مفاهيم بلند اشعار حافظ برگرفته از قرآن است
کد خبر: 2435823
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱

مفاهيم بلند اشعار حافظ برگرفته از قرآن است

گروه ادب: حافظ شاعری است متعلق به همه اقوام، ملل و همه ادوار تاريخی، چرا كه اشعار او مملو از مفاهيم بلند و ارزش‌های انسانی بوده كه بر گرفته از قرآن مجيد است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم بزرگداشت شاعر بلند‌آوازه ايران، شمس‌الدين محمد ملقب به خواجه حافظ شيرازی در سودان برگزار شد.
در اين مراسم، جمعی از فراگيران و دانش‌آموختگان زبان فارسی در در مركز فرهنگی امدرمان گرد‌هم آمده و با قرائت ابيات و شرح و تفسيرهايی ادبی از اشعار او به ذكر اوصاف و ويژگی‌های يكی از تابناك‌ترين ستارگان آسمان علم و ادب ايران‌زمين پرداختند.
بر اساس اين گزارش در مراسم بزرگداشت حافظ در اين مركز فرهنگی، حجت‌الاسلام سيدحامد ملكوتی‌تبار، رايزن فرهنگی كشورمان در سودان در سخنانی در باره حافظ و اهميت آموزش زبان فارسی مطالبی را برای حاضران بيان داشت.
وی گفت: زبان، كليد فهم و برقراری ارتباط با فرهنگ و تمدن يك ملت است لذا اگر كسی بخواهد با فرهنگ و آداب و رسوم و تاريخ هر ملتی آشنا شود و از تجربه‌های آنان بهره‌مند گردد، ابتدا بايد زبان آن قوم را بياموزد.
رايزن فرهنگی ايران در سودان در ادامه افزود: دو ملت سودان و ايران به لحاظ مشتركات بسيار زيادی كه در زمينه‌های دينی و سياسی با هم دارند و مهمتر از آن به‌واسطه داشتن دشمن مشترك، يعنی آمريكای جهانخوار و رژيم غاصب صهيونيستی بايد در كنار همديگر و در يك سنگر در برابر زورگويی‌ها و زياده‌خواهی‌های دشمن با همديگر متحد باشند كه قدم اول در اين مسير، اتحاد، فهم مشترك و دانستن زبان يكديگر است.
وی در ادامه با قرائت ابياتی از اشعار حافظ شيرازی گفت: حافظ شاعری است متعلق به همه اقوام، ملل و همه ادوار تاريخی، چرا كه اشعار او مملو از مفاهيم بلند و ارزش‌های انسانی است كه بر گرفته از قرآن مجيد می‌باشد.
حجت‌الاسلام ملكوتی‌تبار به بعد علمی شخصيت خواجه حافظ شيرازی اشاره كرد و در ادامه تصريح كرد: تا پيش از حافظ، شعرا يا مانند سعدی صرفاً عاشقانه می‌سرودند و يا مانند مولانا عارفانه، اما حافظ با تلفيق عشق و عرفان به شيوه‌ای نو خود را سرآمد شاعران ايران‌زمين شد.
خاطرنشان می‌شود در حاشيه اين مراسم كه روز پنجشنبه 27 مهرماه برگزار شد، پنج نفر از اساتيد زبان و ادبيات فارسی در سودان از سوی رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران مورد تجليل قرار گرفتند.
captcha