حافظ پرمعناترين نماد هويت عجين شدن فرهنگ ايرانی و اسلامی است
کد خبر: 2426775
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۳

حافظ پرمعناترين نماد هويت عجين شدن فرهنگ ايرانی و اسلامی است

گروه اجتماعی: رئيس بنياد فارس‌شناسی با بيان اينكه حافظ چه به‌عنوان شاعر عارف و چه به‌عنوان عارف شاعر مؤلفه جدايی‌ناپذير هويت ايرانی ـ اسلامی است، گفت: اگر قرار است نمودی از اين هويت در عجين شدن فرهنگ ايرانی و اسلامی نشان دهيم حافظ پرمعناترين آن است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، منصور طبيعی، رئيس بنياد فارس‌شناسی شنبه، 15 مهرماه در نشست مشترك خبری مديران كل ميراث فرهنگی، ارشاد اسلامی و بنياد فارسی كه به‌مناسبت تشريح ويژه‌برنامه‌های يادروز حافظ در شيراز برگزار شده بود، گفت: همكاری و همدلی بين دستگاه‌های فرهنگی به‌لحاظ افزايش فعاليت‌هادر بعد كيفی و كمی بايد لحاظ شود.
وی با تأكيد بر اينكه پرداختن به بحث حافظ هم ضرورت و هم نياز امروز جامعه ماست، افزود: حافظ به جهات مختلف چه به‌عنوان شاعر عارف و چه به‌عنوان عارف شاعر قطعاً مؤلفه جدايی‌ناپذير هويت ايرانی ـ اسلامی ما است.
طبيعی ادامه داد: اگر قرار است نمودی از اين هويت در عجين شدن فرهنگ ايرانی ـ اسلامی را نشان دهيم شايد پرمعناترين آن حافظ باشد كه هم حافظ قرآن است و دستی بر مفاهيم معنوی و بلند اسلامی دارد و هم حافظ فرهنگ ايرانی ما می‌باشد.
رئيس بنياد فارس‌شناسی تصريح كرد: پرداختن به حافظ زمان نمی‌شناسد و در هيچ زمانی ما مسلمانان ايرانی بی‌نياز به حافظ نبوديم و نيستيم بنابراين برنامه‌های يادروز حافظ بايد سال به سال غنی‌تر باشد.
وی گفت: چون حافظ، حافظ قرآن بوده، نوعی نگاه دينی، شرعی و اسلامی در نگاه مردم نسبت به او وجود دارد و نگاه ديگر نگاه اجتماعی است كه موجب شده تا مردم به اشعار او تفأل بزنند و در واقع می‌توان گفت شناخت حافظ لايه‌بندی دارد و برای اينكه بخواهيم حافظ محور ادبيات فارسی قرار گيرد، بايد برنامه‌ريزی شود.
طبيعی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت حافظ اظهار كرد: امسال شاهد شانزدهمين دوره برگزاری يادروز حافظ هستيم و 15 دوره را پشت سر گذاشتيم و می‌توان گفت در هر مقطعی شاهد حضور مسئولان درجه اول نظام در برنامه‌های يادروز حفاظ بوده‌ايم يعنی در هيچ مقطعی از 15 دوره حافظ خالی از شخصيت‌های سياسی، اجتماعی و... نبوديم كه نشان از اهميت حافظ و يادروز آن است.
اين مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های بنياد فارس‌شناسی در سالروز حافظ كه با همكاری برخی سازمان‌های فرهنگی برگزار می‌شود، گفت: جشنواره «نقشی از حافظ» ديروز، 14 مهرماه كليد آن زده شد كه نسبت به سال‌های گذشته تعداد شركت‌كنندگان آن افزايش پيدا كرده بود.
وی ادامه داد: اين جشنواره جز معدود جشنواره‌هايی است كه ورود افراد مختلف در آن آزاد است و افراد می‌توانند با هر گرايش و تمايلی و سن و سالی در آن شركت كنند كه نمايشگاه آثار اين جشنواره به موزه‌ «تار و پود زمان» واقع در كتابخانه اسناد ملی فارس از 19 مهرماه برپا می‌شود.
طبيعی بيان كرد: برنامه «عصری با قرآن و حافظ» توسط اداره‌كل اوقاف با همكاری بنياد ميراث اوقاف و ساير دستگاه‌های اجرايی، شب شعر حافظ با همكاری انجمن دوستداران حافظ، اجرای برنامه تئاتر پيرامون حافظ با همكاری انجمن هنرهای نمايشی، برنامه رونمايی از كتاب كه در خود مراسم افتتاحيه از كتاب جديدی كه با شكل و شمايل جديد در مورد حافظ است،‌ اجرا می‌شود از جمله برنامه‌های بنياد فارس‌شناسی در سالروز بزرگداشت حافظ است.
رئيس بنياد فارس‌شناسی افزود: چاپ كتاب «حافظ پژوهی» توسط بنياد فارس‌شناسی، انتشار كتاب «فارس شناخت» ويژه حافظ، چاپ و انتشار ويژه حافظ از ديگر برنامه‌های بنياد فارس‌شناسی است.
وی اضافه كرد: نمايشگاه‌ «حافظ‌ شناسی» كه با همكاری اسناد و بنياد فارس‌شناسی در كتابخانه اسناد ملی برگزار می‌شود كه در اين نمايشگاه بيش از 120 سند و تصوير منتشر نشده با محوريت 4 موضوع به نمايش گذاشته می‌شود.
طبيعی گفت: اين چهار موضوع شامل سير تاريخی تحول و تغيير در آرامگاه حافظ كه شامل اسناد و تصاوير است، سير تاريخی همايش‌ها و بزرگداشت‌هايی كه به مناسبت بزرگداشت حافظ برگزار شده است، سير تاريخی تأليفات و شرح‌هايی كه بر ديوان حافظ نوشته شده با تكيه بر اسناد و تصاوير و حافظ و زائران كه در اين بخش تصاوير منحصر به‌فردی از بازديد سران و سفرای كشورهای مختلف كه در طول تاريخ از آرامگاه حافظ بازديد كردند به نمايش گذاشته می‌شود كه تصاوير برای اولين‌بار در معرض ديد عموم قرار گرفته می‌شوند.
اين مقام فرهنگی افزود: برنامه ديگری كه در سال به مناسبت يادروز حافظ برگزار می‌شود برنامه علمی يادروز حافظ است و امسال اين برنامه با عنوان «زمان و زمان آگاهی در شعر و انديشه حافظ» انجام می‌شود كه در آن 8 استاد حافظ‌پژوه داخلی و خارجی به سخنرانی می‌پردازند و زمان آن پنج‌شنبه، 20 مهرماه در تالار كتابخانه اسناد ملی است.
وی با بيان اينكه در برنامه يادروز حافظ دو نهاد اصلی استانداری فارس و انجمن دوستداران حافظ تلاش زيادی انجام داده‌اند، گفت: همچنين مركز حافظ‌شناسی دانشگاه شيراز و قطب علمی دانشگاه شيراز در برنامه‌های علمی حافظ زحمات فراوانی انجام دادند.
طبيعی در پايان خاطرنشان كرد: برنامه يادروز حافظ در روز 20 مهرماه همزمان در ساير شهرهای ايران و كشورهای دنيا از قبيل تركيه، ژاپن، كويت و.. ‌برگزار می‌شود.
captcha