از بررسی طرح حمله به سوريه در كنگره آمريكا تا برگزاری تظاهرات ضد جنگ در قاهره
کد خبر: 2586631
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶

از بررسی طرح حمله به سوريه در كنگره آمريكا تا برگزاری تظاهرات ضد جنگ در قاهره

گروه بين‌الملل: طرح حمله به سوريه تا ساعاتی ديگر برای اعلام رأی نهايی اعضای كنگره آمريكا در ساختمان كاپيتول (مقر كنگره آمريكا) به شور گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از خبرگزاری «الروعة» ، طرح حمله به سوريه در حالی قرار است امروز، 18 شهريورماه، در كنگره آمريكا به شور گذاشته شود كه دولت باراك اوباما از هر طريقی برای جلب موافقت كنگره با اين طرح تلاش كرده و از لابی‌های صهيونيستی كمك گرفته است تا اعضای كنگره را تحت فشار قرار دهند.
اين در حالی است كه ميان اعضای كنگره برای حمله به سوريه دو دستگی ديده می‌شود و برخی با اين حمله موافق و برخی نيز مخالف آن بوده و نسبت به طرح ترديد دارند.
در حال حاضر 50 عضو از 100 عضو مجلس سنای آمريكا و در مجلس نمايندگان اين كشور نيز 182 نماينده از 433 تن موضع خود را نسبت به حمله آمريكا به سوريه اعلام نكرده‌اند و تلاش‌ها برای جلب موافقت آنان ادامه دارد.
قرار است امروز باراك اوباما برای توجيه افكار عمومی مصاحبه تلويزيونی انجام دهد؛ وی همچنين فردا، 19 شهريور، در سخنانی خطاب به مردم آمريكا مواضع خود را در خصوص حمله به سوريه تشريح خواهد كرد.
دولت اوباما همه تلاش خود را برای قانع‌كردن نمايندگان كنگره جهت موافقت با اين طرح به كار گرفته است؛ اين در حالی است كه آمريكا اين روزها صحنه تظاهرات و اعتراض‌های مردمی برای اعلام مخالفت با هرگونه اقدام نظامی عليه سوريه است.
نيويورك تايمز فاش كرد: تيم اوباما از يك هفته قبل فعاليت‌های فشرده‌ای را برای قانع كردن اعضای كنگره درباره طرح «حمله محدود به سوريه» آغاز كرده است. كارمندان ارشد كاخ سفيد و شماری از اعضای كنگره، گروه‌های يهودی و آمريكايی عربی‌‌‌الاصل، لابی صهيونيستی و مسئولان دولت سابق آمريكا(جرج بوش) در اين زمينه اوباما را ياری می‌كنند.
بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه با تأكيد بر اين‌كه ارتش از سلاح شيميايی در «غوطه» دمشق استفاده نكرده است، خطاب به مقامات آمريكايی اعلام كرد: من به آمريكايی‌ها تأكيد می‌كنم كه ورود به جنگ‌ در خاورميانه تجربه خوبی برايشان نيست.
بشار اسد در گفت‌وگو با شبكه سی.بی.اس آمريكا، اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده نظام سوريه از سلاح شيميايی در تاريخ 21 اوت در غوطه دمشق را تكذيب كرده و گفت: هيچ مدرك موثقی وجود ندارد كه من عليه مردم خود از سلاح شيميايی استفاده كرده باشم.
رئيس‌جمهور سوريه در ادامه خاطرنشان كرد: نظام سوريه هيچ ارتباطی با حمله شيميايی مشكوك در غوطه دمشق ندارد.
وی به خبرنگار شبكه سی.بی.اس آمريكا گفت: چيزی كه بسيار اهميت دارد، اين است كه هيچ دليلی وجود ندارد، نظام سوريه بخواهد از سلاح‌های شيميايی عليه مردم خود استفاده كند.
خبرنگار شبكه سی بی اس همچنين اعلام كرد كه بشار اسد در مصاحبه خود اين مسئله را كه نظام سوريه سلاح شيميايی در اختيار دارد يا خير تكذيب يا تأييد نكرده و تنها تأكيد كرده است كه اگر دمشق چنين سلاح‌هايی داشته باشد بدون شك تحت كنترل كامل است.
اسد به ادعاها و تهديدهای آمريكا برای حمله به سوريه اشاره و خاطرنشان كرد: آمريكا اگر سند و مدركی در اختيار دارد، بايد ارائه دهد.
رئيس‌جمهور سوريه در ادامه تأكيد كرد: من لزوما نمی‌دانم كه ‌آيا حمله نظامی به سوريه اتفاق خواهد افتاد يا خير، اما تاكيد می‌كنم، مردم سوريه به بهترين شكل ممكن برای رويارويی با اين مسئله آماده شده‌اند.
وبستر گريفين تاربلی، نويسنده آمريكايی كه از اساتيد تاريخ به شمار می‌رود، طی اظهاراتی در گفت‌و‌گو با شبكه PRESS TV فاش كرد: رژيم‌های عربستان و قطر اخيرا به اعضای كنگره ايالت متحده آمريكا رشوه داده‌اند تا به نفع طرح باراك اوباما برای حمله به سوريه رأی دهند.
وبستر گريفين تاربلی همچنين گفت: برای مثال اسنادی وجود دارد كه ثابت می‌كند يك سرويس كامل جواهرات به ارزش 500 هزار دلار از طرف ملك عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود، پادشاه سعودی برای هيلاری كلينتون، وزير خارجه سابق آمريكا به اسم هديه ارسال شد تا نظر وی را به نفع حمله به سوريه برگردانند.
هيلاری كلينتون از مخالفان سرسخت حمله نظامی ارتش كشورش به سوريه بوده، اما طی چند روز اخير موافق اين حمله شده است.
اين نويسنده سرشناس آمريكايی در پايان گفت: هرگونه حمله آمريكا و ديگر كشورها به سوريه بدون اجازه شورای امنيت سازمان ملل متحد، اقدامی غير قانونی خواهد بود، حتی اگر اعضای كنگره به اين حمله رأی مثبت بدهند و با آن موافقت كنند.
مايك راجرز، رئيس كميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريكا كه از طرفداران سرسخت حمله نظامی به سوريه است، ديروز، 17 شهريور، اذعان كرد كه مخالفت با حمله در ميان نمايندگان كنگره جدی بوده و باراك اوباما مسئول ايجاد اين وضعيت است.
اين نماينده ذی‌نفوذ جمهوری‌خواه كنگره با اشاره به مخالفت‌ها با حمله نظامی به سوريه گفت كه اوباما در استدلالش برای حمله نظامی خرابكاری كرده است.
وی افزود: روشن است كه اوباما طی هفته گذشته حمايت‌های لازم برای حمله به سوريه را كسب نكرد و نتوانست مسئله را به خوبی برای افكار عمومی تبيين كند.
از سوی ديگر جيم مك گاورن، نماينده دمكرات ايالت «ماساچوست» نيز به «سی ان ان» گفت: به طرح حمله به سوريه و استدلال‌های اوباما اطمينان ندارم و اگر من رييس جمهور بودم از اين تصميم عقب‌نشينی می‌كردم.
بنا بر نظر سنجی‌ها در آمريكا بيش از 60 درصد مردم اين كشور مخالف دخالت در سوريه هستند كه اين مسئله نگرانی نمايندگان را درباره پيامدهای رأی مثبت به طرح حمله به سوريه در پی داشته است.
به گفته يك مقام اسرائيلی آمريكا چند ساعت قبل از آغاز هر گونه حمله به سوريه، اسرائيل را از آن آگاه خواهد كرد، اين در حالی است كه رژيم صهيونيستی به خاطر ترس از هر گونه پاسخ انتقامی سوريه در صورت حمله آمريكا به اين كشور، تا اين لحظه موضعی رسمی درباره اين حمله را اعلام نكرده است.
گزارش ديگری نيز حاكی است، جريان «الناصری» مصر طی فراخوانی از شهروندان مصری درخواست كرده است كه امروز مقابل سفارت آمريكا در قاهره تجمع و اعتراض خود را نسبت به موافقت احتمالی كنگره آمريكا با حمله نظامی به سوريه اعلام كنند.
حمايت از دمشق، رد هرگونه دخالت خارجی در امور سوريه از اهداف برگزاری اين تجمع اعلام شده است و شركت‌كنندگان در آن اتخاذ موضعی جدی از سوی كشورهای عربی برای جلوگيری از دخالت آمريكا در سوريه را خواستار می‌شوند.
اين تجمع ساعت 16 به وقت محلی از ميدان «التحرير» قاهره آغاز می‌شود و به سمت سفارت آمريكا ادامه خواهد يافت.
captcha