نگاهی به روايت شيعه شدن «هانری كربن»
کد خبر: 2565864
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۳

نگاهی به روايت شيعه شدن «هانری كربن»

هانری كوربَن (به فرانسوی: Henry Corbin)‏ متولد ۱۹۰۳ فيلسوف، شرق‌شناس، ايران‌شناس و اسلام‌شناس و شيعه‌شناس فرانسوی و استاد دانشگاه سوربن پاريس بوده‌ است. او بخشی از عمر خود را در ايران و خاورميانه سپری كرد كه در ذيل به داستان شيعه شدن وی می‌پردازيم.

علامه حسن‌زاده آملی آورده است: شبى در محضر انور استاد علامه طباطبایى(قدس سره الشريف) در قم تشرف داشته‌ايم كه روز قبلش در تهران با دانشمندانى از آن جمله آقاى كربن فرانسوى، جلسه مذاكره علمى داشتند.
براى ما حكايت فرمود كه امروز در آن جلسه تهران، مهمان بزرگوارى داشته‌ايم، اين مهمان فرانسوى و مسلمان و از اماميه بوده است، از زبان مترجمش اظهار كرد كه مسلمانم و شيعه اثنی عشرى هستم و به «سر اماميه» اعتقاد دارم.
استاد طباطبایى گفتند: من پرسيدم كه آيا تبار و دودمان آقا در پاريس از طايفه اماميه‌اند؟ در جوابم گفت: خير، من به مطالعه كتب اديان، مذاهب، ملل، نحل و تحقيقات شخصى خودم به دين اسلام رسيده‌ام و مسلمان شدم و از اسلام به اماميه و مذهب جعفرى كه حتى به سر اماميه هم معترف و معتقدم.
استاد طباطبایى گفتند: پرسيدم مرادش از سر اماميه چيست؟ در پاسخم گفت: وجود امام زمان(عج)، مهدى موعود. آرى بقية‌الله و تتمة النبوة، واسطه فيض الهى، امام مهدى منتظر(عج) انسان كامل است و با بدن عنصرى حى موجود است و در نظام هستى قبله كل است و از بطون تفسير كريمه «و ان الى ربك المنتهى» است كه همه مى‌كوشند تا به اين قبله كل منتهى شوند.
*منبع، جلد دوم شرح دفتر دل شارح (استاد صمدی آملی)
captcha