استخراج و بهره‌مندی از علوم روانشناسی موجود در آموزه‌های دينی و قرآنی
کد خبر: 2608590
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷

استخراج و بهره‌مندی از علوم روانشناسی موجود در آموزه‌های دينی و قرآنی

گروه سلامت: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با تاكيد بر اينكه تفاوت روانشناسی ايران با ساير كشورها، تسلط و دسترسی نيروهای داخلی به علم معنوی و دينی است، گفت: بنابراين بايد مباحث دينی علم روانشناسی را كه در آموزه‌های دينی و قرآنی وجود دارد استخراج و از آن‌ها استفاده كنيم.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) سليمان عباسی، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی امروز، چهارم آبان‌ماه در نخستين همايش ملی نقش مشاركت اجتماعی روانشناسان و مشاوران در ارتقای سلامت روان جامعه با تاكيد بر اينكه امروزه سلامت از منظر سازمان بهداشت جهانی دارای چهار بعد: سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است، عنوان كرد: لازمه دستيابی فرد به سلامت كامل واقعی توجه به تمامی ابعاد چهارگانه سلامت است.
اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اينكه سلامت نعمت الهی‌ست تا انسان از آن برای رسيدن به تعالی استفاده كند، تصريح كرد: طبق تاكيدات مقام معظم رهبری، سلامت محور همه مسائل و حتی عروج نيز نياز به يك جسم سالم دارد.
عباسی با تاكيد بر اينكه عوامل زيادی در مسائل مرتبط با سلامت دخيل است، بيان كرد: اقتصاد خانواده، مسائل دينی و مذهبی، محيط و فرهنگ از جمله مواردی‌ست كه بر روی سلامت تاثيرگذار است و بايد نگاه علمی به آن‌ها داشته باشيم تا به عنوان ابزاری برای ارتقای سلامت افراد مورد استفاده قرار بگيرد.
وی با تاكيد بر اينكه تفاوت روانشناسی ايران با ساير روان‌شناسی‌ها، تسلط و دسترسی نيروهای داخلی به علم معنوی و دينی است، اظهار كرد: بنابراين بايد مباحث دينی علم روانشناسی را كه در آموزه‌های دينی و قرآنی وجود دارد استخراج و از آن‌ها استفاده كنيم.
اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اينكه روانشناسان ما بايد خود را به اين علم مجهز و از آن استفاده كنند، خاطرنشان كرد: سلامت يك حق همگانی برای تمامی مردم است كه در قانون اساسی، سند توسعه و منويات مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است.
وی در بخش ديگری از سخنان خود با تاكيد بر اينكه در حوزه مسائل مرتبط با سلامت اقدامات ديگری از قبيل ازدواج نيز بر روی سلامت فرد و جامعه تاثيرگذار است، بيان كرد: خدمات وزارت بهداشت و درمان در اين حوزه تنها به اقدامات و خدمات قبل از ازدواج منتهی می‌شود ولی خدمات سازمان بهزيستی تا پايان زندگی افراد ادامه دارد.
اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اينكه اقدامات اين مجموعه قبل از ازدواج با آزمايشات ژنتيكی آغاز می‌شود، تصريح كرد: با چنين اقداماتی حتی در صورت بروز مشكلی اگر ازدواج صورت بگيرد تنش‌های خانواده و ميزان طلاق را كاهش می‌دهد.
عباسی سازمان بهزيستی را عجين يافته با افكار مردم دانست و افزود: يكی از اقدامات ديگر مجموعه در حوزه بيماران روانی است كه بهزيستی با حمايت اقتصادی و يا استقرار افراد در مراكز نگهداری از بروز آسيب‌های اجتماعی در بين اين افراد جلوگيری می‌كند.
وی با بيان اينكه نگاه سازمان بهزيستی در حوزه آسيب اجتماعی همچون اعتياد رفتار درمانی است تا دارو درمانی، اضافه كرد: ما امروزه درمان اعتياد را انجام می‌دهيم ولی ريشه آن را درمان نمی‌كنيم كه سازمان بهزيستی رفتار درمانی را به عنوان علم و ابزاری مفيد در دستور كار برنامه‌های خود قرار داده است.
عباسی در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: بر طبق منويات مقام معظم رهبری تمامی دستگاه‌ها بايد در حوزه سلامت برنامه و طرح‌های خود را داشته باشند؛ تمامی عوامل اقتصادی، تغذيه، سلامت اجتماعی خانواده، رفتار درمانی و مسائل دينی و مذهبی را بايد در اختيار يك خانواده قرار داد، به هر ميزان كه چنين معضلاتی در جامعه كاهش يابد مطمئنا در سرمايه‌های جامعه نيز صرفه جوئی كرده‌ايم.
اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش پايانی سخنان خود با تاكيد بر اينكه براساس اصل 29 قانون اساسی سلامت حق همگانی آحاد جامعه و دولت نيز موظف به تامين سلامت است، اظهاركرد: ما بايد در تلاش باشيم تا افراد آسيب‌پذير را تحت پوشش بيمه همگانی قرار بدهيم و در تلاش خواهيم بود تا با تعامل بين دولت و مجلس نقش مهمی در وضع قوانين اين حوزه ايفا كنيم.
captcha