اتكاء به روش‌های گذشته پاسخگوی چالش‌های كنونی حوزه سلامت نيست
کد خبر: 2560121
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۸
مطالبات حوزه سلامت از دولت يازدهم/18

اتكاء به روش‌های گذشته پاسخگوی چالش‌های كنونی حوزه سلامت نيست

گروه سلامت: وزير اسبق بهداشت عدالت در سلامت و تأمين منابع مالی لازم برای ارائه خدمات را مهم‌ترين چالش حوزه بهداشت و درمان دانست و افزود: باقی ماندن بر روش‌های گذشته پاسخ‌گوی نيازهای امروز نيست.

كامران باقر لنكرانی، وزير اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) با اشاره به اولويت‌ها و محورهای رئيس‌جمهور و وزير بهداشت دولت يازدهم در حوزه مسائل نظام سلامت با بيان اينكه در بيش از سه دهه گذشته نظام سلامت در كشور همواره حركت رو به جلوی داشته است، عنوان كرد: نمود اين موضوع در ارتقای شاخص‌های بهداشتی و معيارهايی است كه در خصوص سلامت ايرانيان به صورت دوره‌ای پايش می‌شود.
لنكرانی افزود: ولی در شرايط كنونی با چالش‌های جديدی مواجه هستيم كه شايد باقی‌ماندن بر روش‌های گذشته پاسخگوی نيازهای امروز نباشد، هم اكنون مهم‌ترين چالشی كه با آن روبرو هستيم در خصوص موضوع «عدالت در سلامت» و «تأمين منابع مالی لازم برای ارائه خدمات سلامت» است.
وی تاكيد كرد: گسترش بيماری‌های غيرواگير در كشور، حركت جمعيت كشور به سمت سالمندی و گسترش عادات نادرست به موازات ماشينی شدن زندگی‌ها باعث شده هزينه‌های نظام سلامت رو به افزايش برود و به همين دليل امكان دسترسی طبقات ضعيف به خدمات سلامت به‌ويژه در زمان مناسب و با كيفيت خوب به يكی از چالش‌های مهم حوزه سلامت مبدل شود كه بايد دولت يازدهم به آن دقت نظر ويژه‌ای داشته باشد.
وزير اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی پزشك خانواده را راهبرد مناسبی برای رفع مشكلات ياد شده دانست و گفت: اين موضوع نيز در شرايطی مثمرثمر خواهد بود كه تمامی دستگاه‌های ذيربط بر اجرای آن تفاهم داشته، منابع مالی مناسب آن‌را فراهم و سازوكار آن به نحوی طراحی شود كه تمامی ذی‌نفعان نظام سلامت از جمله بخش خصوصی ارائه‌كننده خدمات در اجرای آن مشاركت داشته باشند.
لنكرانی در تكميل اين بخش از سخنان خود عنوان كرد: اين مقوله بايد به نحوی برنامه‌ريزی شود كه دريافت‌كنندگان خدمات به آن اعتماد داشته باشند و خدمات نيز به صورت پايدار، به‌هنگام و با كيفيت مناسب ارائه شود، اين مسائل مهم‌ترين چالش‌های است كه دولت يازدهم در اين زمينه با آن روبرو است.
رئيس مركز تحقيقات سلامت خاطر نشان كرد: برای اينكه بتوان در برابر اين چالش‌ها به يك راه حل درستی دست پيدا كرد بايد از تجربه‌های گذشته و اقداماتی كه در اين زمينه انجام شده به صورت هوشمندانه‌‌ای به عنوان سرمايه برای اقدامات بعدی استفاده كرد.
وزير اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تاكيد بر اينكه سلامت بايد در اولويت‌های اصلی دولت يازدهم قرار بگيرد، بيان كرد: اگر اين مهم اتفاق بيفتد و موضوع سلامت به عنوان يكی از برنامه‌های محوری مورد توجه قرار بگيرد در اين صورت می‌توان اميدوار بود كه از ظرفيت تمامی بخش‌ها برای حوزه سلامت استفاده كرد.
وی در بخش پايانی سخنان خود با بيان اينكه امروزه سلامت تنها منحصر به وزارت بهداشت نيست، اظهار كرد: بسياری از اقدامات دستگاه‌های مختلف آثار مهمی بر سلامت جامعه دارند به همين دليل در قانون برنامه پنجم توسعه به بحث پيوست سلامت و در نظر گرفتن آثار تصميمات سياست گذاری‌های ساير بخش‌ها در حوزه سلامت توجه شده است كه اميدواريم اين موضوع بتواند در دولت يازدهم مورد توجه جدی‌تری قرار بگيرد.
captcha