جايگاه دينی استان زنجان، منافی تجاوز به حريم ميراث فرهنگی است
کد خبر: 2604540
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴

جايگاه دينی استان زنجان، منافی تجاوز به حريم ميراث فرهنگی است

گروه اجتماعی: قائم مقام سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری گفت: آنچه كه از استان زنجان به جهت پايمردی، ارزش‎های فرهنگی و دينی بالای آن توقع می‌رود، بسيار بالاست و اين استان به جهت شأن عظيم دينی خود، نبايد اجازه تجاوز به حريم ميراث فرهنگی را بدهد.

به گزارش خبرگزاری بين‎المللی قرآن(ايكنا) شعبه زنجان، محمد‌مهدی حجت، معاون ميراث فرهنگی و قائم مقام سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری پيش از ظهر امروز، 23 مهرماه در مراسم توديع و معارفه مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان زنجان، با اشاره به اين‌كه ظرفيت و موقعيت استان زنجان استثنايی است، گفت: با توجه به موقعيت اقليمی و جغرافيايی كشور ايران، تقاطع ميان سلسله جبال البرز و زاگرس و مسير عبور جاده ابريشم و تنها راه ارتباطی ميان مشرق و مغرب زنجان بوده است. اين استان با توجه به مبادلات بين‎المللی، قديمی‎ترين تاريخ و آثار را در خود جای داده است.
وی ادامه داد: استان زنجان شايستگی خود را بيش از پيش در حوزه ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری كسب می‎كند. ظرفيت‎های اين استان بيش از آنچه كه انجام شده، است و می‎توان گفت كه اقدامات انجام‌شده تنها يك درصد ظرفيت استان است و بايد تلاش شود اين ظرفيت‎ها به منصه ظهور برسد.
قائم مقام رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری با بيان اين‌كه بايد آثار تاريخی و فرهنگی را حفظ و حراست كنيم، ابراز كرد: آنچه كه از استان زنجان به جهت پايمردی، ارزش‎های فرهنگی و دينی بالای آن توقع می‌رود، بسيار بالاست و اين استان به جهت شأن عظيم دينی خود، نبايد اجازه تجاوز به حريم ميراث فرهنگی را بدهد و بايد تلاش‎های خود را بالا برده و در حفظ آثار تاريخی و فرهنگی و همچنين توسعه صنايع دستی و گردشگری بيش از پيش بكوشد.
اين مقام مسئول اظهار كرد: اين استان دارای صدها اثر تاريخی است كه اگر مورد توجه قرار گيرند، می‏توانند جزو آثار جهانی قرار گيرند، اما متأسفانه توجه چندانی به آن نشده و اگر همكاری مسئولان ذی‌ربط با اين دستگاه فرهنگی وجود داشته باشد استان در راستای ارتقای سطح فرهنگی خود موفق خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: ايران، بهشت ميراث فرهنگی است و به لحاظ دارا بودن تنوع در اديان، زبان، گويش، گياهان، حيوانات، قوميت، سنت‎ها و بسياری تنوع ديگر، تنوعی از فعاليت‏ها در ميراث فرهنگی را ايجاد می‎كند.
در ادامه اين جلسه، علی‌اكبر كريمی، معاون عمرانی استاندار زنجان ابراز كرد: فعاليت در سازمانی كه حفاظت و حراست از ميراث فرهنگی و تاريخی را كه نه تنها متعلق به ايران بلكه متعلق به بشريت است را برعهده دارد كاری بس دشوار است و در كنار اين حراست، احيای صنايع دستی و توسعه آن و نيز توسعه گردشگری كه روز به روز درحال توسعه است، نياز به تلاش و انجام اقدامات فراوان در اين زمينه دارد.
وی اظهار كرد: با توجه به امكانات، اعتبارات و مشكلاتی كه در اين زمينه وجود دارد فعاليت در اين زمينه بسيار سخت و در عين حال ارزشمند است و اميد است در دوره جديد در عرصه‎های سه گانه سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی چشم‎انداز پيشرفت و توسعه را شاهد باشيم.
اين مقام مسئول با اعلام آمادگی در راستای همكاری و كمك در راستای حفظ و حراست و توسعه ميراث فرهنگی، عنوان كرد: در هر سه حوزه اقدامات و اعتبارات ويژه‌ای انجام شده است و به خصوص در بخش مرمت آثار باستانی اين اقدامات بيش از پيش بوده است ولی بايد توجه داشت اين فعاليت‎ها و اقدامات با توجه به آنچه كه شايسته اين ميراث و نيز فرهنگ و تمدن استان زنجان است بسيار ناچيز بوده و بايد تلاش و هماهنگی دستگاه‎های مربوطه و مسئولين و ايجاد يكپارچگی در راستای موفقيت هرچه بيشتر انجام شود.
مسعود بيات، مديركل سابق سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه اين جلسه عنوان كرد: در اين دوره توانستيم استان زنجان را از مسير عبور گردشگران خارج كرده و به يك مقصد گردشگری تبديل كنيم و امسال نيز اين استان توانست اقدامات ويژه‎ای در راستای توسعه گردشگری و صنايع دستی انجام دهد و همچنين رتبه نخست را در بين دستگاه‏های مختلف استان به لحاظ ارائه خدمات در نوروز را كسب كند.
وی يادآور شد: ايجاد 13 باب خانه گردشگری در استان زنجان، راه‎اندازی طرح اتوبوس‌های گردشگری برای نخستين‌بار در استان، تورهای گردشگری داخلی استان و انعقاد قرارداد با آنان و استفاده از ظرفيت راهنمايان تور كه بسياری از موفقيت‎ها با همكاری آنان صورت گرفته است، واگذاری مناطق گردشگری برای سرمايه‎گذاری پس در طول 6 سال گذشته رو به تخريب می‎رفت در مناطقی همچون شيد، خليفه‌لو و خرمدره و همچنين سامان‎دهی نيروی انسانی در سلطانيه از جمله اقدامات انجام شده در دوره گذشته بوده است.
مديركل سابق ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اين‌كه در طول دوره مديريت وی، تفاهم نامه‎ای كه تعرض به عرصه‎های ديگر داشته باشد امضا نشده است، افزود: تخصيص اعتبارات با توجه به فعاليت‎های عمرانی بوده است و با در نظر گرفتن اعتبارات هزينه شده، باقی اعتبارات صرف مرمت آثار باستانی در استان خواهد شد.
يحيی رحمتی، مديركل جديد سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری و صنايع دستی استان زنجان در ادامه ابراز كرد: متأسفانه جای برخی از سرمايه‎هايی كه در گذشته رو به تخريب می‎رفته است را تنها خيابان‎ها و ساختمان‎ها گرفته است كه جای تأسف بسيار دارد.
وی در پايان با بيان اين‌كه در جامعه كنونی، پاركينگ‎ها جای بافت فرهنگی را گرفته است، تأكيد كرد: در دوره مديريتی خود اجازه برداشته شدن هيچ آجری از هيچ بنای تاريخی را نخواهم داد.
گفتی است، در پايان اين جلسه طی حكمی از سوی محمدعلی نجفی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری، يحيی رحمتی، به سمت مديركلی اين سازمان در زنجان منتصب شده و از زحمات مسعود بيات، مديركل سابق اين دستگاه با اهدای لوحی، تقدير شد.
captcha