كتابت دو سوم قرآن بر ديواره‌های مسجد امام حسن عسكری(ع) در قم
کد خبر: 2499446
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۸

كتابت دو سوم قرآن بر ديواره‌های مسجد امام حسن عسكری(ع) در قم

گروه فعاليت‌های قرآنی: دو سوم آيات قرآن كريم توسط استاد عبدالرضائی از استادان و خطاطان كشور در مسجد امام حسن عسكری(ع) در قم بر روی كاشی‌ها و گنبدهای اين مسجد كتابت و نگارش شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، مسجد امام حسن عسكری(ع) به عنوان يكی از مساجد جامع قم با سابقه‌ای بيش از هزار سال، نشانگر هويت ملی و تمدن اسلامی است كه مطابق با روايات، به امر امام حسن عسكری(ع) و توسط وكيل خاص وی احمد ابن اسحاق اشعری قمی در قرن سوم هجری احداث شد.
بنای اوليه و قديمی مسجد، بيرون از شهر قرار داشته و با گسترش و توسعه قم، امروز در ميان شهر قرار گرفته و بارها توسط برخی از علما و بزرگان مورد بازسازی قرار گرفته است و تاكنون بزرگانی چون ابوالقاسم قمی، محمد كبير قمی، مرتضی حائری يزدی، آيت‌الله محمدتقی خوانساری، امام خمينی(ره) و آيت‌الله اراكی و ... در اين مسجد به تحصيل علم و يا خطابه پرداخته‌اند.
مرحوم آيت‌الله العظمی حاج سيدمحمد گلپايگانی، با خريد هفت هزار متر زمين‌های مسجد به سمت قبله به بازسازی و توسعه مسجد پرداخت و پس از ارتحال ايشان در سال 77 كلنگ توسعه مسجد با زيربنای 24 هزار متر توسط مرجع عالی قدر آيت‌الله العظمی شيخ لطف‌الله صافی گلپايگانی به زمين زده شد.
همچنين آيت‌الله ميرزا ابوالفضل قمی كتابخانه و پايگاه فرهنگی مسجد را در سال‌های اخير در زيرزمين آن تاسيس كرد كه با چهار هزار جلد كتاب مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؛ از سوی ديگر استفاده از هنر اسلامی و ايرانی در طراحی نمای داخلی و خارجی و نوشتن همه آيات قرآن كريم در فضای مسجد از ويژگی‌های قابل توجه اين بنای ارزشمند است.
بر اساس اين گزارش در طرح توسعه مسجد در پنج هزار متر، علاوه بر بازسازی بنا، كتابت قرآن كريم نيز مورد توجه قرار گرفته كه در جهان اسلام كتابت همه آيات قرآن كريم در يك مسجد، طرحی نو و بی‌نظير است كه در اين راستا تاكنون دو سوم كتابت در مسجد امام حسن عسکری(ع) به اتمام رسيده است.
استاد عبدالرضائی از استادان و خطاطان كشور با بيش از 10 شاگرد توانای خود كتابت همه آيات قرآن كريم را در مسجد امام حسن عسكری(ع) در پيش گرفته است كه به زودی بخش پايانی كتابت قرآن كريم بر روی كاشی‌كاری‌ها و گنبد خاتمه می‌يابد.
يادآور می‌شود، تاكنون بالغ بر 12 ميليارد تومان از محل نذورات و هدايای مردمی در جهت بازسازی مسجد مورد استفاده قرار گرفته است و اين طرح به همت آيت‌الله العظمی گلپايگانی در زمينی به مساحت هفت هزار متر و زيربنای 25 هزار متر مربع در پنج طبقه در حال ساخت است.
captcha