فرآيند زندگی قرآنی بهترين سبك زندگی برای انسان است
کد خبر: 2581435
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

فرآيند زندگی قرآنی بهترين سبك زندگی برای انسان است

گروه فعاليت‌های قرآنی: مدير عامل بنياد نشر فرهنگ قرآن و عترت سمنان گفت: با قرآن و خدايی بودن احساس رضايت و خشنودی را در انسان ايجاد می‌كند كه همه اينها فرآيند زندگی قرآنی و بهترين سبك در روش زندگی انسان‌هاست.

مجتبی محمديان، مدير عامل بنياد نشر فرهنگ قرآن و عترت استان سمنان در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه سمنان، در خصوص اينكه يك فرد با چه اهداف مادی و معنوی به سمت حفظ قرآن می‌رود، گفت: اهداف مادی عبارت است از تشويق‌های مالی و جوايز كه خصوصا برای افرادی كه به صورت حرفه‌ای فعاليت قرآنی می‌نمايند مهم است اما اهداف معنوی برای كسانيكه از اخلاق، خلق و خوی و روح قرآنی بهره‌مند شده‌اند مهم است هر چند كه تركيب دو مورد فوق هم امكان‌پذير است و معيار اول معيار وظيفه و معنويت بايد باشد و اما در كنار آن «من لم يشكر المخلوق لم يشكر الخالق» هم بايد رعايت گردد.
وی با بيان اينكه موسسات قرآنی اولا به دليل دستورالعمل‌ها و رويكردهای نظام و منويات اخير مقام معظم رهبری، دوره‌های حفظ قرآن را برگزار می‌كنند، تصريح كرد: در درجه دوم استقبال علاقمندان از رشته حفظ قرآن كريم و در درجه سوم، امكان ايجاد گروه‌ها و كلاس‌های متعدد و برنامه‌ريزی و درآمدهای خودگردان از مهمترين اهداف برگزاری اين دوره‌ها است.
محمديان با اشاره به اينكه اخلاق، برخورد و سفارش و راهنمايی صحيح و جذاب می‌توانند مؤثرترين عامل جذب حافظان باشند، گفت: اما كلاس‌های حفظ كه در مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود و برای برخی از مقاطع همچون نونهالان تشكيل كلاس ضروری است اما برای برخی گروه‌ها خصوصا مقاطع سنی بالاتر و يا حفاظ با محفوظات اجزاء بالاتر نيازمند به كلاس حضوری آموزشی ندارند و به صورت تثبيت محفوظات می‌توانند برنامه‌هايی داشته باشند كه در اين راستا روحيات خود فرد، عامل مهم شروع و تداوم در حفظ آيات الهی را دارد.
مدير عامل بنياد نشر فرهنگ قرآن و عترت استان سمنان در خصوص نقاط قوت و ضعف روش‌های حفظ قرآن در موسسات قرآنی گفت: ضعف در اجرای شيوه‌های حفظ معلم قرآن متأسفانه كارايی و بهره‌رسانی را تضعيف كرده و توانمندنبودن مربيان درحوزه ارتباطات و به روز نبودن شيوه‌ها و عدم توانمندی در تشخيص نيازهای مخاطب عامل مهم ديگری در ضعف كيفيت آموزشی است.
محمديان تصريح كرد: امكانات جديد و نوين، ايجاد فضاهای تخصصی در حفظ جهت تمركز بخشی و هيپنوتيزم آموزشی (به معنای القای برتر آموزشی )، ايجاد فرصت‌های متناوب برای تقويت مربيان، كاربردی كردن حفظ در مكالمات حداقل در حوزه جغرافيايی يك مركز آموزشی از مهمترين فرصت‌های برای ارتقای روش‌های حفظ قرآن در موسسات است.
وی ارتباط قوی، مؤثر، زيبايی در كلام و چهره و تسلط فنی و داشتن دانش لازم را از مهمترين شرايط مربی يا مدرس حفظ قرآن كريم برشمرد و گفت: مدت زمان اتمام حفظ كل قرآن تابع شرايط روحی و روانی، فيزيكی و فرهنگی افراد است كه با توجه به جداول برنامه‌ريزی‌های مختلف می‌توان افراد را هدايت نمود و هرگاه از شرايط اوليه خارج شدند در سطح و موارد ديگری امكان حركت و تكامل به سوی حفظ كل را داشته باشند.
مدير عامل بنياد نشر فرهنگ قرآن و عترت استان سمنان بهترين روش حفظ قرآن را حفظ همراه با ترجمه و مفاهيم دانست و افزود: روخوانی، روانخوانی، تجويد، صوت، لحن، ترجمه و مفاهيم كه اگر همگی با هم همراه باشند مؤثرتركاملتر و برتر بوده و درادامه ی آن چنانچه فرد تمايل به ادامه درتفسير آن را داشته باشد مناسب‌تر خواهد بود.
محمديان اضافه كرد: افراديكه ملاحظات لازم را در حفظ رعايت نكنند دچار اتلاف وقت و فرسودگی و كم انگيزه شدن می‌شوند و چون در مدت لازم به هدف مورد نظرشان نمی‌رسند خود را برای هميشه از مدار حفظ قرآن خارج می‌نمايند كه آسيب آن اساساٌ جدا شدن از قرآن و يا بهتر بگوييم از دست دادن انگيزه با قرآن بودن نيز می‌تواند، باشد.
محمديان خاطرنشان كرد: با قرآن بودن يعنی با خدا بودن، با خدا بودن يعنی پادشاهی كردن، پادشاهی كردن يعنی احساس رضايت و خشنودی در خود ايجاد كردن، كه همه اينها فرآيند زندگی قرآنی است و بهترين سبك در روش زندگی انسانهاست.
به گفته اين حافظ قرآن كريم وقتی فردی خود را وقف قرآن می‌نمايد يعنی همه فرصت‌ها را فدای قرآن می‌كند كه از بعد مادی و معنوی نيز انتظار معقول و منطقی است كه بايستی از ثمرات مادی و معنوی آن نيز بهره‌مند گردد كه در اين راستا مانع اصلی در حفظ گاهی مشغلات و گرفتاری‌های روزمره است و گاهی ارتباط با افرادای با ديدگاه مادی است كه دنيا را به آخرت ترجيح می‌دهند.
وی در پايان گفت: بهترين سن جهت حفظ قرآن سن نوجوانی است و البته در سنين طفوليت و خردسالی فضاسازی و مأنوس‌سازی با قرآن شكل می‌گيرد و در مقاطع ابتدايی مدرسه حفظ به مرور به صورت كاربردی با روش مؤثر و امكانات شايسته در وجود اخلاق نوجوانان تثبيت و متخلق به خلق قرآنی گردند.
captcha