برگزاری نشست تخصصی مداحان در اردبيل
کد خبر: 2414337
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳

برگزاری نشست تخصصی مداحان در اردبيل

گروه هنر: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل گفت: نشست تخصصی مداحان شركت‌‌كننده در هفتمين جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی اردبيل فردا، 29 شهریورماه برگزار می‌شود.

منصور شرفی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) شعبه اردبيل، اظهار كرد: در نشست تخصصی مداحان كه با حضور مداحان استان‌های مختلف كشور در اردبيل برگزار می‌شود، شركت‌كنندگان با جديد‌ترين شيوه‌ها و روش‌های مداحی و همچنين سبك‌های موجود در آن آشنا شده و آلبوم صوتی توليد شده در اين زمينه در اختيار آنها قرار می‌گيرد.
وی خاطرنشان كرد: دهمين جشنواره بين‌المللی امام رضا‌(ع) 24 شهريور‌ماه به‌صورت نمادين با ورود كاروان امام رضا‌(ع) به شلمچه آغاز شده و در تمامی استان‌ها جشنواره‌های رضوی به‌صورت منطقه‌ای و ملی برگزار می‌شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ يادآور شد: اردبيل نيز به‌عنوان ميزبان هفتمين جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی رضوی از فردا، 29 ‌شهريور‌ماه فعاليت خود را آغاز می‌كند و در يك ابتكار جالب جشنواره شعر رضوی، پيامك ادبی و مقالات پژوهشی نيز به‌صورت استانی در كنار اين جشنواره برگزار می‌شود.
شرفی با اشاره به تمديد سه‌باره مهلت ارسال آثار به اين جشنواره گفت: 669 اثر در رشته‌های مختلف به دبير‌خانه ارسال شده بود كه بعد از داوری افراد منتخب 30 شهریورماه در اردبيل معرفی می‌شوند.
اين مسئول در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه صبح فردا، 29 شهريور‌ماه مراسم افتتاحيه هفتمين جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی در امامزاده سيد‌سليمان فخر‌آباد برگزار می‌شود، عنوان كرد: در اين مراسم كه با مشاركت گسترده اهالی فخر‌آباد و مردم ولايتمدار مشگين‌شهر برگزار می‌شود برنامه‌های متنوعی برگزار شده و شاهد اجرای مداحی و چاوشی‌خوانی هستیم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل با اشاره به اينكه در تمام رشته‌ها اعم از مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی، شعر رضوی، ‌پيامك رضوی و مقالات پژوهشی هشت نفر برگزيده معرفی می‌شوند، بيان نمود: ساعت 17 عصر روز پنج‌شنبه، 30 شهريورماه مراسم اختتاميه اين جشنواره با حضور مسئولان كشوری و استانی و مداحی مداح شهير عالم اسلام سليم مؤذن‌زاده برگزار می‌شود.
شرفی افزود: به‌دليل تقارن اين ايام با دوران دفاع مقدس از مداحان پيشكسوت هشت سال جنگ تحميلی نيز تجليل می‌شود.
وی با اشاره به اينكه از سه سال پيش برگزاری مراسم افتتاحيه در شهرهای مختلف و در جوار امامزاده‌ها برگزار می‌شود، تصريح كرد: علاوه بر امامزاده سيد‌سليمان فخر‌آباد اين برنامه در ساير امامزادگان استان نيز در سال‌های آينده برگزار می‌شود كه در تدارك آن هستيم تا در امامزاده‌های خلخال و ساير شهرهای استان نيز اين افتتاحيه را برپا كنيم.
دبير هفتمين جشنواره مديحه‌‌سرايی و چاوشی‌خوانی اردبيل ادامه داد: با توجه به اينكه استان اردبيل مهد چاوشی‌خوانی و مديحه‌سرايی و تربيت بهترين نيروها در اين حوزه است، عليرغم اينكه استان‌های قزوين، زنجان و همدان به‌عنوان استان‌های آذری زبان از وزير ارشاد خواستند تا جشنواره مديحه‌سرايی و چاوشی‌خوانی را ميزبانی كنند اما وزير ارزشمند فرهنگ و ارشاد اسلامی تأكيد كرد كه اردبيل مهد مداحان شهير و پر‌آوازه‌ای است و برای هميشه اين جشنواره به ميزبانی اردبيل برگزار می‌شود.
شرفی در پايان سخنان خود به برنامه‌های متنوع ديگر نظير رونمايی از آلبوم صوتی و سه كتاب ارزشمند در حوزه نشر و ترويج فرهنگ رضوی اشاره كرد و يادآور شد: در جشنواره امسال از خبرنگاران فعال در نشر و گسترش فرهنگ رضوی نيز تجليل می‌شود.
captcha