«وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً»؛ مصداق قرآنی حمايت از توليد ملی
کد خبر: 2429930
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸

«وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً»؛ مصداق قرآنی حمايت از توليد ملی

گروه سياسی: حجت‌الاسلام صديقی با اشاره به اينكه امروز حمايت از توليد و كالاهای داخلی يك دستور و امر ضروری است، اظهار كرد: بر اساس آيه «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً» حمايت از توليد داخلی يك دستور قرآنی و دينی است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين كاظم صديقی، امروز، 21 مهرماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی اظهار كرد: اين سفر از حوادث مهم و قابل ملاحظه است؛ در شرايطی كه دنيا ما را در شديدترين تحريم ها قرار داده و به خيال خام خود توانسته ملت ايران را در اثر تحريم فشارهای اقتصادی نسبت به نظام كم علاقه كند، خورشيد ولايت بر استان خراسان شمالی طلوع كرده و مردم مؤمن، خداشناس، فهيم و بصير آن استان با استقبال اعجاب‌انگيزی، حماسه حضور خلق كردند.
امام جمعه موقت تهران با يادآوری وضعيت استان خراسان شمالی خاطرنشان كرد: اين استان تنها استانی است كه از نظر وفور قوميت‌های مختلف تقريبا منحصر به فرد است؛ در خراسان شمالی قوميت‌های مختلفی از فارس، ترك، تركمن، تات، كرد و اقوام مختلف نژادی و زبانی هستند و علاوه بر آن، از نقاط مرزی كشور محسوب می شود كه به خاطر همين هم از شيعيان و هم از اهل سنت در آن زندگی می‌كنند.
وی افزود: وقتی حماسه استقبال از رهبر معظم انقلاب ارزيابی شد، مشخص شد كه قاطبه مردم از هر قوم و نژادی در اين حماسه حضور داشتند كه آنچه صحنه را دلپذير می‌كرد، حضور نسل چهارمی‌های انقلاب بود؛ حضور نوجوانان و جوانان، آن هم حضور عاشقانه و توأم با تقدس، انسان را تحت تأثير قرار می‌داد و يادآور عشق و علاقه جوانان در صدر اسلام به پيامبر اسلام (ص) بود.
صديقی با بيان اينكه نقش رهبری در ايران مسئله سلطنت و جمهوريت محض نيست، گفت: نقش رهبری در ايران استمرار حركت انبياست؛ پيش از آنكه رهبری بر ظاهر مردم حكومت كند، در دل‌ها جا گرفته است و همين مسئله يك پشتوانه، اعتبار و سرمايه تمام‌نشدنی و مايه اميد است.
وی تصريح كرد: حضور مردم در حماسه استقبال از رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی برای دشمن اين پيام را داشت كه هر مقدار درندگی، بی‌رحمی و قساوت خود را در برابر اين ملت با انواع تاكتيك ها اعمال كنيد، اثری نخواهد داشت.
خطيب جمعه تهران ضمن تشكر از مردم خراسان شمالی به خاطر خلق چنين حماسه ای، به محورهای اصلی سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اقشار مختلف اين استان پرداخت و گفت: يكی از مسائلی كه مقام معظم انقلاب به اشاره كردند توجه به اين معناست كه آيا علت تحريم های دشمن مسئله هسته ای است و آيا اگر ايران دست از اين مسئله بردارد، آنها دشمنی خود را كنار می‌گذارند؟
وی با بيان اينكه تحليل‌های رهبر معظم انقلاب همواره بر اساس واقعيت‌های ملموس و محسوس بوده است، گفت: دشمنان هفتاد و چند نوع تحريم عليه ايران اسلامی داشتند؛ آنها در زمانی كه ايران نه تنها انرژی هسته‌ای نداشت، بلكه از موشك و امكانات دفاعی لازم برخوردار نبود و سلاحش تنها ايمان و متكی به ولايت بود، تحريم‌های خود را آغاز كرد، همان طور كه آمريكا املاك و دارايی‌های ايران را بلوكه كرد و بعد يكی پس از ديگری تحريم‌ها را به اجرا گذاشت.
صديقی ادامه داد: پس از اعمال تحريم‌ها، سعی داشت قوميت‌ها را تحريك كند تا اينكه مملكت را به آشوب بكشاند و ناامنی‌ها را مشتعل كند كه اين مسئله باعث تشكيل وزارت اطلاعات شد، منجر به تقويت ما شد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز جنگ هشت ساله عليه ايران و حمايت شرق و غرب از متجاوزان گفت: آنها پی از اينكه در توطئه‌های خود موفق نبودند، حمله نظامی كردند و شرق و غرب دست به دست هم دادند و در آن شرايط كه مطمئن بودند می‌توانند با استفاده از ‌قدرت تسليحاتی و اطلاعاتی خود انقلاب تازه متولد شده را از پا دربياورند، ايران اسلامی در برابر مدرن‌ترين سلاح‌ها مقاوكمت كرد و وعده الهی محقق شد.
وی خاطرنشان كرد: همان طور كه رهبر معظم انقلاب نيز اشاره كردند، امروز مشكلاتی در جامعه وجود دارد، اما اين مشكلات قابل حل است؛ ما با اتحاد، اتفاق، تدبير و استمداد از نيروهای غيبی، يك جنگ جهانی را پشت سر گذاشتيم و با سرافرازی و پيروزی از اين ميدان بيرون آمديم؛ در جريان فتنه نيز كه همه دشمنان به ميدان آمدند، با بيداری و كفايت رهبری و بصيرت مثال‌زدنی مردم، فتنه‌ها خنثی و بی‌اثر شد.
صديقی با تأكيد بر اينكه تنها بخشی از مشكلات به وجود آمده، در اثر تحريم است، گفت: ملتی كه زمين‌ها كشاورزی و جوانان مستعد دارد و توانسته‌اند شعار «ما می‌توانيم» را در عمل نشان دهند، توان رفع مشكلات را دارد و اين يك تجربه عينی است.
وی تصريح كرد: در طول 33 سال گذشته عقب گرد و درجا نزده‌ايم و هر بار تحت فشار بوده‌ايم در حال صعود بوده و دشمن رو به زوال بوده است. بنابراين مشكل تحريم نمی‌تواند ملتی كه جان به كف گرفته و از عزت و حيثيت خود دفاع كرده را از پا دربياورد.
خطيب جمعه تهران با بيان اينكه تفكر ما با موشك از بين نمی‌رود، گفت: امام خمينی(ره) تفكری را برای ما احيا كرد و اسلام كتابخانه و حاشيه‌ای را به متن آورد و ملت ما بيدار شد و رشته‌های وابستگی را قطع كرد و قدرت جهنمی آمريكا را از خود دور كرد و انگليس را به زانو در آورد؛ آنها نيز روز به روز در برابر ايران شكست خورده و ضعيف شدند؛ امروز نيز به دليل حضور مردم در صحنه مأيوس و عصبانی شده و رو به تحريم آورده‌اند.
وی حمايت از توليد و توليدگران را راه برون رفت از مشكلات اقتصادی امروز عنوان كرد و گفت: توجه به توليد و مصرف داخلی و توليد ملی امر ولايت و دستور دين و خواست قرآن است؛ آيه «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً» بر اين اصل تأكيد دارد كه امت اسلامی در امور مختلف زير سايه شوم كفار قرار نگيرند و كفار بر مسلمانان استيلای اقتصادی، نظامی و فرهنگی نداشته باشند.
خطيب جمعه تهران خاطرنشان كرد: مسئله حمايت از توليد و توليدكنندگان تاكتيك جنگی و رمز حيات و زندگی ماست و ما از دولت می‌خواهيم به خود بياييم و اين مسئله را به عنوان يك جهاد و دفاع مورد توجه قرار دهد و كالاهای ايرانی را مرغوب وارد بازار كند.
وی در ادامه سخنان خود در خطبه دوم به اقدامات تركيه در مرز سوريه اشاره كرد و گفت: مسائلی است كه نشان می‌دهد تركيه با طراحی غرب و ناتو به كشوری اسلامی و ضد اسرائيل حمله می‌كند؛ اينكه تركيه به كشوری مسلمان كه خار چشم اسرائيل است و در خط مقاومت قرار دارد، حمله می‌كند، جار تأسف دارد.
صديقی ادامه داد: تركيه كشوری مسلمان است و نبايد به دستور ناتو كاری عليه كشوری اسلامی انجام دهد و به جای اينكه به شورشيان سوری كمك‌های تسليحاتی كند، بايد آنها را ترغيب كند تا انسجام ملی به وجود بياورند.
وی با اشاره به مخالفت مردم تركيه گفت: اين حركمت تركيه نيست و ما آن را اقدام غرب عليه جهان اسلام می دانيم؛ همان طور كه ملت تركيه نيز مخالف اين جريان هستند، انتظار داريم از مسئولان خود بخواهند دست از بردادركشی بردارند.
امام جمعه موقت تهران همچنين به اعتراض مردم بحرين عليه آل خليفه اشاره كرد و افزود: علی رغم تدابير شديد امنيتی در بحرين تظاهرات مردمی همچنان ادامه دارد و اين نشان می دهد اين رژيم اتكا به بيگانه دارد و در داخل جايگاهی نداشته است.
بنابراين گزارش، حجت الاسلام كاظم صديقی در خطبه اول نماز جمعه تهران نماز‌گزاران و همگی امت اسلامی را به رعايت تقوای الهی و شناختن مسئوليت‌ها و پرهيز از گناهان دعوت كرد و تقوا را پلی دانست كه انسان را از هر خطری به ويژه خطر سقوط به جهنم می‌گذراند.
وی در ادامه اظهار كرد: بحث ما از هفته‌ پيش بررسی آيات قبله كه شامل آيه 142 تا 151 سوره بقره است می‌باشد. در آيه 143 سوره بقره آمده است: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَكُونَ الرَّسُولُ عَلَیْكُمْ شَهِيدًا». و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد.
حجت‌الاسلام صديقی افزود: خداوند می‌فرمايد ما امت اسلامی را به سوی كعبه متوجه كرديم و آن را قبله نماز اين امت قرار داديم و امت اسلامی را امتی «نه شرقی، نه غربی» مقرر داشتيم. زيرا راست و چپ هر دو لغزش‌گاه‌اند و امت اسلامی نه به راست بايد متمايل باشد و نه به چپ. مسير صحيح مسير وسط و صراط مستقيم است و مسيرهای ديگر همگی انحرافی است.
وی ادامه داد: اينكه قبله راه وسط بيان شده به اين دليل است كه امت اسلامی امت وسط است. وسط دارای معانی گوناگونی است و در لغت به معنی حسن و زيبا است. در واقع مسيری كه آيين اسلام در زندگی بشر ترسيم كرده است زيباترين تابلو برای زندگی انسان‌هاست. در دين اسلام هيچ امر ناپسندی وجود ندارد و همه دستورات فقهی و اخلاقی آن كامل و بدون نقص است و موهومات و خيالات در تعاليم آن راه ندارد. در حالی كه كتاب ديگران تحريف شده است و خرافات زيادی به آن راه يافته است.
خطيب موقت جمعه تهران عنوان كرد: معنی ديگر وسط همان تعادل است. در دين اسلام افراط و تفريط مذموم است و هر نوع تندروی و كندروی در نگاه اسلام ممنوع است. در واقع هم ركود و ارتجاع در اسلام مذموم شمرده می‌شود و هم افراط و تندروی و فراتر رفتن از مرز قانون و شرع ناپسند است. مسير اسلام مسير حركت در راه مستقيم است و راست‌روی و چپ‌روی عامل سقوط است.
حجت‌الاسلام صديقی اظهار كرد: اينكه خداوند می‌فرمايد «شما امت وسط هستيد» يعنی شما هستيد كه بر ديگران اشراف داريد و آنچه كه شما داريد را ديگران ندارند. دين اسلام دين متوازن، متعادل، مقتصد، ملايم و در مسير فطرت انسانی است و لذا امت اسلامی امت وسط هستند و ساير امم در حاشيه قرار دارند.
وی تأكيد كرد: بنابراين امت اسلامی بايد محور قرار بگيرد و ساير ملت‌ها را به دنبال خود بكشاند و پرچمدار حق و هدايت باشد و نبايد در فرهنگ، اخلاق و اقتصاد به حاشيه كشيده شود و از غرب و شرق الگو بگيرد زيرا حد تعادل همان است كه در اين دين آمده است كه با رعايت دستورات و عمل به آن امت اسلامی الگوی سايرين می‌شود.
حجت‌الاسلام صديقی خاطرنشان كرد: اگر قرآن می‌فرمايد مؤمنان در تعالی و علو هستند يعنی بر سايرين اشراف دارند و مشكلات را رصد می‌كنند و آنها را برطرف می‌كنند. در واقع دين انبياء سلف، مقدمه آفتاب عالم‌تاب دين اسلام بوده است و در اين دين هيچ كمبودی در اخلاق، حقوق، قانونگذاری و ... با وجود قرآن و سنت وجود ندارد و قرآن همواره امامان معصوم را همراه خود قرار داده است لذا آنچه به مرور زمان به عنوان مستحدثات بر جامعه وارد می‌شود با وجود قرآن ولايت و قرآن رهبری قابل حل است.
وی يادآور شد: اسلام دينی است كه تمام زوايای زندگی انسان را ديده است و از آنجا كه دينی آسمانی است و از سوی خالق بوده است برنامه‌ای را تدوين و طراحی كرده است كه بر همه نيازهای انسان مطلع است و برای همه دردها و مشكلات وی نسخه‌ای ارائه داده است. براين اساس امت اسلامی امت وسط، پيشرو و طلايه‌دار است كه بايد راه حل مشكلات ساير ملت‌ها را ارائه دهد و ديگران بايد از اين امت الگوبرداری كنند.
امام جمعه موقت تهران اظهار كرد: امت اسلامی نيز اگر بخواهد در امور دنيوی حاكم شود و برنامه و راه رفع مشكل را ارائه دهد بايد در زندگی عملی خود به دستورات دين عمل كند تا به عنوان الگو مورد پذيرش ديگران قرار بگيرد. در واقع اين آيه اشاره دارد كه اين مكتب تحول‌ساز است و می‌تواند انقلاب اخلاقی ايجاد كند.
وی ابراز كرد: معنای اين آيه در نگاه عموم مفسرين عموما همين بوده است ولی علامه طباطبايی در تفسير خود به نكات ظريفی با توجه به دعاهای حضرت ابراهيم(ع) در هنگام ساخت بنای كعبه اشاره كرده است و مسئله قبله و رهبری را ملازم هم بيان كرده است و پيوندی ناگسستنی ميان اين دو برقرار ساخته است.
حجت‌الاسلام صديقی در پايان اظهار كرد: اعلان حج و دعوت به حج نيز برای گم نشدن راه است و مقدمه رسيدن به انسان كامل است. امت اسلامی پيام دين را از كعبه می‌گيرد ولی صاحب كعبه را نيز بايد شناخت. در واقع كعبه و رهبری، كعبه و ولايت همان ملك و ملكوت و ظاهر و باطن هستند و امت واحده با محور واحد، قطب واحد و پرچم واحد محقق خواهد شد.
captcha