اعلام فراخوان جشنواره مديح‌سرايی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی
کد خبر: 2557344
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

اعلام فراخوان جشنواره مديح‌سرايی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسئول دبيرخانه دائمی جشنواره ملی مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی‌، ابتهال و تواشيح رضوی، از اعلام فراخوان اين جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از دبيرخانه جشنواره فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، سعيد نوريان، مسئول دبيرخانه دائمی جشنواره ملی مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی با اعلام خبر فراخوان هشتمين دوره اين جشنواره، هدف از برگزاری جشنواره را اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعاليت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی، گراميداشت توليد‌كنندگان و پديد‌آورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری با محوريت سيره، شخصيت و معارف امام رضا(ع) اعلام كرد.
وی با اشاره به موضوعات هشتمين جشنواره مديحه‌سرايی، اظهار كرد: ولادت، شهادت، سيره و معارف رضوی، تبيين سيره و معارف رضوی در آثار مداحان، چاووشی‌خوانان و مبتهلان و گروه‌های تواشيح، شناخت فرهنگ و معارف رضوی، توجه به مفاهيم عالی برگرفته از احاديث و روايات رضوی و معرفی ظرفيت‌ها و توانمندی‌های مداحان، چاووشی‌خوانان، گروه‌های تواشيح و مبتهلان از جمله موضوعات اين جشنواره ملی است.
نوريان در ادامه افزود: توجه ويژه به آئين‌های چاووشی‌خوانی در نقاط مختلف، معرفی و نمايش كرامات و تأثيرات رفتاری امام رضا(ع)، بازشناسی و هويت‌بخشی به اشعار، احاديث و متون ادبی در فرهنگ رضوی و توليد و ارائه آثار فاخر از ديگر موضوعاتی است كه در اين جشنواره مد‌نظر است.
وی افزود: هر مداح يا چاووشی‌خوان با ارائه حداكثر دو قطعه اثر می‌تواند در اين جشنواره شركت كند و يا هر گروه تواشيح و ابتهال می‌تواند اثر كامل اجرا شده را در قالب لوح فشرده به دبيرخانه جشنواره ارسال كند.
مسئول دبيرخانه دايمی جشنواره ملی مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی به موضوعات مقاله‌های پژوهشی و تحقيقی اين جشنواره اشاره كرد و گفت: مديحه‌سرايی و چاووشی‌خوانی از ديدگاه اسلام، مداحان و نقش آن‌ها در ترويج فرهنگ اهل بيت(ع)، بايد‌ها و نبايدها در مداحی و چاووشی‌خوانی، پيشينه اين هنر، انقلاب اسلامی و مداحی و همچنين، مداحی و چاووشی‌خوانی از آغاز تاكنون از جمله اين موضوعات تعيين شده است.
وی افزود: در بخش مداحی، چاووشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح از هشت نفر منتخب با اهدای تنديس، لوح تقدير و جايزه تقدير تجليل می‌شود و در بخش مقالات پژوهشی از سه نفر منتخب تجليل خواهد شد.
نوريان با اعلام اينكه هشتمين دوره جشنواره ملی مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی، ابتهال و تواشيح رضوی در هشتمين سال برگزاری به صورت ويژه در سراسر استان اردبيل برگزار خواهد شد، گفت: فراخوان جشنواره هم‌اكنون منتشر شده و در حال توزيع است.
يادآور می‌شود، علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر درباره فراخوان اين جشنواره می‌توانند به سايت www.shamstoos.ir مراجعه كنند.
captcha