ضرورت بهره‌مندی از كدهای قرآنی در حوزه پزشكی و تربيت پزشك مسلمان
کد خبر: 2529279
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵

ضرورت بهره‌مندی از كدهای قرآنی در حوزه پزشكی و تربيت پزشك مسلمان

گروه سلامت: موسس و رئيس گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشكی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از كدهای قرآنی در حوزه پزشكی به جای استفاده از كدهای اخلاق برگرفته از غرب، گفت: در گذشته به بركت بهره‌مندی از قرآن شاهد فعاليت پزشكان مسلمان با عنوان حكيم بوديم و ما اميدواريم كه اين امر احيا شود.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) ناصر سيم‌فروش، موسس و رئيس گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشكی با اشاره به اينكه فرهنگ اصلی كشورمان از قرآن نشات می‌گيرد، افزود: تشكيل گروه قرآن، عترت و سلامت در فرهنگستان به عنوان نگين و دستاورده درخشان فرهنگستان علوم پزشكی است كه می‌تواند در كنار فعاليت گروه‌های مختلفی مثل گروه‌های بالينی، تغذيه و سلامت، طب اسلامی و حكمت و اخلاف پزشكی، منشا آثار بسياری باشد.
ناصر سيم‌فروش با اشاره به ضرورت انس هرچه بيشتر متخصصان پزشكی با قرآن، گفت: تشكيل گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشكی جمهوری اسلامی ايران فرصتی تاريخی است كه قرآن در فعل و عملكرد افراد ظهور و بروز يابد و تا كنون كه يك سال از فعاليت آن می‌گذارد شاهد برگزاری جلسات متعدد بوده‌ايم.
وی با اشاره به اينكه اساسنامه اين گروه نيز به تصويب رسيده است، گفت: اهدافی چون تعميق فرهنگ قرآن و اهل بيت در اعضای جامعه پزشكی كشور و فعالان سلامت، شناسايی نخبگان قرآنی سلامت در كشور، زمينه‌سازی برای استفاده از ظرفيت‌های جامعه پزشكی و نهادينه كردن فرهنگ قرآنی، زمينه سازی ارائه فعاليت‌های پژوهشی در حوزه سلامت، حضور در فضای رسانه‌ای و مردمی برای تصويب قوانين قرآن و عترت در جامعه پزشكی و برگزاری همايش‌های مختلف در اين زمينه از جمله اهداف تشكيل اين گروه بر اساس اساسنامه است.
سيم‌فروش با اشاره به اينكه اين گروه همكاری‌‌های نزديكی با واحد قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد داشت، افزود: همايش قرآن، عترت و سلامت ويژه جامعه پزشكی كشور 14 و 15 تير ماه در كتابخانه ملی برگزار و اساتيد حوزه و دانشگاه سخنرانی خواهند كرد.
وی با اشاره به اهداف جمهوری اسلامی ايران برای همكاری حوزه و دانشگاه، گفت: برقراری ارتباط نزديك ميان جامعه پزشكی و روحانيان حوزه از جمله اهدافی است كه ما نيز در فرهنگستان و گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان به دنبال آن هستيم و آن را دنبال می‌كنيم و در برگزاری همايش قرآن، عترت و سلامت ويژه جامعه پزشكان نيز با دعوت از افرادی كه در حوزه سلامت آثار منحصر به فردی ارائه كرده‌اند چون حجت‌الاسلام ری‌شهری، در نزديكی هر چه بيشتر حوزه و دانشگاه تلاش می‌كنيم.
سيم‌فروش با اشاره به ضرورت تربيت پزشك مسلمان، گفت: پزشك مسلمان، حداكثر حمايت از بيمار به عنوان امانت الهی را انجام می‌دهد و بيماران از نتايج حضور قرآن در قلب اطبا بهر‌ه می‌برند زيرا با حضور قرآن نشاط خدمت به بيمار صد چندان می‌شود.
وی ادامه داد: گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشكی تا حصول چنين هدفی تلاش می‌كند تا همان‌طور كه قرآن و انس با آن موجب بركات بسياری در زندگی هر يك از ما در حوزه زندگی خصوصی و علمی شده شاهد بهره‌مندی عموم جامعه از اين بركات باشيم.
سيم‌فروش با اشاره به اينكه عمل به قرآن از سوی نخبگان در جامعه موجب جذب افراد به اين سمت خواهد شد، افزود: قرآن نشاط و تازگی می‌آورد و هر چه داريم به بركت قرآن است كه اگر بخواهيم روح ما تازه باشد بايد با قرآن ارتباط برقرار كنيم زيرا شيطان در كمين ما است و تنها راه برای سلامت روح و جسم در گرو ارتباط با قرآن و عترت است.
وی با اشاره به اينكه حضور قرآن و عترت در نظام سلامت ما را در اخلاق پزشكی نيز موفق می‌كند، اظهار كرد: در حوزه اخلاق پزشكی با استفاده از كتاب‌های غربی برای نهادينه كردن اخلاق پزشكی در ميان دانشجويان تلاش می‌كنيم در حاليكه خود ما دارای منابع غنی اخلاقی در حوزه سلامت و اخلاق پزشكی هستيم.
سيم‌فروش با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از كدهای قرآنی در حوزه پزشكی به جای استفاده از كدهای اخلاق برگرفته از غرب، گفت: در گذشته به بركت بهره‌مندی از قرآن شاهد فعاليت پزشكانی به عنوان حكيم بوديم و ما اميدورايم كه اين امر احيا شود و ما در حيطه اخلاق با بهره‌مندی از مفاهيم قرآن و عترت دارای پزشكانی متخلق به اخلاق اسلامی و متعهد باشيم كه همچون حكما نسبت به سلامت بيماران اهتمام می‌كردند.
captcha