بررسی «معنای امام در معنويت شيعی» در شماره 5 «امامت‌پژوهی»
کد خبر: 2436536
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲

بررسی «معنای امام در معنويت شيعی» در شماره 5 «امامت‌پژوهی»

گروه انديشه: پنجمين شماره فصل‌نامه «امامت‌پژوهی» با مقالات متعددی در حوزه امامت و تشيع و از جمله مقاله «معنای امام در معنويت شيعی» اثر هانری كربن، از سوی بنياد فرهنگى امامت اهل بيت(ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، «نقش شورا در امامت» به قلم سيدعلى ميلانى و محمدحسين رحيميان، «اهل سنت و حديث سلسلة‌الذهب نوشته محمدمحسن طبسى و «معناى امام در معنويت شيعى» اثر هانرى كربن با ترجمه ابوالفضل حقيرى قزوينى، از جمله عناوين نوشتارهای درج شده در بخش «مقالات» اين مجله هستند.
در بخشی از مقاله هانری كربن با عنوان «معنای امام در معنويت شيعی» می‌خوانيم: تشيع به مثابه دين محبت معنوی كه آدمى را به جست‌وجوى معرفت به نفس برمی‌انگيزد؛ ولايت واژه‌اى است كه به طور مستمر در تشيع مورد استفاده قرار گرفته است و می‌دانيم كه تشيع دين «ولايت» است. براى يافتن اصطلاحی به همين اندازه گويا در زبان‌هاى خود يا ترجمه آن، با مشكل مواجه می‌شويم و همين نشان‌دهنده غناى اين اصطلاح است؛ زيرا اين اصطلاح دلالت بر احساسى ـ به ويژه شيعى ـ با وجوه چندلايه دارد.
در ادامه اين مقاله آمده است: اما زمينه‌هایى كه در امامت پديدار مى‌شوند و اصطلاح فارسی‌اى كه اغلب براى ترجمه آن به‌ كار می‌رود (دوستى) و اصطلاحات عربی‌ای كه گاهى با آن همراه و گاهى جايگزين آن می‌شوند (حب، محبت، مودت) همه می‌توانند ما را قادر به درك معناى اصلى آن سازند: دين ولايت، دين محبت معنوی است.
پرونده علمى (ادبيات ولایى) پنجمين شماره اين نشريه نيز عناوينی چون مصاحبه با سيدعلى موسوى گرمارودى (رضا بيات)، معرفى منظومه غزوات از عليرضا عبداللهى كجوسنگى، «اين غزل گريه‌ها كه می‌بينى ...» به قلم كبرى مرادى و «نگاهى به شعر ميرزا حبيب خرا سانى» نوشته رضا بيات را در خود جای داده است.
«گزارشى بر ادبيات رثایى آذرى» نوشته عيسى ثاقب بخشايشى و «مرورى بر آراء و عقايد استاد محمدرضا حكيمى درباره ادبيات» به قلم مسلم نادعلى‌زاده و محمدصادق طهرانى‌زاده از ديگر عناوين مقالات بخش پرونده علمى (ادبيات ولایى) پنجمين شماره فصل‌نامه «امامت‌پژوهی» هستند.
در بخش «نقد انديشه» اين شماره از فصل‌نامه «امامت‌پژوهی» مقاله‌ای با عنوان «تلاش نافرجام در انكار نصب امام؛ از يمن تا غدير» نوشته جواد علاءالمحدثين درج شده و گزارشی از كتاب « اثبات ولايت» اثر اصغر غلامى نيز عنوان مقاله بخش كتاب‌شناخت اين نشريه است.
پنجمين شماره فصل‌نامه «امامت‌پژوهی» به صاحب امتيازی بنياد فرهنگی امامت اهل بيت(ع)، مدير مسئولی آيت‌الله سيدعلی حسينی ميلانی و سردبيری محمدفريد انصارى، در 392 صفحه، شمارگان دوهزار نسخه و به قيمت چهارهزار تومان منتشر شده است.
captcha