صداقت در قول و فعل؛ از ملزومات مهم مديران جامعه اسلامي در حكومت‌داری
کد خبر: 2601490
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

صداقت در قول و فعل؛ از ملزومات مهم مديران جامعه اسلامي در حكومت‌داری

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت اراك با تأكيد بر اينكه صداقت در قول و فعل از ملزومات مهم حكومت‌داری است، گفت: در يك جامعه اسلامی مسئولان و مديران جامعه بايد بيش از افراد ديگر به راستی و صداقت در كار مقيد باشند و اين صفات نيكو به‌خوبی در ابعاد وجودی آن‌ها جلوه‌گر باشد.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) شعبه مركزی، حجت‌الاسلام سيدعلي حسينی‌پور، امام جمعه موقت اراك صبح امروز، 17 مهرماه در كلاس درس اخلاق مديران استان مركزی كه در بيت امام جمعه اراك برگزار شد، گفت: صدق در گفتار و عمل از جمله صفات پسنديده‌ای است كه از اساس انسانيت محسوب می‌شود.
وی با تأكيد بر اينكه صداقت در قول و فعل از ملزومات مهم مديران جامعه اسلامي در حكومت‌داری است، يادآور شد: در يك جامعه اسلامی مسئولان و مديران جامعه بايد بيش از افراد ديگر به راستی و صداقت در كار مقيد باشند و اين صفات نيكو به‌خوبی در ابعاد وجودی آن‌ها جلوه‌گر باشد.
امام جمعه موقت اراك با بيان اينكه در قرآن كريم انسان‌ها به سه دسته كافر، منافق و متقی تقسيم می‌شوند، اظهار كرد: در كلام وحی چهره نفاق بسی زشت‌تر و ناپسندتر از كفر است؛ چراكه انسان منافق با پوشيدن لباسی از اسلام از درون به كفر متمايل است و به تعبيری پوستش از اسلام و مغزش از كفر است.
حجت‌الاسلام حسينی‌پور بيان كرد: در قرآن كريم بيش از 700 آيه به موضوع نفاق پرداخته است و 12 آيه به مبحث كفر اشاره دارد.
وی با اشاره به آيه 95 سوره مباركه آل‌عمران كه می‌فرمايد: «قُلْ صَدَقَ اللّهُ فَاتَّبِعُواْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ بگو خدا راست گفت پس از آيين ابراهيم كه حق‏گرا بود و از مشركان نبود پيروى كنيد»، ادامه داد: بر طبق اين آيه اول صادق خداوند است؛ لذا ما نيز بايد تمامي اوصاف او را در وجود خود نهادينه كرده و آيينه تمام‌نمای او باشيم.
امام جمعه موقت اراك با بيان اينكه از سوی ديگر در آيه 52 سوره مباركه يس؛ «قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ؛ مى‏گويند اى واى بر ما چه كسى ما را از آرامگاهمان برانگيخت اين است همان وعده خداى رحمان و پيامبران راست مى‏گفتند»، صداقت از اوصاف فرستادگان خدا معرفی شده است، افزود: همچنين در قرآن كريم خداوند والا بودن جايگاه رسول خدا را مبتنی بر صداقت او بيان می‌دارد.
وی با اشاره به اينكه صداقت جايگاه والايی است كه خداوند برای دوستان و مقربين خود قرار داده است، ابراز كرد: در همين رابطه در آيه 54 و 55 سوره مباركه قمر آمده است؛ «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ﴿۵۴﴾ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ ﴿۵۵﴾؛ در حقيقت مردم پرهيزگار در ميان باغها و نهرها (۵۴) در قرارگاه صدق نزد پادشاهى توانايند (۵۵)».
حجت‌الاسلام حسينی‌پور با بيان اينكه امام صادق(ع) فرمود: خداوند پيامبری را مبعوث نكرد جز به اينكه صادق بود و هر كه زبانش راست باشد، عملش نيز پاك است، تصريح كرد: تمامي مشكلات بشر در همه ادوار ناشی از عدم صداقت او در انجام اموری است كه به او واگذار می‌شود.
امام جمعه موقت اراك در پايان با اشاره به اينكه بايد ظاهر و باطن انسان يكی باشد، خاطرنشان كرد: از ناپسندترين اعمالی كه ممكن است از يك انسان سر بزند، اين است كه عهدشكنی كرده و به قولی كه می‌دهد، وفا نكند؛ ليكن آگاه باشد كه عقوبت همين بدعهدی در دنيا و آخرت گريبانگير وی خواهد شد.
captcha