نهی از منكر به معنای آبرو بردن افراد نيست
کد خبر: 2481836
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۳

نهی از منكر به معنای آبرو بردن افراد نيست

گروه اجتماعی: نهی از منكر و بازداشتن از زشتی‌ها در دين اسلام به معنای مچ‌گيری و از ميان بردن آبروی مسلمان نيست بلكه گامی برای اصلاح جامعه است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، محسن اسماعيلی عضو حقوقدان شورای نگهبان 28 دی ماه در همايش ملی امر به معروف و نهی از منكر و حقوق بشر با تاكيد بر جايگاه فقهی و حقوقی امر به معروف و نهی از منكر گفت: امر به معروف به معنای نظارت همگانی نيست بلكه تكليفی الهی بر دوش مردم و حكومت‌هاست.
اسماعيلی افزود: خداوند در آيات مختلف قرآن كريم بر امر به معروف و نهی از منكر تاكيدات فراوانی دارد زيرا اين دو مولفه و تكليف الهی می‌تواند جامعه را به سمت رشد و تعالی سوق دهد و جامعه‌ای فاقد اين مولفه، جامعه‌ای پويا و اسلامی به شمار نخواهد رفت.
وی با اشاره به اينكه نهی از منكر به معنای مچ‌گيری نيست خاطرنشان كرد: هدف اصلی امر به معروف و نهی از منكر در حقيقت اصلاح جامعه است و نبايد آن را با مچ گيری و از ميان بردن آبروی ديگران يكسان شمرد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان اذعان داشت: فقه شيعی و اسلامی بر نحوه امر به معروف و نهی از منكر در جامعه سفارشات خاصی دارد كه علاوه بر حفظ كرامات انسانی، حقوق بشر نيز در آن طراحی شده است.
وی پيرامون حقوق رعيت و حكومت در زمينه احيای امر به معروف تصريح كرد: متاسفانه در فرهنگ جديد ما از كلمه رعيت برداشت‌های نادرستی شده است در حالی كه رعيت در صدر اسلام به معنی كسی است كه بايد رعايت حال او را در نظر گرفت.
اسماعيلی ادامه داد: اگر فرهنگ غنی اسلامی و شيعی در جهت امر به معروف در جامعه به درستی تبيين گردد حقوق بشر با بهترين مولفه‌های انسانی رعايت خواهد شد و افراد نسبت به حقوق فردی و اجتماعی يكديگر بی تفاوت نخواهند بود.
وی در پايان خاطرنشان كرد: متاسفانه اصل هشتم قانون اساسی در زمينه امر به معروف در مجلس مورد بی توجهی قرار گرفت و عدم تصويب اين قانون در كشور اسلامی به هيچ عنوان توجيه‌پذير نيست و مولفه‌ای كه ارزش و جايگاه ان از جهاد در راه خدا نيز بالاتر است نبايد مغفول ماند.
captcha