نشست علمی‌ «حافظ و قرآن» در جوار آرامگاه خواجه شيراز برگزار می‌شود
کد خبر: 2429181
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵

نشست علمی‌ «حافظ و قرآن» در جوار آرامگاه خواجه شيراز برگزار می‌شود

گروه هنر: دبير‌كل انجمن دوستداران حافظ از برگزاری نشست‌ علمی «حافظ و قرآن»‌ به ‌همت انجمن دوستداران حافظ و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس جمعه، 21 مهرماه در جوار آرامگاه خواجه شيراز خبر داد.

مهران محمدی، دبير‌كل انجمن دوستداران حافظ در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، از برگزاری نشست علمی «حافظ و قرآن» در جوار آرامگاه حافظ خبر داد و گفت: اين نشست جمعه، 21 مهرماه ساعت 19 با سخنرانی محمدرضا خالصی، پژوهشگر و استاد دانشگاه و با حضور علاقه‌مندان عرصه فرهنگ، هنر و ادب پارسی برگزار می‌شود.
وی با يادآوری اينكه برنامه مذكور با همكاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس برگزار می‌شود، افزود: اين انجمن در ايام بزرگداشت حافظ برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است.
محمدی تصريح كرد: از جمله برنامه‌های درنظر گرفته می‌توان نمايشگاه ديوان‌های نفيس حافظ از 18 تا 23 مهرماه، مسابقه خاطره‌نويسی از شعر حافظ از 18 تا 23 مهرماه، مسابقات حفظ و صحيح‌خوانی غزليات حافظ در روزهای 19 و 20 مهرماه با حضور دانش‌آموزان مدارس نواحی چهارگانه شيراز اشاره كرد.
دبير‌كل انجمن دوستداران حافظ اظهار كرد: شب شعر و موسيقی به همراه سخنرانی منصور پايمرد در روز پنج‌شنبه، 20 مهرماه از ساعت 19 با محوريت عرفان در شعر حافظ كه با همكاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس و ستاد يادروز و در سالن مركز اسناد ملی فارس برگزار می‌شود،‌ از ديگر برنامه‌های بزرگداشت حافظ است.
وی با اشاره به اینکه در شب 19 مهرماه در جوار آرامگاه حافظ با همكاری اداره‌كل ورزش جوانان فارس، ورزش‌های باستانی از ساعت 18 برگزار می‌شود، اظهار كرد: همچنين به‌مناسبت بزرگداشت مقام حافظ، قصردشتی، يكی از هنرمندان مجمسه‌ساز استان فارس، مجسمه‌ گلی خواجه شيراز را جوار آرامگاه شروع به ساخت می‌كند كه در روز 21 مهرماه از آن رونمايی می‌شود.
وی برگزاری Workshop خوشنويسی اشعار حافظ در روز 20 مهرماه از ساعت 9 صبح الی 22 با حضور اسيری، هنرمند خوشنويسی برجسته كشور در جوار آرامگاه، را از ديگر برنامه‌های يادروز حافظ عنوان کرد.
محمدی گفت: نمايشگاه‌های «مقبرةالشعرا»، «عكس‌های كودكان از قاجار تا امروز» و كارگاه نقاشی كودكان ويژه دانش‌آموزان از 17 مهرماه الی 23 مهرماه در جوار آرامگاه خواجه شيراز نيز دائر هستند.
دبير كل انجمن دوستداران حافظ گفت: اين انجمن با همكاری آموزش و پرورش فارس تور مجازی آرامگاه حافظ و آثار تاريخی فارس برای دانش‌آموزان فارس از تاريخ 16 الی 23 مهرماه برگزار می‌كند.
وی خاطرنشان كرد: 5 نفر از اعضای دوستداران حافظ دفتر مشهد در روز چهارم مهرماه از كنار آرامگاه فردوسی با دوچرخه به سوی آرامگاه خواجه شيراز حركت كردند كه قرار است در روز 20 مهرماه به شيراز وارد شوند كه به همين جهت برنامه استقبالی در اين روز رأس ساعت 10 صبح در دروازه قرآن شيراز نيز تدارك ديده شده است.
دبير‌كل انجمن دوستداران حافظ در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به سابقه تأسيس اين انجمن گفت: انجمن دوستداران حافظ يك سازمان مردم نهاد است كه در تاريخ 20 مهرماه 1382 اعلام موجوديت كرد.
محمدی با بيان اينكه انجمن در 12 شهر ايران دارای شعبه و دفتر است، گفت: تهران، مشهد، بابل، آمل، كرمان، گرگان، قم،‌ بوشهر، بروجن، اراك، جم و تنگستان شهرهايی هستند كه در آن‌ها انجمن دوستداران حافظ مشغول به فعاليت هستند.
وی بيان كرد: در شيراز محل اين انجمن در جوار آرامگاه حافظ است و 200 نفر نيز عضو دارد كه از چهره‌ها و مفاخر فرهنگ و هنر و ادب فارس از جمله محمدرضا خالصی، صدرا ذوالرياستين، منصور رستگار فسايی، كاووس حسن‌لی، نويدگويی و... اعضای افتخاری اين انجمن هستند.
دبير كل انجمن دوستداران حافظ با اشاره به فعاليت‌های اين انجمن گفت: محور فعاليت‌های انجمن دوستداران حافظ، شناسان حافظ شاعر پرآوازه ايران است كه فعاليت‌های مختلفی را از جمله نشست‌های تخصصی حافظ‌ شناسی به‌صورت ماهيانه، آشنايی با مقام حافظ، برگزاری كانون داستان، كانون شعر و كانون صاحبدلان برگزار می‌كند.
وی تصريح كرد: همچنين انتشار مجموعه مقالات «با مدعی مگوييد» كه مجموعه سخنرانی استايد و حافظ شناسان و حافظ‌پژوهان برجسته كشور كه در شهرهای مختلف ايران به ايراد سخنرانی پرداختند، از ديگر فعاليت‌های اين انجمن است.
محمدی در پايان خاطرنشان با اشاره به بودجه تأمين شده برای اين انجمن گفت: ‌با توجه به اينكه اين انجمن يك انجمن مردم نهاد است، تمامی هزينه‌های آن به صورت مردمی و از سوی خود اعضا‌ انجمن تأمين می‌شود.
captcha