نقش و آثار نماز در سبك زندگی فردی و اجتماعی بررسی شد
کد خبر: 2585928
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰

نقش و آثار نماز در سبك زندگی فردی و اجتماعی بررسی شد

گروه انديشه: نقش و آثار نماز در سبك زندگی فردی و اجتماعی در قالب مقاله‌ای توسط حسين بافكار بررسی شد و فرهنگ نماز به‌عنوان يك رهنمود و راهبرد دينی که به اشكال گوناگون در سبك زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان تاثيرگذار است، مورد واکاوی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه لرستان، در اين مقاله كه توسط حسين بافكار نوشته و به بيست و دومين اجلاس سراسری نماز به ميزبانی استان لرستان ارائه شده است، نقش و آثار نماز در سبك زندگی فردی و اجتماعی بررسی شده است.
مولف اين مقاله در مقدمه عنوان داشته است كه اگر به سبك زندگی و نوع رفتارهايی كه در جوامع مختلف رايج است نگاهی گذرا داشته باشيم درخواهيم يافت بسياری از رفتارهای زندگی از نحوه گفتار گرفته تا خوراك و پوشاك، متاثر از آموزه‌های دينی و اعتقادی حاكم بر آن جوامع است چرا كه تمامی اديان مبتنی بر يكتاپرستی حتی غير يكتاپرستی در خصوص چگونگی سبك زندگی دارای رهنمود هستند و هيچ دين و مذهبی را نمی‌توان يافت كه درباره سبك زندگی پيامی نداشته باشد.
مؤلف می‌افزايد: در اين بين دين مبين اسلام به‌عنوان آخرين و كامل‌ترين دين الهی بهترين رهنمودها را در قالب احكام برای چگونگی زندگی به ارمغان آورده است و كميت اين احكام، چنان گسترده است كه از بدو تولد تا حيات پس از مرگ را شامل می‌شود.
در اين مقدمه نويسنده در بيان مهمترين آثار نماز در سبك زندگی فردی به مواردی از جمله حصول آرامش در زندگی فرد، برنامه دادن به زندگی، بازدارنده فرد از زشتی و بدی در زندگی، تقويت‌كننده روح و جسم و اثرگذاری بر شخصيت، اشاره كرده است.
مولف همچنين در بيان آثار نماز در سبك زندگی اجتماعی به مواردی همچون؛ تقويت روحيه مساوات و برابری اجتماعی، تقويت نظم در نظام اجتماعی، تقويت روحيه وحدت و يگانگی در نظام اجتماعی، تقويت آگاهی نسبت به مسائل مهم سياسی و اجتماعی و ايجاد فضای معنوی در جامعه اشاره كرده است.
مؤلف اين مقاله در خاتمه نتيجه گرفته است: نماز به‌عنوان يك رهنمود و راهبرد دينی به اشكال گوناگون در سبك زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان تاثيرگذار است زيرا نماز فقط يكسری اعمال، الفاظ و اذكار ظاهری و تكراری نيست بلكه اين ايستادن‌ها و نشستن‌ها اين خم شدن‌ها و به خاك افتادن‌ها و در صفوف فشرده و منظم ذكر گفتن‌ها هركدام معنا و مفهومی خاص دارند.
یادآور می‌شود، بیست و دومین اجلاس سراسری نماز با موضوع نماز و سبک زندگی با رویکرد سلامت اقتصادی طی روزهای 13 و 14 شهریورماه جاری به میزبانی استان لرستان در دانشگاه لرستان با حضور شخصیت‌های کشوری و استانی برگزار شد.
captcha