موفقيت مدارس قرآن نيازمند برنامه‌ريزی منطقی و كارآمد است
کد خبر: 2457288
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
مدارس قرآن و نقاط قوت و ضعف پيش‌رو/10

موفقيت مدارس قرآن نيازمند برنامه‌ريزی منطقی و كارآمد است

گروه كودك و نوجوان: مديرعامل اتحاديه تشكل‌های قرآنی عنوان كرد: مسئولان و متوليان راه‌اندازی 10 هزار مدرسه قرآن برای موفقيت در اين نهضت قرآنی بايد يك برنامه‌ريزی منطقی و كارآمد داشته و مخاطبان خود را به درستی بشناسند.

سيد علی سرابی، مديرعامل اتحاديه تشكل‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اينكه در ارتباط با آموزش قرآن به دانش‌آموزان نيازمند يك طرح نهضت‌گونه بوديم كه البته اين مطلب در فرمايشات مقام معظم رهبری بارها مورد تأكيد قرار گرفته بود، اظهار كرد: در گذشته يك عقب‌افتادگی تاريخی در ارتباط با آموزش قرآن در آموزش و پرورش وجود داشته كه اين عقب‌افتادگی بايد با يك حركت انقلابی و نهضت‌گونه جبران شود.
سرابی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی 10 هزار مدرسه قرآن از دو سال پيش به همت وزارت آموزش و پرورش، اظهار كرد: را‌ه‌اندازی مدارس قرآن بخشی از حركت انقلابی و بسيج‌گونه در راستای آموزش قرآن به دانش‌آموزان است كه بايد اتفاق می‌افتاد و به طور كلی جبران عقب‌افتادگی‌های آموزش قرآن در آموزش و پرورش با حركت‌های كوچك، مسابقات قرآن و ... امكان‌پذير نبود و لازم بود كه نهضتی مانند مدارس قرآن ايجاد شود.
وی در ادامه افزود: مسئولان آموزش و پرورش پس از اعلام راه‌اندازی 10 هزار مدرسه قرآن، برای پشتيبانی از اين مدارس، فعاليت‌های زيادی را از نظر تأمين نيروی انسانی، تأمين بودجه و اعتبار انجام دادند كه البته اعداد و ارقام آن قابل توجه و تقدير است، اما به هر حال برای موفقيت در اين حوزه نيازمند يك حركت بسيجی در جهات مختلف هستيم و به طور طبيعی برای رسيدن به استانداردهای لازم از نظر نيروی انسانی، بودجه و امكانات در اين مدارس نيازمند به زمان و تلاش مضاعف هستيم كه اين فرصت بايد به وزارت آموزش و پرورش داده شود.
مديرعامل اتحاديه تشكل‌های قرآنی در اين بخش از سخنان خود با عنوان اين مطلب كه به نظر می‌رسد هم‌اكنون 10 هزار مدرسه قرآن با تمام ظرفيت خود فعال نيستند، ادامه داد: ما در بدنه آموزش و پرورش برای آموزش‌های رسمی و فوق‌برنامه‌ای قرآن به حد كافی نيروی انسانی مجرب نداريم و هرچند كه سال گذشته 5 هزار معلم قرآن در آموزش و پرورش استخدام شدند كه اين اقدام خوب قابل تقدير است، اما تا رسيدن به سرانه استاندارد فاصله داريم و هنوز هم نيازمند تربيت و جذب نيروهای كارآمد قرآنی هستيم.
سرابی در بخش ديگری از سخنان خود با يادآوری اينكه اجرای برنامه‌های قرآنی و برگزاری دوره‌های آموزشی روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، مفاهيم، ترجمه، تفسير و ... نيازمند پشتيبانی مالی و بودجه‌ای است، افزود: هرچند كه آموزش و پرورش بخشی از بودجه‌های نيم‌درصدی قرآن را در سال 90 به خود اختصاص داد، اما برای توسعه برنامه‌های آموزشی مدارس قرآن و فعال شدن چرخه فعاليت اين مدارس نيازمند بودجه‌های تكميلی هستيم و بايد در نظر داشته باشيم كه بودجه‌های معمول آموزش و پرورش برای انجام كارهای نهضت‌گونه كافی نيست.
وی در ادامه با يادآوری اينكه برای تقويت مدارس قرآن و در نهايت قرآنی شدن نسل آينده بايد حمايت‌های ويژه‌ای از سوی دولت، نمايندگان مجلس و ساير مسئولان وجود داشته باشد، ادامه داد: دولت و مجلس بايد به طور خاص و مستقيم، بودجه‌هايی را برای فعاليت مدارس قرآن پيش‌بينی كرده و آموزش و پرورش را در رسيدن به اهداف آموزشی خود ياری كنند.
اين كارشناس قرآنی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه برای موفقيت در فعاليت 10 هزار مدرسه قرآن بايد در سه حوزه اصلی كار كنيم، گفت: تربيت نيروی انسانی و اختصاص نيروی با تجربه و توانمند قرآنی برای اين مدارس اولين حوزه‌ای است كه لازم است در كنار فعاليت مدارس قرآن مورد توجه قرار گيرد؛ هرچند كه با به‌كارگيری 5 هزار نيروی قرآنی از سال تحصيلی جاری، وضعيت نيروی انسانی كمی بهتر شده اما تا رسيدن به سرانه استاندارد، هنوز نيازمند جذب نيروهای كارآمد و يا آموزش تخصصی معلمان مدارس قرآن هستيم.
وی محور دوم برای موفقيت در فعاليت مدارس قرآن را تخصيص بودجه‌های متناسب دانست و عنوان كرد: زمانی كه رهبر معظم انقلاب می‌فرمايند ما بايد 10 ميليون حافظ قرآن داشته باشيم و در ادامه نيز می‌فرمايند كه بهترين سن برای حفظ قرآن سنين كودكی و نوجوانی است، به اين معنی است كه حفظ قرآن را بايد از آموزش و پرورش آغاز كنيم؛ پس لازم است كه بودجه‌ها و هزينه‌هايی متناسب با فعاليت مدارس قرآن برای اين طرح نهضت‌گونه اختصاص يابد.
سرابی، برنامه‌ريزی منطقی و كارآمد برای فعاليت مدارس قرآن را محور سوم برای موفقيت در اين مدارس دانست و گفت: مسئولان و متوليان مدارس قرآن بايد مخاطبان خود را در مدارس قرآن به درستی بشناسند و بدانند كه دانش‌آموزانی كه در مدارس قرآن حضور دارند، دانش‌آموزانی هستند كه در حين تحصيل آموزش قرآن می‌بينند، چه آموزش‌هايی را پيش از اين ديده‌اند؟ و نيازمند گذراندن چه آموزش‌هايی هستند؟ و چه آموزش‌هايی بايد متناسب با وقت دانش‌آموزان برای آنان گذاشته شود؟
وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی مدارس تخصصی قرآن از سال تحصيلی جاری در شيفت صبح مدارس ابتدايی گفت: طرح مدارس تخصصی قرآن امسال برای نخستين‌بار به صورت آزمايشی در هزار و 311 مدرسه راه‌اندازی شده كه البته اين طرح ظاهراً هم‌اكنون در مرحله بررسی و آسيب‌شناسی است و در صورتی كه نتايج لازم به دست آيد، تعداد مدارس تخصصی قرآن در سال‌های آينده افزايش خواهد داشت.
سرابی در پايان با عنوان اين مطلب كه طرح مدارس تخصصی قرآن به صورت كلی در آموزش و پرورش به تصويب رسيده، ادامه داد: براساس شيوه‌نامه مدارس تخصصی قرآن، اين مدارس در راستای ارائه آموزش‌های تخصصی قرآن راه‌اندازی شده‌اند و به نظر می‌رسد كه بايد كشف استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان و تربيت دانش‌آموزان نخبه قرآنی نيز در اين مدارس مورد توجه ويژه قرار گيرد.
captcha