ثبت‌ نام مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن در خراسان جنوبی تمديد شد
کد خبر: 2411636
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶

ثبت‌ نام مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن در خراسان جنوبی تمديد شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسئول فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی از تمديد ثبت‌نام سی و پنجمين دوره مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن‌ كريم و مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن‌ كريم، اذان و ابتهال در خراسان جنوبی خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسن مؤمنی‌مقدم، مسئول فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی از تمديد ثبت‌ نام سی و پنجمين دوره مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن كريم و مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن‌ كريم، اذان و ابتهال در استان تا دهم مهرماه خبر داد و گفت: ثبت‌ نام سی و پنجمين دوره مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن كريم و مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن كريم، اذان و ابتهال از دهم مردادماه جاری تا 25 شهريورماه بوده كه با توجه به تماس‌های مكرر عزيزان تا تاريخ دهم مهرماه تمديد شده است.
وی ادامه داد: فراهم آوردن عرصه رقابت‌های قرآنی يكی از مؤثرترين راه‌های تبليغ و ترويج گرايش جوانان به مباحث قرآنی محسوب می‌شود، بنابراين اين مسابقات همه ساله طی مراحل شهرستانی، استانی و كشوری توسط سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام مؤمنی‌مقدم، هدف از برگزاری مسابقات را رشد و تعالی معرفت دينی و انس با قرآن‌ كريم افراد جامعه به‌ويژه جوانان و نوجوانان با بهره‌مندی از حفظ آيات و قرائت قرآن كريم، اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر معرفی الگوها و قهرمانان قرآنی به جامعه، ارتقای سطح فنی قرائت و حفظ قرآن‌ كريم در سطح استان عنوان كرد و گفت: گسترش فرهنگ حفظ قرآن میان اقشار جامعه، ايجاد رقابت سالم بين جوانان و نوجوانان با حضور در مسابقات قرآن، ايجاد فضای قرآنی در سطح استان در ايام برگزاری مسابقات به‌ويژه افزايش شور و نشاط معنوی ميان جوانان، تجليل از جوانان فعال در عرصه‌های قرآنی و تشويق جوانان و نوجوانان به گام نهادن در اين مسير مقدس، ايجاد امكان تبادل اطلاعات و تجربيات متسابقان و جهت‌دهی به استعدادهای نهفته جوانان از ديگر اهداف برگزاری اين مسابقات است.
مسئول فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی اهداف ديگر برگزاری مسابقات را ايجاد انگيزه بين افراد جامعه به‌ويژه جوانان و نوجوانان در راستای تقويت بنيه اعتقادی و مذهبی، ايجاد انس با قرآن كريم و آشنايی با فضائل اهل بيت عصمت و طهارت(ع) دانست و گفت: توجه دادن افراد جامعه به‌ويژه جوانان و نوجوانان به معارف قرآن و اهل بيت(ع)، ايجاد رقابت سالم میان جوانان و نوجوانان در زمينه مسابقات قرآنی و تواشيح، شناسايی نخبگان و فعالان در عرصه تواشيح و اذان و ابتهال و ارتقای سطح اذان‌گويی، ابتهال، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی در سطح استان و توسعه و گسترش آن در جامعه را نيز می‌توان از ديگر اهداف برگزاری اين مسابقات دانست.
حجت‌الاسلام مؤمنی‌مقدم افزود: متسابقان در 9 رشته به رقابت با هم می‌پردازند كه مفاهيم تخصصی فقط ويژه بزرگسالان است كه تا مرحله كشوری ادامه دارد و حفظ يك و 5/2 جزء ويژه آقايان و بانوان زير 16 سال و مختص مرحله شهرستانی است.
وی گفت: حفظ پنج جزء ويژه آقايان و بانوان زير 16 سال و حفظ 10 جزء ويژه آقايان و بانوان زير 16 سال و بالای 16سال و تا مرحله استانی است.
مسئول فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی تصريح كرد: حفظ 20 جزء و ترتيل تا مرحله كشوری، و حفظ كل و قرائت تا مرحله بين‌المللی ادامه دارد.
حجت‌الاسلام مؤمنی‌مقدم موضوعات مسابقات در بخش ابتهال را ادعيه و مناجات‌های مأثوره به‌ويژه فرازهای منتخب از صحيفه سجاديه و جامعه كبيره، اشعار شعرای نامدار و معتبر (عرب زبان) در مدح اهل بيت(ع) يا مسائل اعتقادی ولايت و انتظار و محتوای بخش مديحه‌سرايی را با توجه به اهميت اين بخش انتخاب متون قوی با محتوای غنی مفاهيم اسلامی و استفاده از اشعار ناب شعرای نامدار و معتبر عرب زبان با موضوعات متن، منقبت و فضايل اهل بيت(ع) به‌ويژه امام حسين(ع)، موضوعات مرتبط با توليد، عدم اتكاء به غير، استقلال مسلمانان و عدم وابستگی و اهميت جهاد در اسلام عنوان كرد.
وی افزود: گروه‌های مديحه‌سرايی می‌توانند برای تهيه متون به اشعار دعبل‌خزايی، فرزدق، كميت، صفی‌الدين حلی، جواهری مراجعه کنند، همچنين می‌توانند از نرم‌افزار سيره معصومين(ع) استفاده كنند.
مسئول فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه خراسان جنوبی گفت: در بخش هم‌خوانی قرآن كريم، آيات مرتبط با موضوع توليد، عدم اتكاء به غير، استقلال مسلمانان، عدم وابستگی مورد توجه است.
حجت‌الاسلام مؤ‌منی‌مقدم با اشاره به معافيت‌های مرحله‌ای رتبه‌داران يادآور شد: رتبه اول استانی سال گذشته، راه يافتگان به مرحله فينال مسابقات كشوری سال 1390 و نفر اول مسابقات كشوری سازمان‌ها و نهادها سال 1390 از مسابقات شهرستانی معاف است و مستقيماً به مرحله استانی راه پيدا می‌كنند و نفرات اول تا سوم مسابقات بين‌المللی ساير كشورها در سال 91 از مرحله شهرستانی و استانی معاف بوده و مستقيماً به مرحله كشوری ورود پيدا می‌كنند.
captcha