بيش از 70 هزار عنوان كتاب سالانه در كشور منتشر می شود
کد خبر: 2422676
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

بيش از 70 هزار عنوان كتاب سالانه در كشور منتشر می شود

گروه اجتماعی: مديرعامل موسسه نمايشگاه های فرهنگی ايران گفت: بيش از 70 هزار عنوان كتاب در موضوع‌های مختلف سالانه در كشور منتشر می شود

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه آذربايجان شرقی، محمد عظيمی، مديرعامل موسسه نمايشگاه های فرهنگی ايران ديروز 8 مهرماه در آيين گشايش اين نمايشگاه اظهار داشت: برای نهادينه كردن فرهنگ مطالعه در طول سال بيش از 30 نمايشگاه استانی توسط اين موسسه داير می شود كه نمايشگاه كتاب تبريز دويست و پانزدهمين نمايشگاه استانی در كشور است .
وی اظهار كرد : ويژگی اصلی نمايشگاه كتاب تبريز، بين‌المللی بودن آن و شركت يك هزار ناشر داخلی و خارجی است كه جايگاه كشوری اين نمايشگاه را بالا می برد .
عظيمی افزود : مطالبات مردم منطقه و علاقه آنان به كتاب سبب شده اين تعداد ناشر در نمايشگاه تبريز شركت كنند .
وی يكی از اصلی ترين مولفه ها و شاخص های توسعه و پيشرفت فرهنگی كشور را توليد و عرضه كتاب عنوان و خاطر نشان كرد: در كشوری كه فرهنگ و تمدنی غنی دارد فرهنگ كتاب و كتابخوانی نيز از توسعه و پيشرفت مناسبی برخوردار است .
وی همچنين از شركت ايران در نمايشگاه بين المللی كتاب فرانكفورت خبر داد و افزود: در اين نمايشگاه كه از 19 تا 23 مهر در آلمان برگزار خواهد شد 700 عنوان كتاب ايرانی در موضوع های شعر، ادبيات، دين، دفاع مقدس، بيداری اسلامی و معرفی شخصيت پيامبر اعظم اسلام(ص) ارايه می شود .
مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری آذربايجان شرقی هم گفت: برگزاری نمايشگاه كتاب تبريز همواره عامل مؤثری در جذب گردشگر فرهنگی به استان بوده است.
تراب محمدی در ادامه برگزاری منظم و تداوم برگزاری اين رويداد مهم فرهنگی را عامل مهمی در جذب گردشگران فرهنگی به شهر اولين‌ها دانست و خاطرنشان كرد: با برگزاری اين نمايشگاه، هفته‌ای سرشار از شور و نشاط فرهنگی در استان به راه می افتد كه فرصت‌های بسياری برای ترويج باورها و اعتقادات اصيل دينی و اجتماعی فراهم می كند.
محمدی با تاكيد بر اين‌كه صرف برگزاری نمايشگاه كتاب نمی تواند عاملی برای رشد شاخص‌های فرهنگی و ارتقای فرهنگ مطالعه و كتابخوانی باشد، گفت: برگزاری برنامه‌های جنبی مفيد، سخنرانی‌های علمی، نشست های نقد و بررسی كتاب و همچنين تجليل از ناشران و نويسندگان موفق ضرورتی مهم برای تحقق اهداف فرهنگی است.
مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری آذربايجان شرقی همچنين خواستار توجه به مقوله حمايت از نويسندگان در قالب اجرای ويژه برنامه های فرهنگی در طول سال شد و افزود: بايد با شناخت ذائقه مخاطبان، نويسندگان به نگارش در عرصه‌های روز جامعه و مسائل كاربردی سوق داده شوند.
محمدی ترجمه و يا نگارش كتاب تنها برای فروش را امری مذموم دانست و گفت: ممكن است كتابی دارای محتوايی بسيار ارزشمند و غنی باشد، اما به علت عدم اطلاع‌رسانی با فروش كم مواجه شود البته اين امر موجب كاهش ارزش كار نويسنده اين كتاب نمی شود.
مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری آذربايجان شرقی در پايان با تقدير از دست‌اندركاران برگزاری دهمين دوره نمايشگاه بين المللی كتاب تبريز گفت: اين نمايشگاه جای خود را در تقويم برنامه های فرهنگی استان باز كرده و شهروندان و حتی مردم ديگر استان ها نيز منتظر فرا رسيدن مهر ماه و آغاز نمايشگاه كتاب تبريز هستند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربايجان‌شرقی نيزگفت: كتاب بايد قابل دسترس ترين كالای فرهنگی باشد.
علی داننده ، برپايی چنين نمايشگاه‌هايی را اقدام ارزشمندی در جهت دسترسی به تازه‌های نشر عنوان كرد و افزود : ارايه كتاب های مختلف و قابل دسترس بودن آنها به شيوه نمايشگاهی رويه بسيار مناسبی در جهت معرفی و شناساندن كتابهای ارشمند به مردم و جوانان است .
وی خاطرنشان كرد: ترويج فرهنگ كتاب و كتابخوانی مورد تاكيد مقام معظم رهبری بوده و اولويت فرهنگی محسوب می شود .
داننده همچنين با اشاره به خلاء موجود در خصوص نشريات تخصصی كتاب گفت: انتشار نشريات تخصصی در حوزه كتاب، اطلاعات لازم در خصوص تازه های نشر را در اختيار مردم قرار می دهد .
وی با تاكيد بر انتشار كتاب های مفيد و ارزشی اضافه كرد: معرفی كتاب هايی در خصوص شخصيت های بزرگ مانند شهيد مطهری فعاليت ارزشمندی است كه از نيازهای فعلی جامعه محسوب می شود .
داننده با بيان اينكه نمايشگاه كتاب تبريز جزو برترين نمايشگاه های كشور است افزود: زمان و مكان برگزاری نمايشگاه و استقبال يك هزار ناشر از آن گويای اين واقعيت است .
استاندار آذربايجان شرقی هم طی پيامی به دهمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تبريز گفت: برپايی نمايشگاه كتاب گامی برای توسعه فرصتها و تقويت زمينه‌های مطالعه است.
احمد عليرضابيگی در اين پيام آورده است: انجام رسالت بزرگ آگاهی‌بخشی به افكار عمومی از سوی فرهيختگان جامعه، يقينا ضمانت واقعی برای تثبيت موفقيت‌ها و فتح قله‌های دانش و فناوری در رقابتهای تنگاتنگ علمی در جهان امروز است.
وی افزوده است: ايجاد نمايشگاههای گسترده كتاب برای توسعه فرصت‌ها و تقويت زمينه‌های مطالعه در موضوعات متنوع، گامی عملی برای تحقق اين اهداف عاليه است، تاكيد مقام معظم رهبری در توليد فكر، علم و فناوری در واقع، خودباوری، توكل به خدا و توسعه فرهنگ كتاب و كتاب‌خوانی را طلب می‌كند كه اين مهم البته در جای جای ميهن اسلامی و استان آذربايجان‌شرقی مورد توجه جدی قرار گرفته و بايستی با قوت بيشتر دنبال شود. به واسطه برخورداری از توانمنديهای مناسب و حضور آگاهانه در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی، آذربايجان‌شرقی، استانی ‌فرهنگی و مذهبی به شمار می‌آيد.
استاندار اذربايجان‌شرقی در ادامه آورده است: برگزاری هر ساله نمايشگاه بزرگ كتاب در تبريز و استقبال باشكوه علاقمندان از اين رويداد مهم فرهنگی نيز نكته ديگری است بر جايگاه باارزش فرهنگ مطالعه در اين خطه فرهنگ دوست.
اينجانب ضمن تاكيد به حضور پرشور و استقبال گسترده آحاد جامعه از اين نمايشگاه لازم می‌دانم از مساعی ارزشمند متصديان امور در فرهنگ و ارشاد اسلامی و كليه دست‌اندركاران، ناشران و نويسندگان گرامی قدردانی نمايم.
دهمين نمايشگاه بين المللی كتاب تبريز از هشتم تا چهاردهم مهرماه در محل دايمی نمايشگاه های بين المللی اين شهر گشايش يافته و يك هزار ناشر با يكصد و ده هزار عنوان كتاب در آن حضور دارند .
نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نيز به صورت همزمان در محل دايمی نمايشگاه های تبريز گشايش يافته است.
captcha