آغاز ثبت‌نام سی و پنجمين دوره مسابقات قرآن اوقاف در زنجان
کد خبر: 2415756
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶

آغاز ثبت‌نام سی و پنجمين دوره مسابقات قرآن اوقاف در زنجان

گروه فعاليت‌های قرآنی: مدير‌كل اوقاف و امور‌خيريه زنجان گفت: ثبت‌نام سی و پنجمين دوره مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن‌كريم و مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن‌كريم، اذان و ابتهال در شهرستان‌ها آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان، روز گذشته، 30 شهريور‌ماه حجت‌الاسلام علی باقری، مدير‌كل اوقاف و امور‌خيريه استان زنجان در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه‌های استان گفت: فراهم آوردن عرصه رقابت‌های قرآنی يكی از مؤثرترين راه‌های تبليغ و ترويج گرايش جوانان به مباحث قرآنی محسوب می‌شود، بنابراين مسابقات هر‌ساله طی مراحل شهرستانی، استانی و كشوری توسط سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار می‌گردد.
وی افزود: ثبت‌نام سی و پنجمين دوره مسابقات حفظ، قرائت، ترتيل و مفاهيم قرآن‌كريم و مسابقات مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن‌كريم، اذان و ابتهال در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
اين مقام مسئول ابراز كرد: هدف از برگزاری اين مسابقات را رشد و تعالی معرفت دينی و انس با قرآن‌كريم به ويژه در جوانان و نوجوانان با بهره مندی از حفظ آيات و قرائت قرآن‌كريم و اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر معرفی الگوها و قهرمانان قرآنی به جامعه دانست.
حجت‌الاسلام باقری ادامه داد: ارتقای سطح فنی قرائت و حفظ قرآن‌كريم در استان، گسترش فرهنگ حفظ قرآن در بين اقشار جامعه، ايجاد رقابت سالم در بين جوانان و نوجوانان با حضور در مسابقات قرآنی، ايجاد فضای قرآنی در استان در ايام برگزاری مسابقات، تجليل از جوانان فعال در عرصه های قرآنی و تشويق جوانان و نوجوانان به گام نهادن در اين مسير مقدس از ديگر اهداف برگزاری اين مسابقات محسوب می‌شود.
وی اهداف ديگر برگزاری مسابقات را ايجاد انگيزه در بين افراد جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان در راستای تقويت بنيه اعتقادی و مذهبی، انس با قرآن كريم و آشنايی با فضائل اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع)، توجه دادن افراد جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان به معارف قرآن و اهل‌بيت(ع)، رقابت سالم، شناسايی نخبگان و فعالان در عرصه تواشيح، اذان و ابتهال، ارتقای سطح اذان‌گويی، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی در استان و توسعه و گسترش آن در جامعه برشمرد.
مدير‌كل اوقاف و امور‌خيريه استان زنجان اظهار كرد: شركت‌كنندگان در 16 رشته به رقابت با هم می‌پردازند كه مفاهيم تخصصی فقط ويژه بزرگسالان است و تا مرحله كشوری ادامه دارد؛ حفظ يك تا دو و نيم جزء ويژه برادران و خواهران زير 16 سال و ويژه مرحله شهرستانی است.
اين مقام مسئول گفت: حفظ 5 جزء ويژه برادران و خوهران زير 16 سال و حفظ 10 جزء ويژه برادران و خواهران زير 16 سال و بالای 16سال بوده و تا مرحله استانی ادامه دارد؛ همچنين حفظ 20 جزء و ترتيل تا مرحله كشوری و حفظ كل و قرائت تا مرحله بين‌المللی است.
حجت‌الاسلام باقری اظهار كرد: موضوعات مسابقات در بخش ابتهال ادعيه و مناجات‌های ماثوره به‌ويژه فرازهای منتخب از صحيفه سجاديه و جامعه كبيره، اشعار شعرای نامدار و معتبر «عرب زبان» در مدح اهل‌بيت(ع) يا مسائل اعتقادی «ولايت، انتظار» و محتوای بخش مديحه‌سرايی را با توجه به اهميت اين بخش انتخاب متون قوی با محتوای غنی مفاهيم اسلامی و استفاده از اشعار ناب شعرای نامدار و معتبر «عرب زبان» با موضوعات متن، منقبت و فضايل اهل بيت(ع) به ويژه امام حسين(ع)، موضوعاتی در ارتباط با توليد، عدم اتكاء به غير، استقلال مسلمانان و عدم وابستگی و اهميت جهاد در اسلام است.
وی يادآور شد: گروه‌های مديحه‌سرايی می‌توانند برای تهيه متون به اشعار دعبل خزايی، فرزدق، كميت، صفی‌الدين حلی و جواهری مراجعه كنند؛ همچنين می‌توانند از نرم‌افزار سيره معصومين(ع) مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی بهره‌مند شوند.
مدير‌كل اوقاف و امور‌خيريه استان زنجان گفت: در بخش هم‌خوانی قرآن‌كريم نيز آياتی در ارتباط با موضوع توليد، عدم اتكا به غير، استقلال مسلمانان و عدم وابستگی مورد توجه است.
اين مقام مسئول با اشاره به معافيت‌های مرحله‌ای رتبه داران اظهار كرد: رتبه نخست استانی، راه‌يافتگان به مرحله فينال مسابقات كشوری و نفر نخست مسابقات كشوری سازمان‌ها و نهادهای سال گذشته از مسابقات شهرستانی معاف هستند و به طور مستقيم به مرحله استانی راه می‌يابند و نفرات نخست تا سوم مسابقات بين‌المللی ساير كشورها در سال‌جاری از مرحله شهرستانی و استانی معاف بوده و مستقيم به مرحله كشوری ورود پيدا خواهند يافت.
حجت‌الاسلام باقری در ادامه با اشاره به اين‌كه در حال حاضر ثبت‌نام از متقاضيان در ادارات اوقاف و امام‌زادگان استان آغاز شده است، اظهار كرد: امسال در راستای عمل به منويات مقام معظم رهبری مبنی بر تربيت ده ميليون حافظ قرآن‌كريم، پيش‌بينی می‌شود آمار شركت‌كنندگان در بخش‌های مختلف به 20 هزار نفر برسد.
وی يادآور شد: سال گذشته قريب به 4 هزار نفر در بخش‌های مختلف شركت داشتند كه افرادی نيز به مرحله كشوری راه يافتند.
مدير‌كل اوقاف و امور‌خيريه استان زنجان در پايان خاطر‌نشان كرد: مرحله شهرستانی اين دوره از مسابقات، اواسط مهر‌ماه جاری در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، طارم، خرمدره و ابهر برگزار شده و برگزيدگان به مرحله استانی راه خواهند يافت.
captcha