ايجاد كارگروه‌های فكری در مؤسسات مردمی جهت پرورش نخبگان قرآنی
کد خبر: 2517378
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
نقش مؤسسات قرآنی در پرورش استعدادهای قرآنی/47

ايجاد كارگروه‌های فكری در مؤسسات مردمی جهت پرورش نخبگان قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: يك پيشكسوت قرآنی با ضروری دانستن كارگروه‌های فكری جهت تبادل تجربيات قرآنی ميان نخبگان، گفت: در حال حاضر سازمان‌ها برای شناسايی توانمندی‌های، كارگروه‌های فكری تشكيل می‌دهند كه اگر اين امر در مؤسسات قرآنی نيز محقق شود، نتيجه مطلوبی در پرورش نخبگان قرآنی خواهد داشت.

عبدالرسول عبائی، استاد و پيشكسوت قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، با بيان اين موضوع كه مؤسسات قرآنی ـ مردمی در راه توسعه فرهنگ قرآنی و همچنين جذب مستعدان قرآنی از نقوش پر رنگی برخوردار هستند، گفت: همواره مؤسسات بسياری در زمينه قرآن و عترت در سطح جامعه فعاليت دارند كه هر فرد نسبت به استعدادی كه در زمينه قرآن دارد، می‌تواند به اين مراكز مراجعه و مورد تعليم و تربيت اساتيد زبده قرار گيرد.
اين قاری بين‌المللی قرآن با اشاره به اين مطلب كه برخی از كارشناسان قرآنی معتقدند در امر جذب و شناسايی مستعدان قرآنی تنها جلسات و هيئات مذهبی كفايت دارد، اظهار كرد: جلسات و هيئات مذهبی از بدو تاريخ اسلام تاكنون نقش بسياری در تعليم آموزه‌های قرآنی داشته‌اند اما همواره با توجه به تغيير و تحولات جامعه و تكنولوژی در هر عرصه، لازم است تا افراد مستعد قرآنی را به سمت مؤسسات قرآنی سوق دهيم.
وی ضمن بيان مطلب فوق انجام كارگروه‌های فكری در مؤسسات قرآنی ـ مردمی جهت تبادل تجربيات قرآنی ميان مستعدان قرآنی را ضروری دانست و گفت: هم‌اكنون اقليت سازمان‌ها و نهادها برای شناسايی ظرفيت‌ها و توانمندی‌های يك مجموعه، كارگروه‌های فكری به‌صورت هفتگی يا ماهانه تشكيل می‌دهند كه اگر اين موضوع در مؤسسات قرآنی صورت گيرد، نتيجه مطلوبی را در نوع آموزش و پرورش آموزه‌های قرآنی به‌ ثمر خواهد داشت.
عبائی در ادامه خواستار ايجاد باشگاه قرآنی برای تعليم تخصصی نخبگان قرآنی با حمايت نظام قرآنی كشور و همچنين كارشناسی اساتيد زبده در مؤسسات قرآنی ـ مردمی شد و افزود: باشگاه قرآنی موجب هم‌گرايی نخبگان قرآنی جهت توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی در جامعه می‌شود و اين موضوع بايد با محوريت هدايت مستعدان قرآنی به سمت هدف‌های والا و كاربردی شدن افراد صورت گيرد.
اين داور بين‌المللی قرآن در پاسخ به اين سؤال كه استعداديابی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی به چه صورت‌هايی می‌تواند شكل بگيرد، افزود: مؤسسات قرآنی ـ مردمی برای شناسايی نخبگان قرآنی بايد از راه‌های مختلفی همچون گزينش، مصاحبه و همچنين آزمون‌های كتبی و شفاهی با برنامه‌ريزی مدون استفاده كنند.
عبائی در ادامه پرداخت شهريه در رابطه با كلاس‌های قرآنی مؤسسات قرآنی ـ مردمی را از جمله نقاط ضعف آنها نام برد و افزود: با توجه به اين كه از سوی دولت برای حوزه قرآن و عترت بودجه اختصاص می‌يابد، لازم است تا مؤسسات قرآنی و مراكز قرآنی از افرادی كه برای فراگيری آموزه‌های قرآنی مراجعه می‌كنند، شهريه دريافت نكنند.
اين استاد پيشكسوت قرآن با اشاره به اين مطلب كه برای نخبه‌پروری قرآنی بايد امكانات ويژه همچون سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اختيار مؤسسات قرآنی ـ مردمی قرار گيرد، گفت: يكی از پيشنهادهايی كه در حوزه قرآن از سوی كارشناسان و اصحاب قرآنی بايد مورد توجه قرار گيرد، در اختيار داشتن امكانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است تا هوش افراد سنجيده شود و در جلسات گروهی و خصوصی رشد يابند.
اين كارشناس قرآنی در ادامه نسبت به تعامل مؤسسات قرآنی ـ مردمی با مراكز آموزشی كشور همچون آموزش و پرورش و ديگر نهادها تأكيد كرد: لازم است تا مؤسسات قرآنی در مسير پرورش نخبگان قرآنی با مراكز قوی آموزشی تعامل و همفكری داشته باشند تا با توجه به اصول و روش برنامه‌ريزی، دچار معضلات گوناگون نشوند.
عضو هيئت علمی دانشگاه قرآن و حديث پرديس تهران از جمله مراحل نخبه‌پروری قرآنی را مقدماتی و تكميلی دانست و افزود: مستعدان قرآنی پس از تعليم و تربيت توسط كارشناسان قرآنی بايد در مسابقات داخلی حضور يابند تا سطح هوشياری اين افراد مشخص و سنجيده شود سپس با اخذ رتبه بالا موفق به گذراندن مرحله مقدماتی خواهند شد.
وی اضافه كرد: مستعدان قرآنی پس از گذراندن مرحله مقدماتی بايد در مقاطع مختلف دسته‌بندی شوند و در حوزه‌های مجزا مشغول به فراگيری آموزه‌های تخصصی قرآن شوند سپس در مراحل تكميلی كه شامل مسابقات كشوری و خارج از كشور می‌شود، حضور يابند.
عبائی در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به اهميت و جايگاه قرآن لازم است تا مديريت عالمانه‌ای برای تحقق اهداف دينی و قرآنی نخبگان داشته باشيم تا با استفاده از فرامين و برنامه‌های تخصصی به نخبگان امتياز دهيم.
captcha