غرب با بهره‌گيری از ميراث غنی ادب و هنر ايرانی به‌سوی همزيستی حركت كند
کد خبر: 2430528
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲

غرب با بهره‌گيری از ميراث غنی ادب و هنر ايرانی به‌سوی همزيستی حركت كند

گروه ادب: رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در فرانسه اظهار اميدواری كرد: ملت‌های غربی با بهره‌گيری از ميراث غنی ادب و هنر ايرانی هرچه بيشتر با تمدن گران‌سنگ پارسی آشنا شوند تا روحيه غير مسالمت‌جويانه و خشونت‌بار سياستمداران غرب به‌ سوی صلح و همزيستی مسالمت‌آميز و برادری ميان ملت‌ها گرايش پيدا كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همايش بزرگداشت حافظ، پنجشنبه، 20 مهرماه به ابتكار رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در پاريس برگزار شد.
در همايش مذكور كه با عنوان «حافظ؛ شاعر ايرانی، شعر جهانی» برگزار شد، تعدادی از حافظ‌شناسان برجسته فرانسوی و ايرانی در خصوص جايگاه حافظ در ادب پارسی، عشق و عرفان حافظ و شخصيت‌شناسی حافظ سخنرانی كردند.
در اين همايش، نخست، اخوان كاظمی، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در فرانسه با تأكيد بر روحيه انسان‌دوستی و مسالمت‌جويی در ادب و هنر ايرانی بر نقش محوری حافظ در هويت ملی ايرانيان تأكيد و اظهار اميدواری كرد: ملت‌های غربی با بهره‌گيری از ميراث غنی ادب و هنر ايرانی هر چه بيشتر با تمدن گران‌سنگ فارسی آشنا شوند تا به‌ويژه اين امر باعث شود تا روحيه غير مسالمت‌جويانه و خشونت‌بار سياستمداران غرب به‌سوی صلح و همزيستی مسالمت‌آميز و برادری ميان ملت‌ها گرايش پيدا كند.
وی محور فعاليت‌های رايزنی فرهنگی كشورمان را تلاش برای نشر صلح و دوستی و تفاهم و درك متقابل ميان دو ملت ايران و فرانسه ذكر و آرزو كرد تا روابط صميمانه، ميان مردم آن‌ها روز به‌روز از طريق ارتباطات فرهنگی گسترش پيدا كند.
سخنران بعدی اين همايش، «دو فوشه كور» استاد برجسته دانشگاه و حافظ شناس مشهور فرانسوی بود كه به تشريح و توضيح غزل ابتدايی ديوان حافظ پرداخت و در سخنرانی خود با عنوان «زيبايی‌های نهفته در اشعار حافظ» به ايرانيان برای داشتن چنين شاعر بزرگ و پر آوازه‌ای تبريك گفت.
وی كه سال‌های طولانی از عمر خود را صرف پژوهش وتحقيق در اشعار حافظ شيرازی كرده است، با ترجمه و انتشار ديوان حافظ، بخش وسيعی از جامعه ادبی فرانسه را با غنای فرهنگی شعر او آشنا كرد.
بر اساس اين گزارش، بخش بعدی همايش اختصاص به قرائت مقاله ارسالی علی موسوی گرمارودی داشت كه باعنوان « چهره حافظ در آينه ديوان او» ضمن اشاره به سبك ادبی حافظ و نقش وی در سپهر ادبيات فارسی، تاريخچه‌ای از محيط ادبی زمان حافظ ارائه كرد و به شرح و تفسير برخی ابيات غزل‌های حافظ پرداخت.
در پايان همايش «حافظ؛ شاعر ايرانی، شعر جهانی» گروه موسيقی سنتی «پاسارگاد» به اجرای برنامه پرداخت.
captcha