مروری بر زندگی آيت‌الله سیّد اسدالله نبوی
کد خبر: 2578891
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۶

مروری بر زندگی آيت‌الله سیّد اسدالله نبوی

معرفی مرحوم آيت‌الله آقا سيد اسدالله نبوی، فرزند ارشد در سال 1313 ه.ق در دزفول ديده به جهان گشود. وی از جانب پدر منسوب به سادات گوشه و از طرف مادر منسوب به خاتم‌المجتهدين شيخ مرتضی ‌انصاری‌(ره) هستند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، معرفی مرحوم آيت‌الله آقا سيد اسدالله نبوی، فرزند ارشد مرحوم آقا سیّد عبدالحسين نبوی دزفولی، در سال 1313 ه.ق در دزفول ديده به جهان گشود. وی از جانب پدر منسوب به سادات گوشه و از طرف مادر منسوب به خاتم‌المجتهدين شيخ مرتضی‌ انصاری‌(ره) هستند.
مرحوم نبوی در اَوان صباوت، پدر بزرگوار خود را از دست داد و خود عملاً سرپرست خانواده شد. آثار رشد عقلی و بلوغ معنوی از همان هنگام در ايشان آشكار بود. بعد از فراگيری صرف و نحو، قسمتی از علوم منطق و اصول را در خدمت دايی بزرگوار خويش علامه آقا شيخ محمد سبط شيخ انصاری، به كمال رساندند و درس خارج فقه، را در محضر آيت‌الله حاج شيخ محمد‌رضا معزّی دزفولی، تا مقام اجتهاد تكميل نمودند. مدتی نيز در شهر نجف اشراف، در محضر آقا شيخ ضياء‌الدين عراقی تلمذ كرد.
فلسفه و منطق را از محضر سيد حسين باد‌كوبه‌ای و شيخ حسين آستانه‌ای استفاده كرد. عنايت استاد بزرگوارش، حاج شيخ محمد‌رضا معزی در تعليم و احترام ايشان چشمگير بود. پس از ارتحال مرحوم آيت‌الله معزی در سال 1312 ه. ش، ايشان بر مسند اجتهاد و مرجعيت مورد قبول عامه قرار گرفتند. در سال 1363 ه.ق، به دستور ايشان مدرسه علميه‌ای در دزفول بنا نهاده شد، كه تا آن زمان از حيث بنا و تشكيلات و كتابخانه مجهز، بی‌سابقه بود. گفتنی است كه حوزه درسی مرحوم آيت‌الله نبوی، در دزفول از مهمترين حوزه‌ها بود. گذشته از مقام علمی و اخلاقی، در‌ايت و استنباط ايشان در تدبرات قرآنی فوق‌العاده بود.
ايشان از مراجع عظام معاصر و از افتخارات مردم خوزستان و خاندان سادات گوشه و يكی از ستارگان بر جسته علم و ادب، از اساتيد مسلم فلسفه اسلامی، فقيهی اصولی، حكيمی متكلم و جليل‌القدر و از حاميان دين و مروجين آئين بودند. ايشان علاوه بر ساخت و تجهيز حوزه علميه، نسبت به احداث مساجد متعدد در شهرهای دزفول، انديمشك و شوش و روستاهای اطراف و توزيع نسخ قرآن مجيد و مفاتيح و رساله‌های علميه خودشان در بين مردم اهتمال فراوانی داشتند.
يكی از كارهای عام‌المنفعه و الباقيات الصالحات ايشان، احداث بنای عظيم بيمارستان مجهزی در دزفول با زيربنای 7000 مترمربع است كه روزانه پاسخگوی نيازهای بيماران است.
تعليقات بر بعضی از مباحث رسائل، تعليقيه بر شرح شمسيه، رساله بر جواز بقاء بر تقليد، جزواتی در مباحث الفاظ، رساله عمليه به نام «مناهج الحق»و رساله توضيح المسائل، از آثار مرحوم آيت‌الله سيد اسدالله نبوی است.

captcha