تاكيد مراجع تقليد بر بهره‌گيری از حج و عمره به عنوان نماد وحدت اسلامی
کد خبر: 2497298
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

تاكيد مراجع تقليد بر بهره‌گيری از حج و عمره به عنوان نماد وحدت اسلامی

گروه اجتماعی: مراجع عظام تقليد در ديدار نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايرانی، بر بهره‌گيری هر چه بيشتر مسئولان و زائران ايرانی از حج و عمره به عنوان نماد وحدت اسلامی تاكيد كردند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلی قاضی‌عسكر، نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايرانی، در سفری به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقليد و علما ديدار و گفت‌وگو كرد.
براساس اين گزارش، سرپرست حجاج ايرانی، با حضرات آيات عظام ناصر مكارم‌شيرازی، حسين نوری‌همدانی،‌ جعفر سبحانی، سيدعبدالكريم موسوی‌ارديبلی، لطف‌الله صافی‌گلپايگانی و سيدموسی شبيری‌زنجانی ديدار و گفت‌و‌گو كرد. در اين ديدارها نماينده ولی فقيه به تشريح فعاليت‌هاو تلاش‌های گسترده بعثه مقام معظم رهبری در حج، عمره و عتبات پرداخت و مراجع عظام و تقليد نيز رهنمودهايی ارزشمند و سازنده ارائه فرمودند.
حضرت آيت‌الله العظمی مكارم‌شيرازی بر ضرورت وحدت امت اسلامی تاكيد و اظهار كرد: در عصر امروز كه همه دشمنان عليه اسلام و مسلمانان متحد شده‌اند، راهی جزء اتحاد ميان مسلمانان وجود ندارد.
وی با تأكيد بر اينكه مسلمانان مشتركات فراوان دارند كه می‌توان از آن گسترش وحدت اسلامی در جهان بهره گرفت، افزود: حج و عمره يكی از اين نمادها است كه می‌تواند امت اسلامی را با هر مذهب و فرهنگ و مليت كنار هم جمع كند.
اين مرجع تقليد همچنين بر ضرورت آشنا كردن زائران و به ويژه جوانان با معارف مرتبط با حج و زيارت، خواستار گسترش برنامه‌های فرهنگی در ايام حج و عمره شد و از تلاش‌های بعثه مقام معظم رهبری در اين باره تقدير كرد.
حضرت آيت‌الله العظمی حسين نوری‌همدانی در ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلی قاضی‌عسكر با اشاره به رونق گرفتن حج پس از انقلاب اسلامی، گفت: پيش از انقلاب مناسك حج اعمالی خشك و كم تأثير بود، اما امروزه به بركت انقلاب رونق خاصی گرفته و هر ساله اتحاد ميان كشورهای اسلامی در اين مراسم بيش از پيش تقويت می‌شود؛ ما نبايد به اين حد اكتفا كنيم و بايد همه تلاش خود را در راستای هر چه بيشتر شدن وحدت و همدلی بسيج كنيم.
اين مرجع تقليد، برائت از مشركين در حج را كم اهميت‌تر از دوستی و محبت ميان مسمانان ندانست و تصريح كرد: نبايد از اين خشم مقدس غافل شويم؛ خداوند در قرآن ابتدا می‌فرمايد «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» و سپس «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» را می‌آورد؛ حب و بغض هر دو به جای خود مقدس و تأثيرگذار است و نبايد هيچ كدام به حاشيه رود.
حضرت آيت‌الله العظمی نوری‌همدانی افزود: مقابله با هجمه تكفيری‌ها نياز به اتحاد و قدرت بيشتری ميان مسلمانان دارد؛ در عصر رسانه بايد تبليغات خود را گسترده‌تر كنيم و شبهات مطرح شده از سوی دشمنان را پاسخ دهيم. آنها با استناد به رواياتی ضعيف كه مورد پذيرش ما هم نيست، سعی دارند چهره اسلام واقعی را به شكل ديگری جلوه دهند و در اين راه از اهانت به پيامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و تشيع ابايی ندارند.
وی به كشتار و آواره شدن مسلمانان در اقصی نقاط جهان اشاره كرد و گفت: در بحرين و مالی و ميانمار و برخی از كشور‌های ديگر، دشمنان، مسلمانان را تحت فشار شديد قرار داده‌اند و متاسفانه هيچ نهادی موضع‌گيری نمی‌كند؛ اين سكوت متأثر از تبليغات شديد دشمنان در وارونه جلوه دادن حقايق است.
اين مرجع تقليد، يكی از راه‌های مؤثر در مبارزه با مخالفان بيداری اسلامی و گسترش اين موج عظيم را تشكيل اتحاديه علمای متنفذ جهان اسلام دانست و ابراز كرد: علمای اسلام از كشورهای مختلف جهان تا پای جان به ميدان بيايند و ملت ها را در اين مسير هدايت كنند؛ اگر در چندين كشور اسلامی افرادی مثل سيدحسن نصرالله بودن،د اين بيداری بيش از اين و با سرعت بيشتری گسترش پيدا می‌كرد.
حضرت آيت‌الله العظمی سبحانی نيز در اين ديدار از حضور افراد تحصيل كرده به ويژه جوانان و دانشجويان در عمره تجليل كرد و خواستار بهره‌گيری هر چه بيشتر از اين فرصت شد و آشنايی بيشتر اين قشر به مكتب اهل بيت عليهم السلام را بسيار ضروری خواند.
وی همچنين بر افزايش آشنايی هر چه بيشتر زائران با آموزه‌ها و معارف حج تاكيد داشت و برخی پيشنهاداتی در اين زمينه ارائه كرد.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: آشنايی زائران با مفاهيم وحدت ضروری است تا آنها بتوانند مفاهيم اصلی وحدت را به جهانيان انتقال و موجب تبليغ مكتب اهل بيت عليهم اسلام شوند.
حضرت آيت‌الله العظمی موسوی‌اردبيلی نيز در اين ديدار بر ضرورت وحدت اسلامی و پرهيز از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی تاكيد كرد. در سايه وحدت اسلامی است كه می‌توان معارف حقه تشيع را به جهانيان شناساند.
حضرت آيت‌الله العظمی صافی‌گلپايگانی از ديگر مراجع تقليد در ديدار نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت، حفظ و صيانت از اماكن تاريخی و مذهبی در شهرهای مكه مكرمه و مدينه منوره را ضروری خواند و از تخريب برخی اماكن مذهبی انتقاد كرد.
وی ضمن تاكيد فراوان بر وحدت اسلامی ميان مسلمانان جهان گفت: مسلمان‌ها همه بر اين نكته اتحاد دارند كه حفظ خون همه مسلمان‌ها واجب است؛ بنابراين بايد از هر عملی كه موجب خونريزی ميان مسلمانان می‌شود، جلوگيری كرد.
اين مرجع تقليد از دخالت دادن مسائل مورد اختلاف بين مذاهب اسلامی در روابط ميان ملت‌های مسلمان و كشورهای اسلامی انتقاد كرد و افزود: همگان لازم است در راستای اتحاد گام بردارند و از اعمالی كه موجب شكستن حرمت مسلمانان و ريختن مظلومان می‌شود به شدت اجتناب كنند.
حضرت آيت‌الله العظمی شبيری‌زنجانی نيز در ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين قاضی‌عسكر ضمن تشكر از خدمات فرهنگی صورت گرفته توسط بعثه مقام معظم رهبری، به زائران و حجاج ايرانی توصيه كرد كه در ايام حضورشان در اماكن مقدس شهرهای مكه مكرمه و مدينه منوره از اين فرصت عظيم معنوی بيشتر بهره‌برداری كنند.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه حضور در حج و عمره برای هر كسی به راحتی فراهم نمی‌شود، تصريح كرد: زائران و حجاج ايرانی بايد اين فرصت استثنايی را هرگز از دست ندهند و از آن به خوبی بهره بگيرند.
حضرت آيت‌الله شبيری همچنين بر حفظ آثار و ميراث علمای گذشته تاكيد فراوان داشت.
captcha