جشنواره ملی مديحه‌سرايی‌، ابتهال و تواشيح رضوی در اردبيل برگزار می‌شود
کد خبر: 2508070
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۴

جشنواره ملی مديحه‌سرايی‌، ابتهال و تواشيح رضوی در اردبيل برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل خبر از برگزاری هشتمين جشنواره ملی مديحه‌سرايی، چاووشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی همزمان با دهه كرامت در شهريورماه 92 در اردبيل خبر داد.

منصور شرفی، مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل با اعلام خبر برگزاری جشنواره ملی مديحه‌سرايی‌، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی در اردبيل در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه اردبيل، گفت: اين جشنواره از سری برنامه‌های يازدهمين جشنواره بين‌المللی امام‌رضا(ع) است كه به ميمنت ميلاد با سعادت امام رضا(ع) و در روزهای فرخنده و مبارك دهه كرامت در اردبيل برگزار می‌شود.
وی هدف از برگزاری اين جشنواره را اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعاليت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی، گراميداشت توليدكنندگان و پديدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری با محوريت سيره، شخصيت و معارف امام رضا(ع) اعلام كرد و با اشاره به موضوعات هشتمين جشنواره مديحه‌سرايی، اظهار نمود: ولادت، شهادت و سيره و معارف رضوی، تبيين سيره و معارف رضوی در آثار مداحان، چاووشی‌خوانان و مبتلهين و گروه‌های تواشيح، شناخت فرهنگ و معارف رضوی، توجه به مفاهيم عالی برگرفته از احاديث و روايات رضوی و معرفی ظرفيت‌ها و توانمندی‌های مداحان، چاووشی‌خوانان، گروه‌های تواشيح و مبتلهين از جمله موضوعات اين جشنواره ملی است.
شرفی اظهار كرد: توجه ويژه به آيين‌های چاووشی‌خوانی در نقاط مختلف، معرفی و نمايش كرامات و تأثيرات رفتاری امام رضا(ع)، بازشناسی و هويت‌بخشی به اشعار، احاديث و متون ادبی در فرهنگ رضوی و توليد و ارائه آثار فاخر از ديگر موضوعاتی است كه در اين جشنواره مدنظر است.
وی افزود: هر مداح يا چاووشی‌خوان با ارائه حداكثر دو قطعه اثر می‌تواند در اين جشنواره شركت كند و يا هر گروه تواشيح و ابتهال می‌تواند اثر كامل اجرا شده را در قالب لوح فشرده به دبيرخانه جشنواره ارسال كند.
دبيرجشنواره ملی مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی به موضوعات مقاله‌های پژوهشی و تحقيقی اين جشنواره اشاره كرد و گفت: مديحه‌سرايی و چاووشی‌خوانی از ديدگاه اسلام، مداحان و نقش آن‌ها در ترويج فرهنگ اهل بيت(ع)، بايد‌ها و نبايدها در مداحی و چاووشی‌خوانی، پيشينه اين هنر، انقلاب اسلامی و مداحی و همچنين مداحی و چاووشی‌خوانی از آغاز تا كنون از جمله اين موضوعات تعيين شده است.
شرفی ادامه داد: در بخش مداحی به نفر اول تنديس جشنواره و 15 ميليون ريال به همراه لوح تقدير اهدا می‌شود و در بخش چاووشی‌خوانی نيز به نفر اول تنديس جشنواره، لوح تقدير و 15 ميليون ريال جايزه تقديم می‌شود.
وی جايزه نفر اول بخش ابتهال را نيز 15 ميليون ريال به همراه تنديس جشنواره و لوح تقدير اعلام كرد و افزود: در بخش تواشيح به منتخب اول 20 ميليون ريال و در بخش مقالات پژوهشی نيز به نفر اول 10 ميليون ريال جايزه اهدا می‌شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل در پايان افزود: در بخش مداحی، چاووشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح از هشت نفر منتخب با اهدای تنديس، لوح تقدير و جايزه تقدير تجليل می‌شود اما در بخش مقالات پژوهشی از سه نفر منتخب تجليل خواهد شد.
captcha