اختتاميه جشنواره ملی شيوه‌های نوين آموزش قرآن در قم برگزار می‌شود
کد خبر: 2533212
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

اختتاميه جشنواره ملی شيوه‌های نوين آموزش قرآن در قم برگزار می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: آئين اختتاميه نخستين جشنواره ملی شيوه‌های نوين آموزش قرآن کریم به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا، 25 اردیبهشت‌ماه در قم برگزار خواهد شد.

محسن قربانیان، مسئول دبیرخانه نخستین جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم، گفت: مراسم اختتاميه نخستين جشنواره ملی شيوه‌های نوين آموزش قرآن كريم روز چهارشنبه، 25 ارديبهشت‌ماه از ساعت 30/8 در سالن همايش مجتمع ياوران مهدی(عج) قم برگزار خواهد شد.
وی بيان كرد: مراسم اختتاميه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، تلاوت قرآن و سخنرانی و خوشامدگويی دبير جشنواره و سپس پخش گوشه‌هايی از مستند آموزش قرآن آغاز خواهد شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدی، معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خواهد كرد.
وی ابراز كرد: در مراسم اختتاميه جشنواره ملی شيوه‌های نوين آموزش قرآن كريم خلاصه سه مقاله برگزيده توسط صاحبان آن آثار ارائه خواهد شد؛ همچنين شاهد ارائه شيوه‌های برگزيده در حوزه‌های حفظ، مفاهيم و قرائت خواهيم بود.
قربانيان گفت: سخنرانی استاد سیف و سخنرانی لسانی‌فشاركی با عنوان آموزش قرآن در سيره نبوی(ص) و تجليل از چهره‌های شاخص در آموزش قرآن كشور از ديگر برنامه‌ها بوده و در پايان مراسم نيز برگزيدگان اعلام شده و جوايز آنان اهدا خواهد شد.
وی ادامه داد: دومين جشنواره شيوه‌های نوين آموزش قرآن از چند ماه قبل با هدف ايجاد زمينه آشنايی ميان صاحبنظران و كارشناسان آموزشی قرآن در خصوص دست‌يابی به بهترين و موثرترين شيوه آموزشی و همچنين دست‌يابی به اسلوب هماهنگ آموزش در هر يك از حوزه‌های آموزشی قرآن كريم و در نهايت دست‌يابی به الگوی حسنه رسول اكرم(ص) و اهل ‌بيت(ع) در آموزش قرآن كريم آغاز به كار كرده است.
قربانيان افزود: اين جشنواره در دو بخش صاحبان شيوه و صاحبان قلم در حال برگزاری است؛ بخش اول در سه حوزه قرائت، حفظ و مفاهيم برگزار می‌شود و بخش دوم اين جشنواره نيز به دو محور اصلی؛ محور اول سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) در خصوص آموزش قرآن و محور دوم اصول و مبانی علمی آموزش قرآن كريم بر اساس مبانی تكنولوژی آموزشی تقسيم شده است.
يادآور می‌شود، به گواهی تاريخ، آموزش قرآن كريم از همان ابتدای نزول وحی، توسط شخص رسول اكرم(ص) آغاز شد و آن حضرت، همواره درصدد بود قرآن را به بهترين وجه و نيكوترين شيوه به اصحاب خويش تعليم فرمايد و بررسی سيره اهل بيت(ع) نيز نشان می‌دهد، آن بزرگواران، همواره بر ضرورت و اهميت آموزش اثربخش قرآن كريم تأكيد داشته‌اند.
اين مسئله، يعنی تعليم و تعلّم كتاب خدا، اهتمام مسلمانان را در طول قرون و اعصار، به خود معطوف داشته است و چگونگی شيوه‌ها و روش‌های آن در طول تاريخ اسلام تاكنون، دغدغه علمی و مشغله ذهنی دست‌اندركاران تعليم و تربيت، مربيان و متوليان امور دينی جوامع اسلامی بوده است.
امروز قرآن كريم در حوزه‌های مختلف آموزشی از قبيل؛ قرائت، حفظ، ترجمه و مفاهيم و... در محافل و مجالس متنوع قرآنی، و با شيوه‌ها و روش‌های گوناگونی آموزش داده می‌شود و در عصر حاضر با عنايت به پيشرفت‌های شگرف در علوم و تكنولوژی، برخی از آموزگاران و متخصصان آموزشی، متناسب با شرايط محيطی و زمانی عصر خود، به خلق و ابداع شيوه‌ها و روش‌های نوينی در آموزش، دست زده‌اند كه هركدام از اين شيوه‌ها غالباً مبتنی بر نظريه‌های متنوع يادگيری است.
نهادها و مؤسسات مرتبط با امر آموزش قرآن كريم نيز بر اساس تجارب و سلايق مختلف خود به شيوه‌ها و متدهايی از آموزش قرآن دست يافته‌اند و بر مبنای آن، قرآن را به مخاطبان خود تعليم می‌دهند. برخی از مربيان و كارشناسان قرآنی نيز در هر يك از حوزه‌های آموزشی فوق‌الذكر، دارای شيوه‌های آموزشی خاص و بعضاً منحصر به‌فردی هستند كه بر اساس آن، به تعليم قرآن‌آموزان خود مبادرت می‌ورزند ضمن آنكه هر كدام از اين شيوه‌ها به‌طور طبيعی، ممكن است دارای مزايا و معايبی باشند كه هر كدام را از ديگری متمايز می‌سازد.
شناسايی و معرفی شيوه‌های نوين آموزشی و نقد و بررسی آن‌ها توسط كارشناسان و صاحب‌نظران آموزشی، ضمن آنكه باعث تكميل و اصلاح شيوه‌های مذكور خواهد شد، افزايش بازدهی آموزشی آن‌ها را نيز به‌دنبال دارد؛ به‌هرحال، وجود انبوه روش‌ها و الگوهای آموزشی در برخی از حوزه‌های آموزشی فوق‌الذكر، زمينه را برای قرآن‌آموزان و گاه مربيان و متوليان امر با اندكی تشتّت و سردرگمی همراه ساخته است و اين مسئله لزوم يك بازنگری و آسيب‌شناسی جدّی را در اين زمينه گوشزد می‌كند.
captcha