شماره جديد «شميم ياس» به نقش زنان در نهضت عاشورا پرداخت
کد خبر: 2462395
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸

شماره جديد «شميم ياس» به نقش زنان در نهضت عاشورا پرداخت

گروه ادب: آخرين شماره پائيزی نشريه «شميم ياس» به نقش زن در نهضت عاشورا و نقش مبلغان دينی در فرهنگ‌پذيری افراد می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، نشريه اجتماعی، سياسی و فرهنگی «شميم ياس» در پنج بخش با عناوينی همچون آموزه، كرانه، جلوه، نگاره و نشانه تنظيم شده است و در هر قسمت به اقتضای موضوع به مسائلی همچون روانشناسی توليد ملی، حمايت از كار و سرمايه اجتماعی، نقش مبلغان دينی در فرهنگ‌پذيری افراد، زن و خانواده در نهضت عاشورا، رابطه قرآن و تبليغ و ... می‌پردازد.
در نخستين مطلب از اين نشريه كه به نوعی مقدمه آن نيز به شمار می‌رود، مطلبی درباره «روانشناسی توليد ملی،حمايت از كار و سرمايه ايرانی» نوشته شده است كه در آن به مفهوم سرمايه از نظر دين، سرمابه معنوی از نگاه دين، پول در آينه دين و كاركردهای پول در ساحت روانی پرداخته شده است.
طبق نظر علامه طباطبايی(ره)، امروزه تحقيقات اجتماعی و اقتصادی و ديگر پژوهش‌های مربوط به اين موضوع، نياز جامعه به بودجه و مالی را كه اختصاص به آن داشته باشد و در راه رفع نيازهای عمومی مصرف شود به عنوان يك امر بديهی ترديدناپذير تلقی می‌كند.
در گزارشی با عنوان «زن و خانواده در نهضت عاشورا» به بررسی نقش زن در اين حركت عظيم پرداخته شده و در اشاره‌ای آورده است كه «زن در جای، جای تاريخ سمبل رشادت‌ها و فداكاری‌ها بوده. دامان حمايتش هماره انسان‌ساز بوده است و به ندرت حوادثی را بدون تاثير و نقش زن مشاهده كرده‌ايم؛ در واقع در تاريخ مذهبی مسلمانان نيز نقش پُر ابهت و شيوای زنان غيور به چشم می‌خورد.»
حضور مادران در روز عاشورا و نقش منحصر به فردی كه ايفا كردند بسيار پُررنگ جلوه داده شده است. صحنه عاشورا برگی از حضور بود؛ حضوری كه از كودكان خردسال نوباوه تا پيرمردان و زنان دلاور را در برمی‌گيرد كه هر كدام در جايگاه اجتماعی خودشان حادثه‌آفرين بوده‌اند. سخن از مادرانی است كه فرزندان خودشان را به قربانگاه عشق می‌فرستادند تا برای امام زمان‌شان پيش‌مرگ باشند و سعادت اخروی خود را برای خانوده‌شان رقم بزنند.
captcha