساس تحقيقات علمی به اثبات رسيده است را فروگذار نكنند.
captcha