جزئياتی از وقف يك كتاب نفيس توسط رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 2428010
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴

جزئياتی از وقف يك كتاب نفيس توسط رهبر معظم انقلاب

گروه سياسی: هفت سال پس از اهدای يك نسخه‌ نفيس از ديوان حافظ و در آستانه‌ روز بزرگداشت اين شاعر گرانقدر، جزئياتی درباره اين نسخه منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای، در تير ماه سال ۱۳۷۴، استاد غلامحسين اميرخانی ـ هنرمند چيره‌دست خط نستعليق و چهره‌‌ی ماندگار هنر ـ يك نسخه‌ی فوق‌العاده نفيس از ديوان حافظ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا كرد. معظم‌له نيز پس از مطالعه و تدقيق در اين كتاب، آن را به رسم وقف به كتابخانه‌ی آستان قدس رضوی اهدا فرمودند.
رهبر معظم انقلاب در آغاز اين نسخه‌ فوق‌العاده نفيس نوشته‌اند: «اين نسخه‌ی نفيس ديوان لسان‌الغيب حافظ شيرازی [رحمه‌الله] را كه هنرمند برجسته‌ی زمان ما، آقای غلامحسين اميرخانی به اينجانب اهدا كرده‌اند، به آستان والای كتابخانه‌ی حضرت ثامن‌الحجج عليه‌الصلاة‌و‌السلام تقديم می‌دارم. سيدعلی خامنه‌ای»
اين كتاب شريف پس از اهدای معظم‌له، در كتابخانه‌ی آستان قدس رضوی مورد نسخه‌شناسی و مرمت قرار گرفت. سپس از آن ميكروفيلم تهيه شد و مقدمات چاپ آن از روی تصاوير انجام پذيرفت. مؤسسه‌ی آفرينش‌های آستان قدس رضوی با همكاری اداره كل اوقاف و امور خيريه‌ی استان فارس اين نسخه‌ی گرانسنگ را به زيور طبع آراست. در آغاز آن نيز به عنوان مقدمه، متن سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در كنگره‌ی بزرگداشت حافظ (آبان ماه ۱۳۷۶) را درج كرده‌اند.
۵ نكته در مورد اين كتاب
۱. به قلم كيست؟
ناشر اين اثر نفيس، كاتب آن را هنرمند بنام خط شكسته ‌نستعليق، استاد عبدالمجيد طالقانی عنوان نموده است، اما در بررسی‌های هنرمندان طراز اول هنر خوشنويسی و نسخه‌شناسان متبحر كشورمان، اين انتساب مورد تأييد قرار نگرفت و كاتب آن را محمدحسين شيرازی دانسته‌اند.
۲. سخت‌خوان اما چشم‌نواز
خط نگارش اين كتاب به شكسته‌نستعليق خفی است؛ خطی كه عليرغم هنرورزی‌های بسيار زيبا و جلوه‌های بصری ويژه‌ای كه دارد، برای خواندن عادی عموم مردم قابل توصيه نيست.
۳. ديوان حافظ دوران صفوی
اين نسخه‌ی ديوان حافظ از لحاظ حافظ‌شناسی همان نسخه‌ای است كه در دوران صفويه در دست مردم بوده و با نسخ منقح و مصحح حافظ در زمان ما فاصله دارد. اين ديوان حافظ در پاره‌ای موارد دارای ابيات اضافی و نيز تغيير در چيدمان ابيات است.
۴. نفيس بودن اثر
نسخه‌ی اصلی اين كتاب را در سال ۱۱۲۴ هجری قمری كتابت كرده‌اند. مشخصات فنی آن عبارت است از: دارای كاغذ آهاری نباتی، زمينه‌ی وسط صفحه‌ها افشان غبار، كمند و جدول‌بندی به زر، تحرير مشكی. صفحه‌ی نخست آن دارای سرلوح مزدوج مرصع و تذهيب شده است. خط اثر شكسته‌ی خفی است.
۵. اطلاعات تكميلی
اين كتاب برای نخستين‌بار در مهر ماه ۱۳۸۷ با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه انتشار يافته، ۴۴۰ صفحه دارد و احتمالاً هم‌اكنون كمی كمياب است.
captcha