مراسم افتتاحيه همايش جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت برگزار شد
کد خبر: 2465286
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰

مراسم افتتاحيه همايش جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت برگزار شد

گروه سياسی: مراسم افتتاحيه همايش «جغرافيا، توسعه، دفاع و امنيت با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های خليج فارس و تنگه هرمز» صبح امروز 27 آذرماه در سالن غدير وزارت كشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در مراسم افتتاحيه اين همايش سرلشكر صفوی دستيار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا با اشاره به روند برگزاری همايش گفت: 340 چكيده مقاله به همايش ارسال شدو پس از ارزيابی 218 اصل مقاله دريافت شد كه از اين تعداد در دو روز همايش 24 مقاله ارائه خواهد شد.
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: سه كميسيون بر اساس جغرافيا و توسعه، جغرافيا و امنيت و جغرافيا و دفاع تشكيل شد.
دستيار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا عنوان كرد: اكنون خليج فارس، ايران و كشورهای پيرامونی در نقطه عطف راهبردی قرار دارند و شناخت اين ابعاد راهبردی از ديد علم جغرافيا از اهدف برگزاری همايش است.
وی افزود: تامين امنيت و حفاظت از منافع ملی با ديد علم جغرافيايی در خليج فارس و گذر از مرحله كنونی و دسترسی به آينده‌ای كه پيشرفت و عدالت و امنيت پايدار را در منطقه مشاهده كنيم، امر مهمی است.
سردار صفوی گفت: دشمنان به دنبال ايجاد ناامنی در مناطق پيرامونی ما هستند و بايد نگاه ما به آينده‌ای باشد كه تضمين‌كننده امنيت، دفاع پايدار و پيشرفت جمهوری اسلامی باشد.
همچنين سردار علی فدوی فرمانده نيروی دريايی سپاه با ذكر اين نكته كه هزار و صد ميليارد بشكه نفت در جهان وجود دارد، گفت: 800 ميليارد از آن در منطقه كوچكی از خليج فارس كه عمدتا مردم آن شيعه مذهب هستند وجود دارد، از 1973 كه بحران نفت به وجود آمد، آمريكا به دنبال كنترل توليد، قيمت و مصرف نفت بود و در گام ديگر تلاش كرد جايگزينی برای نفت بيابد، اما انرژی خورشيدی هنوز در مرحله تحقيقات است و انرژی اتمی نيز هزينه فراوان دارد و اگر بخواهند گاز را نيز جايگزين نفت كنند، درصد بالايی از آن نيز در دست ايران، روسيه و قطر قرار دارد.
فرمانده نيروی دريايی سپاه در اين رابطه عنوان كرد: آمريكايی‌ها نمی توانند بر روسيه غلبه داشته باشند، ايران نيز اقتدار دارد و قطر هم ظرفيت لازم برای ايفای نقش ندارد.
اين گزارش حاكی است، سردار حسين ظريف‌منش فرمانده دانشگاه جامع امام حسين(ع) در اين همايش گفت: حساسيت منطقه خليج فارس بر كسی پوشيده نيست؛ خليج فارس و تنگه هرمز وزن بی‌نظيری در عرصه ژئوپلتيكی كشور و يك فرصت تاريخی به شمار می‌رود.
وی با ذكر اينكه تركيب اين فرصت تاريخی با توان فوق‌العاده ناشی از حضور مقتدرانه انقلاب اسلامی و ملت ايران فرصت تاريخی برای ايران فراهم كرده است، عنوان كرد: در راستای بهره‌گيری بيشتر از خليج فارس و تنگه هرمز بايد توسعه سرمايه داشته باشيم،زيرا دشمنان به سمت كاهش وزن ژئوپلتيكی اين منطقه حركت كرده‌اند.
فرمانده دانشگاه جامع امام حسين(ع) با بيان اينكه افزايش سرمايه‌های بی‌نظير ايران در حوزه ژئوپلتيكی خليج فارس و تنگه هرمز يك وظيفه‌ای انقلابی است، افزود: در سال‌های اخير اقدامات خوبی در زمينه بهره‌برداری از منابع دفاعی شده است و در مرود استفاده و به‌كارگيری توليد تجهيزات نيز گام‌های خوبی برداشته شده است.
وی اظهار كرد: بايد برنامه‌ريزی‌های در جهت بهره‌برداری اثربخش از اين فرصت در راستای حفظ قدرت، منافع و اهداف ملی باشد، مقام معظم رهبری فرمودند كه دريا برای يك كشور فرصت بزرگی برای پيشرفت و حفظ منافع ملی است.
بنابراين گزارش در حاشييه اين همايش نمايشگاهی در مورد علم جغرافيا و ابعاد محتلف آن برگزار شد و همچنين 30 مقاله به صورت پوستر در معرض ديد شركت‌كنندگان قرار گرفت.
captcha